• kramizar79

Hur mycket väger bebis+vatten i kroppen+moderkaka mm??

Hej! Ja har gått upp ca 17 kg å e i v36 nu (tycker det e väldigt mycket men BM säger att det e helt normalt)! Allt har igentligen lagt sig runt magen+svullna fötter, fingrar å lår (vatten antar ja)! Men nu undrar ja hur mycket bebisen+ allt annat som har graviditeten väger? E det olika från person till person?? Å hur mycket "försvinner" efter förlossningen?

• Svar på tråden Hur mycket väger bebis+vatten i kroppen+moderkaka mm??
  • Älskade Ängel

13 KG ska hela klabbet väga när bebisen är färdig.
    Men om man svullnar mycket så kan ju vattnet väga några exta kg.

• kramizar79

för det känns som om ja väger för mycket men då e det ju inte så! Så allt "försvinner" efter förlossningen då el? För man har väll lite mage kvar?

• Valkyriah

Jag gick upp 33 kg allt som allt och ca 15 kg försvann direkt efter förlossningen.
    Första gången jag såg magen fick jag en chock,såg fortfarande gravid ut men den drar ju ihop sig ju mer tiden går.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Mamma igen 07

Här är en lista:

Själva barnet väger vid födseln cirka 3 500 gram. Livmoderns tillväxt är cirka 900 gram. Moderkakan väger cirka 650 gram.Fostervattnet väger cirka 800 gram.Den ökade blodmängden utgör cirka 1 250 gram.Vätskeansamlingar utgör cirka 2 000 gram. Fettdepåer under huden utgör cirka 1 700 gram
  • kramizar79

jo det har ja hört.. Men ja blev så förvånad när en kompis till mig (som fick barn för ca en månad sen) visade upp hennes mage för mig ( ok, hon hade en tajt tröja på sig men ändå,detta va två veckor efter förlossningen) å hennes såg nästan ut som den gjorde innan! Märkligt!

• Alogotsmamma
    kramizar79 skrev 2007-10-17 12:23:36 följande:
    jo det har ja hört.. Men ja blev så förvånad när en kompis till mig (som fick barn för ca en månad sen) visade upp hennes mage för mig ( ok, hon hade en tajt tröja på sig men ändå,detta va två veckor efter förlossningen) å hennes såg nästan ut som den gjorde innan! Märkligt!
    Lyckans henne! Somliga har lättare än andra...
    För mig tog det nästan 2 år att få min kropp tillbaka. Gick upp 30 kg...
  • Minxy
    kramizar79 skrev 2007-10-17 12:23:36 följande:
    Mycket beror på hur man såg ut innan man blev gravid. Är man vältränad i grunden så har kroppen lättare att "hitta tillbaka". Jag har en kompis som födde sin dotter för 4 månader sedan, hon har gått ner ALTT och lite till och hennes kropp ser ut precis som innan. Hon var väldigt vältränad och höll efter sin kropp på ett bra sätt.

Jag komemr inte ha sån tur - har världens sämsta kondition och har inte mycket till magmuskler
    Gravid i vecka 21!
  • Viggo och pyrets mamma

Jo men TS betänk att det tar 9 (!!) månader för magen att tänja ut sig, ska man då inte ge det iaf 2-3 månader att dra ihop sig igen, dte är också väldigt individuellt hur fort magen drar ihop sig, min svägerska fick barn i maj och nu börjar hennes mage dra ihops ig ordentligt, men när vi var på BB och besökte dem och även ett par veckor efter för dne sakens skull så var det som ett hål rätt in i magen på henne för att allt inte hade falklit på plats igen efter att ha blivit ihoptryckt i ca 4-5 månader. Annrs så stämmer det rätt bra med 13 kg men all livmoderns ökade vikt och det extra vatten man samlar på sig behöver ju kroppen lite tid på sig för att driva ut, min mamma gick upp 30 kg när hon var gravid, ett dygn efter förlossningen hade hon gått ner 15 av dem genom förlossningen och att gå på toa, efter 7 månader hade allt utom 5 kg försvunnit med hjälp av ammning i princip och en och annan promenad. Så du kan nog vara lugn att du kommer gå ner dina gravkilon utan större problem men däremot är dte inte säkert att kroppen ser likadan ut som innan bara för att du gått ner kilona med en gång.

• kramizar79

det va det ja tyckte va så underligt me henne (min kompis hade inte tränat innan å inte under graviditetn heller)! Allt som allt gick hon nog upp mellan 8-10 kg under graviditeten medan ja som tränat i flera år innan min graviditet (å gör det nu me) har gått upp mycket mer!

• Reindeer

jag har hört och läst att allt bebisgrejs väger ca 13 kilo...
    att överviktiga bör gå upp mindre än dom som är smalare innan gravidteten...
    att det är väldigt individuellt det här med viktuppgången... att det beror mycket på vatten å sånt där!

men allt är ju normalt så länge man mår bra och äter allsidigt samtidigt som man försöker motionera lite lätt!

Min kompis gick upp 30 kilo... men det var mest mage på henne och en del vatten...
    Allt har runnit av henne nu... ca 1 år senare!

• kramizar79

jo det kan ja nog tänka mig (men min kompis e ganska smal ändå).. Men det e nog som du skriver, att det e väldigt inviduellt oxå!

• pajas01

tjejkompisen gick upp 40 kilo.. de rann av henne på 2 månader medans en annan tjejkompis som bara gick upp 18 har nog kämpat i sanrt ett år..

• kramizar79

då verkar det va väldigt inviduellt!

Då e det bara att se va som händer

Tack för era svar!!

• Valkyriah

ska kanske tillägga att efter ca två månader var kroppen som förr utan att behöva göra något särskilt,hade nog bara tur

Innerst inne är vi alla hårdrockare
Svar på tråden Hur mycket väger bebis+vatten i kroppen+moderkaka mm??