• Forellen

Inomhustemperatur?

Är lite nyfiken på vad ni andra tycker är en lagom inomhustemperatur? Vi är relativt nyinflyttade i vårt nybyggda hus och har inte riktigt fått ordning på hur vi vill ha värmen än. Jag är van att ha uppåt 24 grader inne, vilket min sambo tycker är alldeles för varmt. Just nu har vi "bara" 21 grader och då får jag nästan gå runt med fleecetröja på mig

• Svar på tråden Inomhustemperatur?
  • Forellen

smulan 74: Än så länge på era svar verkar det ju som att vi har det relativt varmt inomhus! Jag som trodde vi låg på kallgränsen!

• Pikku Enkeli
    Forellen skrev 2007-10-17 13:24:13 följande:
    smulan 74: Än så länge på era svar verkar det ju som att vi har det relativt varmt inomhus! Jag som trodde vi låg på kallgränsen!
    Jag är uppvuxen i ett hus där det sällan var/är mer än 18-19 grader... Det är däremot kallt tycker jag!
  • Forellen

Min svärfar har aldrig varmare än 16 grader inomhus så han och hans sambo erbjuder alltid tofflor till de som hälsar på. När vi åker dit har vi alltid på oss långkalsonger och tjocktröjor!

• W W

eftersom jag inte betalar min värme själv så har jag typ 24 grader i lägenheten..
    är uppväxt i ett hus där temperaturen varierade mellan 12 o 30 grader, iaf på vintrarna eftersom mina föräldrar inte har elementen igång utan eldar i spis o då ingen eldade så blev det kallt.. så kliva upp på morgonen var inte kul.. så jag tycker att det är skönt när jag nu kan ha så varmt hela tiden..
    skulle jag betala för värmen så blev det dock garanterat kallare, typ 19-20.. men där drar nog jag min gräns..

• TheMilky

Jadu... vår temperatur går upp och ner. Vi har ett element i vårt lilla hus, så på vintrarna brukar det väl ligga kanske runt 20 grader, milda dagar runt 22.
    Dock är ingen av oss värmenarkomaner, så det är ganska bra temp.

• Bondbruden

Vi har helst 21 grader, blir det över 22 (pga sol eller matlagning) så är det för varmt! Det är bara när man sitter still (som på kontor t.ex.) som man behöver varmare.

• Forellen

Tack för alla svar! Det verkar som om det är dags för mig att vänja mig vid den temperatur vi nu har för den ligga på normalnivå!
    Ska försöka frysa mig igenom några veckor och se om jag vänjer mig!

• Thursday

Jag anser mig vara ganska frusen, men över 21 klarar jag inte av - då svettas jag! 20 tycker jag är lagom, 18 tycker maken... Då anser jag iofs att tofflor, sockar, långbyxor, t-shirt och ev. fleecetröja är normalt att ha på sig inomhus.

Men i slutändan handlar det väl om pengar och miljö helt enkelt. Har man råd, och har ett uppvärmningssystem som inte är så miljö-ovänligt (eller skiter i miljön!) så är det väl bara att elda på.

• Forellen

Idispidis: Miljön är definitivt också en anledning att inte ha för varmt inomhus och idag har jag faktiskt gått utan tjocktröja med 21 grader inomhus så det finns nog hopp för mig!

• BeanGirl

Detta är ett ständigt bråkmoment hemma! Jag är otroligt varm av mig och får värmeslag om temperaturen går över 18 grader! Maken vill ha mycket varmare men man får väl vara glad att ha när snål också så jag kan ju alltid använda argumenetet att det blir billigare att ha svalare.

• Forellen

BeanGirl: Det argumentet använder min sambo också och då kan jag ju inte gärna säga emot för jag är ju också lite snål...

Svar på tråden Inomhustemperatur?