• Truffles

Inköpskostnad för katter?

Ojojoj, nu kommer jag att få höra både ett och annat och jag vet att djurliv visserligen inte borde mätas i pengar men efter att ha spenderat för mycket tid på Blocket, ja denna hemska annonssajt där man får titta på allt utom djur, och haft en del diskussioner på arbetsplatsen så provar jag att lägga ut en del funderingar ändå...

Vad tycker DU är ett lagom pris för: 

En "vanlig" huskatt?

En inte alltför ovanlig renrasig raskatt med stamtavla, t ex Birma, Norsk skogskatt ?

En inte alltför ovanlig renrasig katt utan stamtavla, t ex Birma, Norsk skogskatt ?

En "blandras" av huskatt+raskatt?

En "blandras" av olika raskatter?

Min tanke är litegrann åt det hållet att jag förstår att raskattuppfödare lägger ner lite extra på sitt avelsarbete och genom att köpa en raskatt med stamtavla så kan jag också avla vidare på denna om det skulle vara i mitt intresse. Detta innebär ju att jag får räkna med ett högre inköpspris.

Övriga katter borde väl till största delen kastreras/steriliseras och inte avlas vidare på, detta grundar jag på vad jag upplever som mångas motvilja till att blanda för många raser i flera blandrastrådar gällande hundar som jag sprungit på. Borde väl vara samma för katter då? Dessa borde väl då kunna vara jämställda i inköpspriser oavsett om det är två huskatter som fått till det eller om det är flera olika raskatter som avlats på - det blir ju ändå "bara" en huskatt också av detta. Eller? 

Frågan har alltså uppkommit genom att många huskatter säljs för den symboliska summan 100 kr visserligen då vanligtvis inte vaccinerade (vad det verkar) medans så fort det finns minsta lilla raskatt i dem (kan dock vara flera olika) så stiger priset ganska mycket? Varför?

• Svar på tråden Inköpskostnad för katter?
  • Master J

vanlig vägkorsning av okänd härkomst... 0-200,oo
    birma/skogskatt ca 5-800.oo
    papper på en vägkorsning låter överambitiöst...
    men självfallet ett måste på en sk renras katt. (annars e den faktiskt inte rent lagmässigt renrasig)

• Master J

Lägger till: att katten in vaccineras beror kanske på att katten vuxit upp på landet. Här vaccinerar vi oftast inte katterna skulle jag tro.
    Vanliga blandraskatters värde e dessutom svårt då man allt som ofta på landsbygden tvingas avliva kattungar.

• Therese6699

Vanlig "katt". 0-200
    "vanlig" katt + blandning av Birma, perser etc ca 500
    Raskatt från 5 000 kronor och uppåt.
    Birma/norsk skogskatt utan stamtavla är väl upp till en själv vad man vill ge.

Tess

• Truffles
    Master J skrev 2007-10-17 13:42:31 följande:
    vanlig vägkorsning av okänd härkomst... 0-200,oobirma/skogskatt ca 5-800.oopapper på en vägkorsning låter överambitiöst...men självfallet ett måste på en sk renras katt. (annars e den faktiskt inte rent lagmässigt renrasig)
    Då blir det alltså en "vanlig huskatt" även när det är olika raskatter inblandade?
  • stenfalk

Huskatt, dvs alla du räknar upp utom raskatt med stamtavla. Ca 1000 kronor, och de ska då vara avmaskade och vaccinerade. Är förvisso helt emot avel på huskatter medans det fortfarande finns enorma mängder hemlösa katter.
    "Vanlig" raskatt. 5-6000 kanske.

• Udda

Men sen är det så roligt å läsa alla dessa en miljon olika kattannonser - där dom "påstår" att det är skogskatt, main coon etc i dom. Så tittar man på bilderna så är det vanliga bondkatter....

Lurendrejerier kallar jag det....

Jag vet en som håller på så - och det är vanliga bondkatter hon har - men det låter "finare" när hon skriver att deras mamma är 50/50 main coon, skogskatt å pappan skulle va nån brittisk korthårskatt.

Å de roliga är då att hon vet inte alls vem pappan är eftersom hennes katt får gå ute..... *asg*

Men jag tycker att för en vanlig bondkatt är en 100 lapp rimligt
    Å för renrasig med stamtavla från 5000 riksdaler

• MammaLottisGottis

Jag tycker att Huskatter dvs bondkatter 500 kr och uppåt, då ska de vara vaccinerade.

Blandisar 1000 kr ooch ska vara vaccinerade.

Raskatter  stamtavla (Perser, skogsis mfl....) 3000 och uppåt. Beroende om de har avelsförbud, utställningsmeriterande..mm

Har själv två renrasiga Colourpointperser töser som är 6 år och de betalade jag 3 200 kr styck för. De är inte "perfekta" men är mina tjejer för det.....De har dock avelsförbud, dvs att jag inte kan avla ungar med stamtavla på dem.

Som sagt var så tycker jag att katter ska kosta så katten får en "status" och att folk tar mer ansvar för sian katter och inte släpper dem vind för våg. Sommarkatterna kanske försvinner.

Har man en utekatt ska den naturligtvis kastreras eller steriliseras även om de bor på landet.

Jag blev vansinnig när min son kom hem en dag och talade om att en kille som går i hans skola i trean, hade gått och skrutit om att hans katt hade fått ungar och hans pappa hade slagit ihjäl de fyra ungarna. Att detta förekommer fortfarande får mig att må illa.
    Min son som går i feman hade sagt åt denna kille att han skulle gå hem till sina föräldrar och tala om att det fanns p-piller eller att man kunde sterilisera honan. Bra sgat tycer jag.

• Ansapansa

jag tycker att en huskatt ska kosta 1000-1500kr men DÅ SKA han vara vaccinerad,avmaskad,märkt och besiktigad av en vet.

Raskatter kostar allt från 5000 och uppåt

men sen tycker jag att det är en fult sätt att sälja katter på genom att säga att det är Perser elelr Norsk Skogkatt blandning.

Jag menar hur många raskattsägare släpper ut sin katt okastrerat och som man har betalt många tusenlappar för??? inte jag.

finns ingen stamtavla är det en huskatt även om du vet att pappan eller mamman är raskatt.

• MammaLottisGottis

Jag släpper inte ut mina heller vind för våg, de får vara på tomten med tillsyn.

Glömde säga det......

• Truffles
    MammaLottisGottis skrev 2007-10-17 13:58:46 följande:
    De har dock avelsförbud, dvs att jag inte kan avla ungar med stamtavla på dem.
  • Truffles

Varför bestäms det om avelsförbud. P g a defekter? (kanske så enkelt som att katten har fel färger och teckningar) eller?

Det är nämligen en annan sak jag funderat mycket över när jag läst djurannonser...

• SystraMi

"En "vanlig" huskatt?" Det ska täcka kostnaden för uppfödningen. Från 500 och uppåt.

"En inte alltför ovanlig renrasig raskatt med stamtavla, t ex Birma, Norsk skogskatt ?" De kostnader som upfödaren lagt ut, med tanke på vet.besiktigande och avgifter så blir det oftat mer än en huskatt.

E"n inte alltför ovanlig renrasig katt utan stamtavla, t ex Birma, Norsk skogskatt ?" En katt utan stamtavla är en huskatt, me samma sak där, priset ska täcka de kostnader uppfödaren lagt ut.

"En "blandras" av huskatt+raskatt?" Är en huskatt.

"En "blandras" av olika raskatter?" Är en huskatt.

Jag tycker man som uppfödare själv avgör priset. Man ska självklart ta betalt så att det täcker de kostnader man haft, och vill man försäkra sig om seriösa uppfödare kan man lägga på ytterligare.

• Lainan

En "vanlig" huskatt?
    * Från 1 krona och uppåt, beroende på om den är vaccinerad, avmaskad osv. ALLA är inte det. Tex vår första katt som vi hämtade direkt från min morfars bondgård. Han fick 1 krona för henne.

En inte alltför ovanlig renrasig raskatt med stamtavla, t ex Birma, Norsk skogskatt ?
    * Från 5.000 kr och uppåt. Vi gav 6.000 kr/st för våra. De ska självklart vara chippade, vaccinerade, avmaskade, registrerade, försäkrade osv för detta pris.

En inte alltför ovanlig renrasig katt utan stamtavla, t ex Birma, Norsk skogskatt ?
    * Från 2.000 kr och uppåt. De ska isf vara vaccinerade och avmaskade för detta pris.

En "blandras" av huskatt+raskatt?
    * Från 1.000 kr och uppåt. De ska isf vara vaccinerade och avmaskade för detta pris.

En "blandras" av olika raskatter?
    * Från 1.000 kr och uppåt. De ska isf vara vaccinerade och avmaskade för detta pris.

Som skrivet har vi både raskatter och en vanlig bondkatt och naturligtvis är de lika mycket värda för oss, oavsett inköpspris.

• Thursday

Alltså, många hänger ju inte riktigt med på varför renrasiga katter kostar mer än icke renrasiga (katter utan stamtavla är per definition inte raskatter).

En katt som är ordentligt vaccinerad och chippad och inte lämnar hemmet förrän vid 12 veckor har kostat uppåt 1000-1500 kr i rena utgifter.

En seriös uppfödare av raskatter har därtill haft kostnader för föräldradjurens hälsokontroller, försäkringar, veterinärvård, registrering av stamnamn, stamtavlor åt lillkissen...

• mamma 03 05

Vet ingenting om priser. Vet bara att jag köpte min katt, norskskogkatt med stamtavla för 2500.

• Thursday
    Truffles skrev 2007-10-17 14:16:23 följande:
    Varför bestäms det om avelsförbud. P g a defekter? (kanske så enkelt som att katten har fel färger och teckningar) eller? Det är nämligen en annan sak jag funderat mycket över när jag läst djurannonser...
    Oftats beror det ju på medfödda defekter, och inte färg såvitt jag förstår. Två av våra kissar har fått avelsförbud p.g.a. svansknick. Det beror ju självklart på att det är ett genetiskt fel som kan leda till allvarliga missbildningar på ryggraden och stort lidande om man avlar på en sådan katt.
  • MammaLottisGottis
    Varför bestäms det om avelsförbud. P g a defekter? (kanske så enkelt som att katten har fel färger och teckningar) eller? Det är nämligen en annan sak jag funderat mycket över när jag läst djurannonser...
    Ja det är för de inte har de måtten som en "fin" rasis har, men jag bryr mig varken om utställningar eller avel. De är mina gosisar iallafall.
  • Catti41

Jag skulle inte köpa en huskattunge om den inte vore vaccinerad, avmaskad och id-märkt. Detta innebär att jag är beredd att betala 1000-1500 för en huskatt. Jag skulle inte betala mer för en huskatt bara för att någon hävdar att den har någon raskatt i närmaste släkten, en huskatt är en huskatt. Jag skulle inte heller betala mer för en huskatt bara för att den är långhårig.

En renrasig katt utan stamtavla är per definition inte en raskatt utan en huskatt så se ovan. Att registrera en raskatt kostar en spottstyver, så om katten inte har en stamtavla tar jag för givet att uppfödaren ljuger om kattens anor.

Om Kisse inte hatade andra katter så skulle jag gärna köpa en sphynx eller en rex som kompis till honom. Och då är jag beredd att betala gängse marknadspris.

• Catti41
    Det behöver inte bero på att det är "defekter" på katten utan att genpoolen är så pass liten att man inte kan avla på alla katter i en kull, för då blir inavelsgraden för hög. Säg att man får fyra katter i en kull, då kan kanske två gå till avel och två till sällskap. Max. (Utan att vara särskilt insatt i kattavel.)
  • Truffles
    Catti41 skrev 2007-10-17 14:58:39 följande:
    Det behöver inte bero på att det är "defekter" på katten utan att genpoolen är så pass liten att man inte kan avla på alla katter i en kull, för då blir inavelsgraden för hög. Säg att man får fyra katter i en kull, då kan kanske två gå till avel och två till sällskap. Max. (Utan att vara särskilt insatt i kattavel.)
    Aha, men det låter ju vettigt i och för sig... (säger jag som troligtvis vet ännu mycket mycket mindre om kattavel...) 
Svar på tråden Inköpskostnad för katter?