Inköpskostnad för katter?
Ojojoj, nu kommer jag att få höra både ett och annat och jag vet att djurliv visserligen inte borde mätas i pengar men efter att ha spenderat för mycket tid på Blocket, ja denna hemska annonssajt där man får titta på allt utom djur, och haft en del diskussioner på arbetsplatsen så provar jag att lägga ut en del funderingar ändå...
Vad tycker DU är ett lagom pris för:
En "vanlig" huskatt?
En inte alltför ovanlig renrasig raskatt med stamtavla, t ex Birma, Norsk skogskatt ?
En inte alltför ovanlig renrasig katt utan stamtavla, t ex Birma, Norsk skogskatt ?
En "blandras" av huskatt+raskatt?
En "blandras" av olika raskatter?
Min tanke är litegrann åt det hållet att jag förstår att raskattuppfödare lägger ner lite extra på sitt avelsarbete och genom att köpa en raskatt med stamtavla så kan jag också avla vidare på denna om det skulle vara i mitt intresse. Detta innebär ju att jag får räkna med ett högre inköpspris.
Övriga katter borde väl till största delen kastreras/steriliseras och inte avlas vidare på, detta grundar jag på vad jag upplever som mångas motvilja till att blanda för många raser i flera blandrastrådar gällande hundar som jag sprungit på. Borde väl vara samma för katter då? Dessa borde väl då kunna vara jämställda i inköpspriser oavsett om det är två huskatter som fått till det eller om det är flera olika raskatter som avlats på - det blir ju ändå "bara" en huskatt också av detta. Eller?
Frågan har alltså uppkommit genom att många huskatter säljs för den symboliska summan 100 kr visserligen då vanligtvis inte vaccinerade (vad det verkar) medans så fort det finns minsta lilla raskatt i dem (kan dock vara flera olika) så stiger priset ganska mycket? Varför?