• piixelslyna

När betalas sjukpenning ut från FK?

Jag ska få sjukersättning från FK från 26/9-10/10. När betlas det ut? Konto är anmält och jag har pratat med handläggaren som har hand om mitt ärende. Glömde dock att fråga när det betalas ut.

Görs det den här månaden eller nästa?

• Svar på tråden När betalas sjukpenning ut från FK?
  • Mizz Turko

Det beror ju på när handläggaren lägger in beslut och utbetalning, men troligen dröjer det nog tills nästa månad.

Vänd dig till din handläggare annars.

• piixelslyna

Ja, alltså det är saksamma när pengarna kommer. Bara undrade om det var något standard liksom. Har aldrig haft med FK att göra tidigare.

Det handlar ju inte om flera tusen kronor direkt.

• Mizz Turko

De är väldigt långsamma när de ska betala ut, men när de ska kräva in så är det snabba tag där minsann...

hoppas dock att du får ut dina pengar denna månad...

• piixelslyna
    Mizz Turko skrev 2007-10-17 14:10:06 följande:
    De är väldigt långsamma när de ska betala ut, men när de ska kräva in så är det snabba tag där minsann...hoppas dock att du får ut dina pengar denna månad...
    Jo, jag har hört det också.

Men som sagt. Spelar ingen roll om jag får pengarna den här månaden eller nästa. Bara jag får dem! Haha.

Får ju lite pengar från jobbet den här månaden, men sen är det ju slut på det (blev uppsagd under sjukskrivningen).
  • Mizz Turko

Oj, det var inte snällt det...

hoppas bara att det gick till på rätt sätt och att det fanns grund för uppsägning...

annars har de ju begått tjänstefel

• piixelslyna
    Mizz Turko skrev 2007-10-17 14:22:30 följande:
    Oj, det var inte snällt det... hoppas bara att det gick till på rätt sätt och att det fanns grund för uppsägning...annars har de ju begått tjänstefel
    Ja, enligt dem så var det pga arbetsbrist. Men sen har man ju sina misstankar då jag var sjukskriven i fyra veckor.

Inget att göra åt då de hade ett godkänt skäl på pappret.
  • Fru N07

Lite info från f-kassans sida:

UtbetalningNär kommer pengarna?

Sjukersättningen betalas ut den 18:e i månaden för dig som är född den 1:a – 15:e i månaden och den 19:e i månaden för dig som är född den 16:e – 31:a i månaden.

Om utbetalningsdagen är en lördag får du sjukersättningen på fredagen. Om utbetalningsdagen är en söndag får du sjukersättningen på måndagen. Om måndagen är en helgdag får du sjukersättningen närmast följande vardag. Om utbetalningsdagen är en annan helgdag eller midsommarafton får du sjukersättningen närmast föregående vardag. Om du är bosatt utomlands sänds din sjukersättning från Sverige på utbetalningsdagen.

Om sjukersättningen är högst 2 400 kronor per år betalas den ut i efterskott i juni och december varje år. Även belopp som överstiger 2 400 kronor per år kan betalas ut två gånger per år om man ansöker om det hos Försäkringskassan.

Insättning på konto

Sjukersättningen sätts in på det konto som du anmäler till Försäkringskassan. Första gången din sjukersättning sätts in på konto får du ett meddelande om insatt belopp från Försäkringskassan.

(¯`°?.¸♥Hampus 060306 & Rasmus 070410♥¸.?°´¯)
  • piixelslyna

Så om jag inte får mer än 2400:- så får jag det i december alltså? Hm, jag blir inte klok på allting hit och dit känner jag.

• piixelslyna

Eh, nu fattar jag ingenting.

Loggade inte på min internetbank och ser att en utbetalning är på ingång. Det står
    DAGSERSÄTTNING
    Kan det vara från FK?

• Elindahl

japp de är försäkringskassan!

Svar på tråden När betalas sjukpenning ut från FK?