Vad ger ni era6- 7månaders för mellanmål?
behöver tips nu när det börjar bli dags att utöka den fasta födan
behöver tips nu när det börjar bli dags att utöka den fasta födan
vi ger dottern en hel mosad banan som mellanmål hon älskar de
fruktpuré (sådan man köper som är färdigmosad- ser ut som en yoghurtförpackning)
bara frukt då? då är de ju lätt att fixa iaf.
På förmiddagen får han oxå frukt. Oftast banan plus ngt annat. Idag åt han kiwi för första gången. Det gillade han skarpt så det får det bli fler gånger.
Frukt/fruktpuré el gröt.
gröt ger jag redan morgon och kväll så det funkar inte här,annars var det ju ett bra tips
hur är det med små smörgåsbitar?kan man ge det och vad för sorts bröd kan vara lämpligt?
Brukar ge mosad frukt som jag gör själv. Äpple och banan brukar vara smaskens. Päron, eller bara banan. Honungsmelon brukar också vara gott. Det är ju bara att mixa vad man vill ha.
Hej allihop!
Ni som ger en hel frukt/delar av en frukt som mellanmål, hur äter era barn i övrigt?
En hel frukt känns jättemycket för mig som mellanmål : )
Mvh En Nyfiken Pappa
Jag får inte min son att äta något, men jag har hört att bara fruktpure inte är matigt nog för att vara ett helt mellanmål!
Min son brukar äta ett helt äpple och ibland en halv banan också vid ca 15.00 tiden. Då har han ätigt middag vid 12.00
min tös äter turkisk yoggi med mosad frukt i.............. blir såååå gott och nyttigt+ krämigt! ett tipps som ni bör prova.
Frukt ger jag som ett litet mellanmål. Annars äter han välling, mat och gröt. Matglad kille är han (än så länge).
Har fått råd att ge just turkisk yoggi, för att det ej är ren mjölk som dom ej ska ha, men ett par matskedar med yoggin och en tredjedel frukt i blir ganska mycket och så är det 10 % fett i och det är ju bra för knoddisarne. Kan tillägga att min tjej är snart 7 mån (om en V)
min 6-månaders äter oftast gröt men det kan även bli fruktpuré med havre i.(finns färdiga förbackningar) fullkornsrån till och lite vatten att dricka.
Ska så små bebisar äta fullkorn? Är inte det lite jobbigt för magen?
det beror väl på hur gamla dom e. vanliga rån blir dom ju hård i magen av.(vitt mjöl)
mina barn har inte haft problem med det men är du fundersam kan du fråga på bvc..
Jag gör egen efterrätt. Koka skivade äpplen (söta äpplen alltså), mixa med stavmixer och blanda i ½ krm askorbinsyra (så att det inte blir brunt). Tillsätt ex. mango, honungsmelon, kiwi (som också är mosad), det behöver inte kokas innan....
Man kan ju göra lite olika varianter för smakens skull, men jag brukar använda:
äpplen eller mjuka päron (kokas alltid)
mango
ananas
banan
hallon
blåbär (endast lite)
kiwi
honungsmelon (inte vattenmelon för det blir för "blaskigt")
nektarin
Gör man storkok så kan man ju frysa in......