• Vårsolen

Vad ger ni era6- 7månaders för mellanmål?

behöver tips nu när det börjar bli dags att utöka den fasta födan

• Svar på tråden Vad ger ni era6- 7månaders för mellanmål?
  • Daz

fruktpuré (sådan man köper som är färdigmosad- ser ut som en yoghurtförpackning)

• Willy

På förmiddagen får han oxå frukt. Oftast banan plus ngt annat. Idag åt han kiwi för första gången. Det gillade han skarpt så det får det bli fler gånger.

• Duckan74

Frukt/fruktpuré el gröt.

• Vårsolen

gröt ger jag redan morgon och kväll så det funkar inte här,annars var det ju ett bra tips
    hur är det med små smörgåsbitar?kan man ge det och vad för sorts bröd kan vara lämpligt?

• Nattluven

Brukar ge mosad frukt som jag gör själv. Äpple och banan brukar vara smaskens. Päron, eller bara banan. Honungsmelon brukar också vara gott. Det är ju bara att mixa vad man vill ha.

• stayinshape

Hej allihop!

Ni som ger en hel frukt/delar av en frukt som mellanmål, hur äter era barn i övrigt?

En hel frukt känns jättemycket för mig som mellanmål : )

Mvh En Nyfiken Pappa

• annasahlup

Jag får inte min son att äta något, men jag har hört att bara fruktpure inte är matigt nog för att vara ett helt mellanmål!

• Nattluven

Min son brukar äta ett helt äpple och ibland en halv banan också vid ca 15.00 tiden. Då har han ätigt middag vid 12.00

• havre

min tös äter turkisk yoggi med mosad frukt i.............. blir såååå gott och nyttigt+ krämigt! ett tipps som ni bör prova.

• Nattluven
    annasahlup skrev 2007-10-18 09:28:57 följande:
    Jag får inte min son att äta något, men jag har hört att bara fruktpure inte är matigt nog för att vara ett helt mellanmål!
    Håller med dig, frukt är inte så matigt, men nu när våra börjar närma sig 8 mån, kan vi ju dom lite yogurt. Det blir ju lättare och lättare ju äldre de blir.
  • Willy

Frukt ger jag som ett litet mellanmål. Annars äter han välling, mat och gröt. Matglad kille är han (än så länge).

• havre

Har fått råd att ge just turkisk yoggi, för att det ej är ren mjölk som dom ej ska ha, men ett par matskedar med yoggin och en tredjedel frukt i blir ganska mycket och så är det 10 % fett i och det är ju bra för knoddisarne. Kan tillägga att min tjej är snart 7 mån (om en V)

• havre
    havre skrev 2007-10-18 10:13:14 följande:
    Har fått råd att ge just turkisk yoggi, för att det ej är ren mjölk som dom ej ska ha, men ett par matskedar med yoggin och en tredjedel frukt i blir ganska mycket och så är det 10 % fett i och det är ju bra för knoddisarne. Kan tillägga att min tjej är snart 7 mån (om en V)
    Får ge ren mjölk från 10 mån ca har jag hört iaf..............
  • sladdmiraklet

min 6-månaders äter oftast gröt men det kan även bli fruktpuré med havre i.(finns färdiga förbackningar) fullkornsrån till och lite vatten att dricka.

• Joje

Ska så små bebisar äta fullkorn? Är inte det lite jobbigt för magen?

• sladdmiraklet

det beror väl på hur gamla dom e. vanliga rån blir dom ju hård i magen av.(vitt mjöl)

mina barn har inte haft problem med det men är du fundersam kan du fråga på bvc..

• Maggi74

Jag gör egen efterrätt. Koka skivade äpplen (söta äpplen alltså), mixa med stavmixer och blanda i ½ krm askorbinsyra (så att det inte blir brunt). Tillsätt ex. mango, honungsmelon, kiwi (som också är mosad), det behöver inte kokas innan....

Man kan ju göra lite olika varianter för smakens skull, men jag brukar använda:

äpplen eller mjuka päron (kokas alltid)
    mango
    ananas
    banan
    hallon
    blåbär (endast lite)
    kiwi
    honungsmelon (inte vattenmelon för det blir för "blaskigt")
    nektarin

Gör man storkok så kan man ju frysa in......

Svar på tråden Vad ger ni era6- 7månaders för mellanmål?