• blipblop

Får inte min dotter ha bilar på tröjan?

Jag jobbar på ett second hand företag och vi får ibland in fina barnkläder av alla möjliga sorter. Jag är gravid nu med mitt första barn och vet inte vad det blir för en liten sort ännu. Så när det kommer fina och kanske nya barnkläder så köper jag dem om jag gillar dem. Men mina kollegor blir väldigt upprörda om jag köper något typiskt tjejigt eller killigt. De vill inte ens sälja till mig eftersom jag inte vet vad jag får för något. Jag säger att det inte spelar mig någon roll om jag har röda byxor på min kille eller en tröja med bilar på på min dotter men de säger att det inte går.

Jag blir galen av detta! Ärligt talat - VAD SPELAR DET FÖR ROLL? Alltså, kommer mitt barn att bli sjukt och dö? Eller kommer det att inte kunna sova och äta? Vad är det värsta som kan hända? Vad är det som gör att folk inte kan låta detta vara?

Jag begriper verkligen inte. Jag tänker klä mitt barn i vad jag vill och ingen ska ha några åsikter om det om de inte är VÄLMOTIVERADE. Och att säga: men det går ju inte.. är inte välmotiverat.

Många vet inte ens varför det inte går att sätta en biltröja på en tjej, annat än att det är ju en killtröja... Va?

Hjälp mig att förstå detta.

• Svar på tråden Får inte min dotter ha bilar på tröjan?
  • Ahdela

Kör hårt!
    Min son har en rosa tröja med häxor på och en annan hlet rosa som han valt helt själv.

Om jag får en dotter får hon har blåa kläder med traktorer på om jag tycker de är fina :o)

• blipblop

Oh ja, jag säger alltid ifrån och så och jag tänker defintivt köra på men det är underligt hur djupt rotat detta är.

• Alicia05sMamma

Men allvarligt talat & ursäkta språket MEN..
    Va faan är det för kollegor som vägrar sälja de kläder som DU vill köpa till DITT kommande barn

Va är de för ett jäkla sätt Jag hade blivit tvär förbannad & sagt både de ena & det andra.

Köp du precis vad DU vill ha för kläder. Dom har ingen som hellst rätt att vägra sälja ngt till dig bara för att dom tycker ngt annat.

Min dotter på 2,5 år ÄLSKAR bilar, traktorer & lastbilar.

• miababia

håller helt med. jag tycker man ska få ha det man tycker är fint sen kvittar det väl vad det är för färg eller mönster.
    det värsta som kan hända är väl att barnen blir retade i skolan/dagis, men en de blir ju inte sämre människa bara för att de bär "fel" färg eller mönster.  sen bara för man är tjej så är det ju inte säkert de tycker om massa rych och volanger och glitter.  Nu kan jag ju säga att min son har inget rosa, men det är för att jag inte tycker om den färgen så det lär väl inte bli några rosa kläder förren han själv väljer det men jag skulle absolut inte stoppa honom.

• ros72

Blir det en pojke kommer han får många rosa och röda kläder från sina äldre systrar.

• Lotlas

Jag håller med dig! Min son har kläder i olika färger, dock inte rosa. Vad beror det på då? Jo, att jag inte gillar rosa! Jag väljer själv mycket sällan rosa, så varför ska jag klä min son i en färg jag inte tycker om? Han är bara 2 månader, så han kan inte välja själv ännu, men när han kan så ska han få välja. Jag vägrar konsekvent att köpa rosa saker till flickor och blå till pojkar, istället försöker jag välja en neutral färg. När jag köpte lite kläder till sonen innan han föddes (visste inte könet) så valde jag en grå-och-vitrandig body med gröna kantband och gröna byxor till. Genast sa min svägerska: "Så du tror att det är en pojke?!" "Nej," svarade jag, "jag tycker att de här kläderna passar på både pojkar och flickor."

Okej, jag skulle inte klä min son i klänning om han inte uttryckligen bad om det, så vidsynt är jag inte.... och inte samhället heller, för den delen.

Det värsta som kan hända? Att någon skulle ta fel och säga "han" till henne, men det ger (vad jag vet) inte bestående men..!

• lia76

Själv går jag på killavdelningen och köper kläder till min dotter.
    Är så trött på allt rosa, glitter och pluttinuttigt
    Köpt en Spiderman Tröja till henne förra veckan
    Det hittar man inte på tjejavdelnigen

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • ros72
    ros72 skrev 2007-10-17 16:35:50 följande:
    Blir det en pojke kommer han får många rosa och röda kläder från sina äldre systrar.
    Mina äldre flickor älskar rosa - jag hatar det. Men min mor älskar det hon skulle konsekvent vilja klä ut mig helt i rosa.
  • Anel85

Va töntigt av dina arbetskamrater att vägra sälja till dig! Vilka dumheter! Jag skulle bli skit sur och säga åt dom. Vägrar dom ge sig så får väl din man komma in och köpa dom av dig då.. Men så ska det inte behöva vara asså...fyy!

• ros72
    Anel85 skrev 2007-10-17 16:44:23 följande:
    Va töntigt av dina arbetskamrater att vägra sälja till dig! Vilka dumheter! Jag skulle bli skit sur och säga åt dom. Vägrar dom ge sig så får väl din man komma in och köpa dom av dig då.. Men så ska det inte behöva vara asså...fyy!
    Låtsas att du skall köpa till en bekant som har fått barn. Blanda gärna in mig.

Skulle också bli stört sur om någon var sån mot mig.
Svar på tråden Får inte min dotter ha bilar på tröjan?