• badboll2007

Utslag/eksem runt munnen, vad göra...?

Sonen är 7 mån och sedan någon månad har han fått jättemycket utslag runt munnen. detta har hänt lite då och då under vår/sommar men det har alltid försvunnit när vi smörjt in. Nu verkar det bara bli värre och värre samt att han blir jätteledsen och kliar på det hela tiden (och det gör det förstås ännu värre)

Misstänker att det inte beror på någon speciell mat eftersom han äter samma mat i princip hela tiden, men han dreglar ju en del och det blir blött runt munnen. Vi har försökt att hålla så torrt det går men det är i princip omöjligt.

Ibland blir det lite torrare och då ser det inte lika farligt ut men så fort han kommer i kontakt med vatten så blommar det upp och blir knallrött från munnen och nästan upp till ögonen och runt hela hakan. Ibland fjällar det lite. Har provat bepanthen, miniderm, locobase repair, idomin och lite andra salvor men de verkar inte hjälpa utan han bara gråter och skriker när vi smörjer på. Min sambo tror att det beror på att jag låter sonen leka med maten ibland så han får mat runt munnen,men det kan det väl inte göra, jag menar man torkar ju ändå bort maten efteråt???

Frågan är hur man kan få detta att försvinna? Vi har även prövat att bara låta några dagar gå utan att göra nåt men det försvinner inte ändå...

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Utslag/eksem runt munnen, vad göra...?
  • Cina01

Har ni pratat med bvc? Det kan ju vara nån typ av allergi även om det inte har med maten att göra? Vad matar ni tex med för sked? Har själv en dotter med atopiskt eksem och hon fick jämt massa olika utslag när hon var mindre. Nu är det bättre och lättare att hålla under kontroll. Att det skulle ha att göra med att sonen får leka med maten har jag svårt att tro.

• Joje

Min son har också haft lite utslag och varit röd runt munnen... jag antar att det är pga deglet. Smörjde med lite Mildison (mild steroid) och Miniderm och det försvann på ett par dagar.

Du kanske ska höra med BVC om det inte går bort med vanlig hudkräm.

• AnnaMaria72

Min son hade eksem som bara blev värre, men efter några besök fick vi rätt hjälp. Hör av dig dit, och tveka inte att höra av dig en andra och tredje gången om det inte blir bra. Hudåkommor blir lätt värre om de inte får rätt eller fel behandling.

Jag kan inte heller tro att det har att göra med att han leker med maten.

• badboll2007

tack för alla svar, jag har nu varit på bvc, har fått hydrokortison (1%) och smörjer n lite då och då. hjälper så det röda försvinner men det är fortfarande mycket torra utslag. försöker stryka på miniderm och locobase på det torra men har märkt att det då blir rött igen och det känns som man börjar om. läkaren trodde at det berodde på att han ätit nåt han inte tål men det är konstigt eftersom han får samma gamla vanliga mat plus att vi undviker apelsin och tomat...fler förslag någon? Tack!

• nikolin

En kompis son har utslag runt munnen, det visade sig att han inte tål ägg. Jag tycker du ska be om ordentligt allergitest.

• joonsac

Min son (9 mån) har oxå utslag runt munnen. Han kliar sig i panik hela nätterna. På bvc sa dom matallergi. Har märkt att det blir värre av pruktpureer som är gula (mango osv).
    Fick bara rådet att tvätta honom efter maten och att smörja med idomin.

Svar på tråden Utslag/eksem runt munnen, vad göra...?