• Anonym

Kan man bli smittad....

Är det någon som vet om man kan bli smittad av t ex HIV-virus om man råkar vidröra en använd kondom, eller dör viruset vid kontakt med luft.
    Min hund hittade något när vi var på promenad och när jag skulle ta det ifrån honom upptäckte jag att det var en kondom.
    Nu mår jag jättedåligt över det här.
    Snälla hjälp.

• Svar på tråden Kan man bli smittad....
  • Anonym

Viruset ska dö ganska snabbt. Dessutom måste man ju ha ett sår för att det ska smitta. Och det är ju jätteliten chans att personen i fråga överhuvudtaget har HIV. Tänk inte mer på saken. Jag har varit med om massor av liknande saker.

• clara02

Smittar inte det bara genom blod tror ja.
    Du kan ju tvätta av händerna i vanlig sprit om du har så dör baskiluskerna.
    Har du några sår på handen som det kan ha kommit in smitta i.

• Nette

Det smittar även via kroppsvätskor men du måste få det smittade blodet eller kroppsvätskan in i ditt system ( via sår eller tex slämhinnorna i underlivet) så risken är obefintlig!! / Nette

• Anonym

Hej!
    Jag tror också att risken är obefintlig. Du ska ha ett sår på handen (huden skyddar dig i vanliga fall) och du ska få in sperma från kondomen in i ditt sår och kondomen ska ha varit använd ganska nyligen. Den kan ju vara hur gammal som helst och HIV är ett ganska instablit virus och det behövs ganska mycket virus för att man ska bli smittad. (Risken vid exvis ett oskyddat samlag med en smittad kille om du själv är frisk, är "bara" ca 20%.)

Men äckligt, hu, förstår att du tyckte att det var obehagligt. Ring sjukvårdsupplysningen om du känner dig osäker om du exvis har sår på händerna.

Svar på tråden Kan man bli smittad....