• Drutten83

Bleka slingor hemma, varför INTE använda folie??

Ska göra ljusa slingor (har det sedan innan, så själva grejen är inte ny för mig), men nu läste jag i texten att man INTE får använda folie, varför?? Tar det bort effekten? Bränner det på effekten?

Har haft folie innan, men nu blev jag osäker eftersom det var länge sedan jag använde ljust detta märket....

• Svar på tråden Bleka slingor hemma, varför INTE använda folie??
  • mjuffpuff

folie är ju metall.. har för mig metall missfärgar, kan ha fel men det är vad jag har hört

• Drutten83

Ja den tanken slog mig med, men varför använd folie på vissa andra blekningar? Känner mig mkt konfunderad.

• Trileia

Vet inte om det kan ha med det att göra. Men när syrran blekte slingor en gång i tiden (80-tal) så hade hon tvättat håret hemma i vårt hus. Vi hade kopparrör på den tiden och när hon hade i blekmedlet så blev den någon form av reaktion så allt håret gick av.

Ett tjockt täcke av hår över hela badkaret och hon fick gå med Robin Hood frisyr eller keps i några månader.

Men koppar och aluminium är ju som bekant inte samma sak, så det kanske inte alls är därför.

• ich

En kompis till mig använde folie när hon blekte slingor. Efter ett tag började det ryka från håret! Håret brändes bort där foliet varit.

• Alfalfafrö

folie och blekmedel reagerar mot varandra och precis som ni skriver så kan det börja rykla av håret och falla sönder, det kan också hända att håret får en väldigt grön ton.

Svar på tråden Bleka slingor hemma, varför INTE använda folie??