• Ejnie

Plastikoperation av kvinnors underliv kontra kvinnlig omskärelse/könsstympning?

Idag är könsstympning förbjuden medan intimkirugi som t.ex. förminskning av blygdläppar, åtstramning av slidan mm är utan restriktioner - är det verkligen rimligt??

Behöver vi VERKLIGEN skönhetsoperationer för underlivet???

(Skulle länkat till artikel i ETC men hitta rinte länken, återkommer så snart det går...)

• Svar på tråden Plastikoperation av kvinnors underliv kontra kvinnlig omskärelse/könsstympning?
  • Kajsan

Många av de operationer som kvinnor gör i sina underliv är ju nödvändiga , då handlar det ju inte alls om skönhetsoperationer, även om folk förknippar dem med det (som då tex förminskning av blygdläppar).
    Men jag förstår din tanke, läser gärna länken sen.

• Ejnie

Kajsan, vilka operationer tänker du på - för jag tänker just på skönhetsoperationer typ förminskning av blygdläppar för det är fult när de hänger ned eller det är jobbigt att cykla (spinning). Är det inte bättre att skaffa annan sadel till cykeln än att ta bort en bit av sig själv? Och hur kommer det sig att våra mödrar klarat av att leva med sina "läskiga" blygdläppar - är det inte så att detta är ytterligare ett exempel på att skaffa ett underliv som en småflicka ser ut - rakat och utan utstickande delar...?

• Kajsan

Ejnie

Jag tänker självklart inte på operationer som görs pga att det är "fult" (vilket det inte är) sk skönhetsoperationer.
    Utan just de som görs pga att blygdläpparna är så stora att de skaver när kvinnan går, cyklar eller springer.
    Inte i de fallen när det bara är till besvär då man cyklar och man kan byta sadel så är det löst
    Visst har kvinnor levt i alla år utan att kunna göra någonting åt dessa besvär, men varför ska man fortsätta med det bara för att det är politiskt korrekt?
    Om äntligen kvinnor kan få hjälp med sina problem så tycker jag vi ska stödja dem i det.
    Man kan ju jämföra det med kvinnor som får bröstförminskningar gjorda pga att de lider av värk i nacke och rygg, de gör det ju inte pga att de vill ha små fasta tonårsbröst.

• Junija

Ejnie:
    Om man besväras av blygdläpparna pga smärtor vid cykling tex, och det går att avhjälpa kirurgiskt utan att det påverkar något av ens sexaulitet är det väl det bästa. Det är nog inte så kul att säga på ett spinningpass att en blygdläppar är för stora så att man vill ha en annan sadel. Lite privatliv vill man nog har kvar

• Pallas

Hmmm, intressant! Jag har såna där jättestora inre blygdläppar men har inte haft några fysiska besvär, dock en hel massa psykiska av det. I sena tonåren övervägde jag en förminskning och var tom på konsultation men så träffade jag på en kille som älskade mina blygdläppar och allt började vända.

Idag, 10-15 år och åtskilliga terapitimmar senare, tycker jag definitivt inte att några skönhetsoperationer borde vara nödvändiga. Jag helt införstådd med anledningarna till att människor vill förändra sitt yttre för att må bättre, men jag kan inte se att riskerna med yttre ingrepp understiger nyttan av att jobba med sitt inre. (Och nu lämnar jag HELT ute de operationer som görs av hälsoskäl.) Det låter lite förmätet ser jag nu... Som att jag sett skådat ljuset och vill frälsa alla med min nyfunna vishet och på ett sätt är det lite så det känns. Jag minns fortfarande alla jävla år med komplex som vore det igår: Bitterheten. Den totala oförmågan att älska min kropp. Skammen. Rädlsan av att inte passa in. Äcklet. Känslan av att en op var enda lösningen.

• Ejnie

Problemet är att det påverkar ens sexualitet med nedsatt känsla mm.

• Kajsan

Ejnie

Jo, det KAN påverka kvinnans känsel på vissa ställen i underlivet, men det behöver inte vara så.
    Och som jag ser det tror jag att det är värt det om ens liv begränsas innan operationen.
    Men som sagt, jag ser stor skillnad på rena "skönhetsoperationer" och nödvändiga ingrepp.

• Ejnie

Hittar inte länken och orkar inte skriva av allt...
    Slutsatsen var i artikeln att intimkirurgi och kvinnlig omskärelse har stora likheter i vad som görs - det ena är fördömt och förbjudet, det andra utan reglering...

• Junija

Ejnie:
    Kvinnlig omskärelse som görs av t ex kulturella skäl och där det inte är accepterat att ha sitt underliv intakt, så anser jag att det är totalfel. När det handlar om fysiska problem så tycker jag det är helt rätt att man har den möjligheten.

• Kajsan

Ejnie

Kan inte du se skillnaden på rena skönhets operationer och operationer som görs för att kvinnan lider fysiskt av det?
    Jag kan inte förstå varför ett sådant ingrepp kan vara negativt för någon?
    Jag tycker snarare att jämförelsen är ytterligare ett exempel på att kvinnans kön är någonting skamfullt och att hon då ska behöva stå ut med att det har en fysisk defekt som kan åtgärdas.

Svar på tråden Plastikoperation av kvinnors underliv kontra kvinnlig omskärelse/könsstympning?