• Anonym ("orolig")

Råd, hur kan man bli av med mkt skulder?

Hej!

Min sambo har mkt skulder sedan tidigare förhållande. Både Kronofogden och inkasso.

Det dras mkt pengar varje månad men skulderna är ju nästan det samma...

Är det någon som kan ge råd?
    Jag har hört att man kan få bort lite ränta om man löser det med ett annat banklån.

Är det någon som suttis i samma båt och som kan ge mig tips?

Det rör sig om ganska mkt pengar..

Tack!

• Svar på tråden Råd, hur kan man bli av med mkt skulder?
  • Anonym (?)

Men får man banklån om man har kronofogden på sig?

• Me o Mike

Nää

Man får helt enkelt prata med kronofogden och se om dom kan stryka lite skulder!! Sen kolla hur mycket ränta det är! Ingen vits att betala om man ej får bort skulden!

Anonym (?) skrev 2007-10-18 14:46:52 följande:

Men får man banklån om man har kronofogden på sig?
  • Anonym ("orolig")

oj, jag glömde skriva att en god vän kan tänka sig att ta ett lån eller vara borgensman.

• Anonym (rik)

Det beror ju lite på hur mycket skulder det rör sig om. Är det mycket kan det ju bli lite svårt för din sambo att ta lån. Annars är det nog bara snällt att betala. Låter trist men tyvärr är det ju så.

• Birgitta2

Jag har precis lagt om mina lån. Såna där fåniga finansinstitut-lån med hög ränta. Jag mailade min bankman och han lade upp ett större lån, och vi betalade dessa fåniga lån. Därmed fick jag ner räntan med 1000 kr i månaden. Mycket pengar. Men skillnaden mellan er och mig är att jag inte är kund hos kronofogden. Du kan kanske göra en deal med din bank. Vissa är generösa om det är så att du vill lösa samtliga skulder. Ta med alla papper ni har och vilka löner ni har etc. Samt andra utgifter. Det KAN gå. Men det är nog det enda rådet jag har.

• Anonym

Självklart får man ju inga lån på bank för att lösa skulder hos kronofogden!!!

• Anonym (ö)

minska era ugifter och betala av mer varje månad samt jobba extra.

• Anonym (abc)

Kan han få skuldsanering, så han får ner skulderna?
    Göra en överenskommelse med långivarna/kronofogden?

Annars är det nog bara att bita ihop, försöka betala bort dem i så snabb takt ni kan och inte dra på er några nya skulder.

• Me o Mike

Min sambo hade en skuld på 150,000.. Han betalade av 9000:-/månad. Levde som en kyrkråtta! Men han är nu skuldfri! tjoho! Det går..

• Anonym (abc)
    MulleNuh skrev 2007-10-18 14:57:02 följande:
    Min sambo hade en skuld på 150,000.. Han betalade av 9000:-/månad. Levde som en kyrkråtta! Men han är nu skuldfri! tjoho! Det går..
    GRATTIS!!!! Så skönt för er. Har själv varit där och betalat hårt en tuff period, den sista avbetalningen var underbar.
  • Anonym (samma sak)

Har varit i samma sits fast min kille sa inget förrän kronofogden ringde på hos oss med krav om utmätning!!! Jag fick en chock... Hur som helst min ekonomi har alltid varit ok så jag tog ett lån på banken och löste hans skulder. På banken var dom mycket hjälpsamma. Hans släkt gick dessutom i borgen för lånet ifall han skulle sticka eller nåt så inte jag (som oskyldig) fick stå för allt... Det var tungt men allting ordnade sig till slut!

• Anonym ("orolig")

Tack för era ord och tankar!

Energin tar ju slut ibland helt enkelt. Nu ska vi betala, betala och betala och om några år är vinog nere på 0:-

Anonym "samma sak"!
    Förstår att du fick en chock..vem skulle inte få det?
    Det brukar lösa sig men det är tungt under tiden...

• Anonym (är där)

Mitt tips är kontakta en budgetrådgivare på kommunkontoret ..Vi fick rådet där att helt lägga om våra prioriteringar och det var..
    Inga små betalningar här och där utan låta allt gå till fogden som redan drar för när dom drar har du bara minimum belopp kvar och inget att lägga på andra skulder.. har du skulder på telefon, el eller hyra däremot gör upp en avbetalningsplan med dom..
    Har du tex el tele och sånt var 3je månad ring och få det på varje månad mycket enklare..
    Har du internetbank? se till att lägga upp räkningarna (bas) så tidigt du kan så när lönen kommer så dras det omedelbart..pengar man inte hinner se är bra för det är inget du kan nalla ur..
    lägg upp flera konton tex ett för mat , ett för räkningar, ett för sparande (sen) , och ett för tex bensin.. ja så har vi gjort
    och tänk på att bli skuldfri händer inte över en natt vi har kämpat i 2 år nu men snart ser vi mållinjen
    lite tips i alla fall till att börja med

• Anonym
    Anonym skrev 2007-10-18 14:50:15 följande:
    Självklart får man ju inga lån på bank för att lösa skulder hos kronofogden!!!
    Jodå det kan man visst få, min morbror fick låna 400 000 för att lösa skulder hos kronofogden, med hjälp av 2 borgenärer. Så visst kan man få låna hos banken, Sen kan du alltid söka skuldsanering.
  • workoholic

respekt.. snyggt gjort.

Anonym (abc) skrev 2007-10-18 14:59:29 följande:

GRATTIS!!!! Så skönt för er. Har själv varit där och betalat hårt en tuff period, den sista avbetalningen var underbar.
  • workoholic

Citerade fel...

MulleNuh skrev 2007-10-18 14:57:02 följande:
  • Anonym (Me too)

Du kan kontakta de olika gäldenärerna och lägga ett ackord förslag, på så vis kan själva beloppet minska.
    Vi kan ta ett exempel
    Du har skulder till olika inkasso bolag på totalt ca 100 000 om du erbjuder samtliga att du kan betala 25% av kapitalskulden så öppnar du en möjlighet till att förhandla med de olika ställena som skulderna ligger hos på så vis kan du få ner skulden avsevärt och lånet behöver inte bli så stort.

De skulder som ligger hos kronofogden kan ju vara lite tuffare men även där kan ni kontakta den skulden är till direkt och förhandla er fram till en lämplig summa så skulden försvinner och utmätningen stoppas.

Håller själv på att förhandla ner mina skulder och det går sakta men säkert så det finns ett slut tro mig!

• Anonym

Sök skuldsanering och se om han kan få det och det innebär att man lever på excistensminimun 5år sedan är skulderna borta för alltid.

• kjempejente

Det gäller ju att amortera, så skulden går neråt.
    Ofta så betalas ju nästan bara räntan och då minskas ju aldrig skulden.
    Lycka till!

Svar på tråden Råd, hur kan man bli av med mkt skulder?