• Anonym (undrar)

"besittningsrätt" när det gäller bostadsrätt?

Någon som är bra på det här med andrahandshyra, hyreslag etc?

Jag och min sambo bor i en bostadsrätt i andra hand. Min sambo har bott här i snart fyra år och jag i snart tre. Som det ser ut just nu finns det ingen kontrakt skrivet. Det skrevs ett kontrakt (godkänt av föreningen) när min sambo och hans ex flyttade in, det gällde sex månader och har alltså gått ut för länge sedan. Det kontraktett stod hans ex på.

Vi letar efter annat boende, men jag undrar lite om man i denna situation har några räätigheter eller skyldigheter?

• Svar på tråden "besittningsrätt" när det gäller bostadsrätt?
  • Anonym (?)

Inte när det gäller en bostadsrätt.. Menar du att ni ska få den gratis då eller?

• Anonym

Ni har inga rättigheter alls. Om BRF får reda på att den som hyr ut till er inte bor där och har hyrt ut svart i en massa år kommer han/hon tvingas bort ur föreningen och lägenheten säljs.

• Anonym

Själv har jag hyrt ut i andra hand svart och jag fick problem med hyresgästen och tog då kontakt med en polis ( en som vi känner) för att höra hur vi skulle gå tillväga och han sa att tyvärr kunde vi inte bara kasta ut honom, han hade rättigheter ändå. Komplicerat var det. Men jag undrar, vad för något tänkte du på mer specifikt med besittningsrätten?

• Anonym (undrar)

självklart tror jag inte vi ska få en lägenhet gratis! Undrade mer om det finns några regler eller liknande som ger oss rätt till uppsägningstid, förtur till köp vil försäljninge ller liknande.

• Anonym

Vad som menas med besittningsrätt är att den som är boende ska få tid att packa etc.

Förtur till lägenheten är något som man i så fall ska komma över ens med den som äger lägenheten och skriva kontrakt på.  Annars är det alltid säljaren som bestämmer vem han/hon vill sälja till. Det behöver ju inte vara den som bjuder högst.

Gällande uppsägningstid så ska det i så fall regleras i ett avtal/kontrakt.

Mitt råd är att ta kontakt med ägaren, för det gällde väl en bostadrätt? och skriva ett kontrakt.

• Anonym

När det gäller en bostadsrätt är det inte bara att skriva ett kontrakt med bostadsrättsinnehavaren. Denne måste FÖRST söka  och få godkänt att hyta ut i andra hand av styrelsen. Sen skall andrahandshyresgäran också godkännas.

• Anonym

"Vad som menas med besittningsrätt är att den som är boende ska få tid att packa etc."

Det där är den sämsta definitionen på besittingsrätt jag någonsin hört. Det är ett invecklat juridisk begrepp som inte ter sig lämpligt att förklara så där.

Svar på tråden "besittningsrätt" när det gäller bostadsrätt?