"Vi kommer att se fler björnattacker" enligt
För att göra det så säkert som möjligt för människor (och hundar) så borde det snarast införa skyddsjakt på jägare då det är jägare som orsakar flest skador på dessa.
För att göra det så säkert som möjligt för människor (och hundar) så borde det snarast införa skyddsjakt på jägare då det är jägare som orsakar flest skador på dessa.
Om jägarna vill skjuta farliga djur ska de börja skjuta getingar eftersom det är det djuret som dödar flest per år i Sverige (ca 12st/år).
Som Magnus Betnér säger "-Åh neeej, en jägare har blivit riven av en bjöööörn. -Men han sköt ju på björnjäveln först!"
AnLeNo: Hurså? Spelar det någon roll för det faktum att de flesta som blir skadade av vilda djur är jägare som har hetsat/skadeskjutit dem och att de flesta hundarna som dödas skjuts av jägare?
Odella: Good point Kanske hade varit bättre att försöka ta sig ifrån platsen än att fippla med mobilen
"AnLeNo: Och förresten, är det bättre att slä'pa dom till veterinären och avliva dom? Det är nog bra mkt mer stressande än att få dö i skogen där dom trivs bäst...."
Om du fick välja mellan att dö i sömnen (vilket är vad som händer hos veterinären) eller att bli skjuten (och kanske hinna känna smärta). Vad skulle du välja?
AnLeNo: Vad är mycket rovdjur? 130 vargar och 2500 björnar på Sveriges yta? Och som sagt, jägare är farligare för jägare än vad björn och varg är.
Även intressant att det bara är jägare och inte t ex bärplockare som blir attackerade. Men det fick man en bra förklaring till av jägaren som var med på Argument igår. "Ja, vi smyger ju fram med hund i skogen". Hmm, och så skyller de på rovdjuren. Jisses. Om jag klär mig i svart och kryper omkring på E4:an mitt i natten. Är det då bilistens eller mitt fel om jag blir påkörd?
Filifjonkan1: risken minskar nog kraftigt om barnen låter bli att med hund smyga sig på björnarna.
ischa: Och hur vet din svärfar att hunden inte hann känna någon smärta? Frågade han?
"AnLeNo: Dö som dö, om det tar en sekund eller inte spela stor roll. I inget av fallen lider dom och det är väl huvudsaken. "
Och då frågar jag igen, hur kan du garantera att de inte lider om döden inte går snabbare än vad hjärnan kan registrera smärta? Om det tar 15 sek innan hunden dör och den har en kula i huvudet så är det väl teoretiskt möjligt att hunden lider, eller? Och det finns hundar, och människor, som överlevt efter att blivit skjutna i huvudet och kroppen.
"AnLeNo: Hur vet du att den inte lider när den är sövd? Det finns folk som känner smärta genom en hel operation men kan inte medela sej."
Tja, de få gånger narkosen inte har funkat så har folk kunna känna det. Men då är de inte sövda. Och vad är troligast. Att du känner nåt när du sover (dessutom är det inte narkos som används vid avlivning) eller att man känner nåt när man skjuts?
"En bra jägare skadskjuter inte så djuret lever i 15 sekunder, särskilt inte när det gäller en sån allvarlig sak. Då skärper man sej nog. Skjuter man hunden i huvudet skulle jag vilja påstå att det INTE skötts snyggt. Som mamyleine sa så skjuter man i lungorna, det går fort."
Nej, för jägare har ju aldrig skadeskjutit något djur. Och om man skjuter i lungorna så skulle jag tippa på att hjärnan hinner registrera smärtan innan man dör. Även om det bara är extremt kort tid.
Konstigt att kor inte skjuts i lungorna om det nu är så snabbt utan då är det huvudet som gäller.
"Sestret: Förstår inte heller varför så många ser jägare generellt som hjärtlösa människor som skjuter allt som rör sig, inkluderat sina egna hundar."
Det kan nog bero på att de flesta "hobbyjägare" vill jaga just för att det är så "häftigt att skjuta ett djur".
"AnLeNo: Jag vet mycket väl att jägare ofta skadeskjuter djur, men när det gäller en hund kanske man skärper sej lite eller vad tror du? "
Denna meningen säger rätt mycket om jägares mentalitet misstänker jag. Typ "Det är ju inte så viktigt att vara helt skärpt, det är ju bara en älg".
Sestret: Känner du mig? Nej. Just därför är det ju intressant att du vet vad jag vet och om jag har egen erfarenhet eller ej. Måste säga att jag är mycket imponerad.
"sestret: Men när det rör sig om björn som attackerar människor så är det en helt annan sak och det tror jag egentligen att de flesta av oss kan vara överens om."
Och då är vi tillbaka till att det är väl väldigt konstigt att det bara är jägare som blir attackerade. Så om de inte med hund smög sig på björnarna så skulle de inte bli attackerade och därmed skulle inte den "farliga" björnen behöva skjutas. Jägarna "triggar" ju attackerna så rent logiskt borde det införas skyddsjakt på jägare om man vill minska antalet björnattacker.
Och till er som är så rädda för björn och varg och säger att vi som inte bor där det inte finns massa varg (finns iofs det här men struntsamma) ska uttala oss osv. Vågar ni släppa ut era barn där det finns folk och bilar (helt enkelt i bebyggelse)? Risken att ert barn ska bli påkört eller utsatt för ett brott är nog flera 1000ggr högre än att det blir attackerat av ett rovdjur. Eller ni norrlänningar (eftersom vi andra bara är sörlänningar som har sett djur på Skansen) kanske bor där det varken finns bilar eller folk?
sestret: Du som vet så mycket, vet du när det senast dödades än människa av varg i Sverige? Och hur många det dör av getingstick varje år?
En liten "hint". Svaret på första frågan är "på 1820-talet" (närmare bestämt 1823 har jag för mig). Då var det dessutom en förrymd "tamvarg". Se dessa farliga vargar. Faktum är att det sedan dess har dött fler människor av lejon och tigrar i Sverige. Och de är väl dessutom färre än vargarna så där föll ditt argument om att mitt påpekande om bilarna var irrelevant pga antalet.
Fråga 2 är "ett 10-tal". Gah! Skjuta alla getingar! De är dödliga! Och de attackerar bevisligen människor. Saknar helt respekt.
tja, sluta hetsa björnarna då så attackerar de inte. Men det e klart, då får du ju inte döda dem. Hemska tanke. EOD.