"Vi kommer att se fler björnattacker" enligt
Men alla ni som tycker att det är löjligt att vara rädd att bli attackerad av björn - var i landet bor ni? Björntäta områden eller storstäder? Bara en stilla undran...
Men alla ni som tycker att det är löjligt att vara rädd att bli attackerad av björn - var i landet bor ni? Björntäta områden eller storstäder? Bara en stilla undran...
Men i alla fall... om björn... Jag bor i ett av de björntätaste områdena i Sverige, mitt i skogen. Om jag hörde att en björn attackerat någon i grannbyn skulle jag nog inte tycka att det vore så roligt om den gick lös. Det är tydligt att den förlorat sin naturliga rädsla för människor. Annars har jag inga problem med att bo granne med naturen, bara just i det fallet skulle det inte kännas så kul!
Förstår inte heller varför så många ser jägare generellt som hjärtlösa människor som skjuter allt som rör sig, inkluderat sina egna hundar. Som någon sa i någon tidigare tråd är inte verkligheten som filmen jägarna! Klart det finns undantag, men det är så fel att dra alla över en kam!
Så, Surface, var bor du? Varför tror du att det inte finns en naturlig instinkt hos björn att inte se människor som byte? Varför tror du att det inte fungerar så att om en björn en gång attackerar en människa kommer den med all sannolikhet att göra det igen?
Vad har du för utbildning/bakgrund som gör att du tycks veta mer om det här än andra?
Och jag kan inte uttala mig när det gäller hobbyjägare. Jag känner inga sådana jägare. De jag känner är empatiska familjemän som jagar för att de tycker om att vara ute i skog och mark och för att klara sig utan kött som kommer från djur som aldrig sett solen innan de blir slaktade. De utnyttjar inte hela tilldelningen om de tycker att det är lite älg som rör sig i markerna - de undviker att skjuta älgkor och visar i hög grad respekt för skogen och livet där.
Förmodligen är det inte så överallt, men man ska vara medveten om att det här nog är en vanligare bild av jägare än skjutgalna idioter som njuter av att döda. Jag väntar fortfarande på att höra var alla i den här tråden bor som har så starka åsikter om vad som är rätt och fel när det gäller jakt och rovdjur. Jag blir så irriterad på folk som inte vet mer än vad som står i tidningen och kommer med helt sanslöst naiva och illa informerade åsikter.
Dofilus: jo, det är precis så alla jägare resonerar: äsch, jag slänger iväg ett skott får vi väl se om det träffar. Sedan om det blir eftersök efter en skadeskjuten älg hela natten det spelar inte så stor roll, det är ju jätteroligt att spåra en skadad älg istället för att sova. Skjutprovet har jag inte gjort i år, för man får ju behålla licensen och jaga utan att ha gjort skjutprov.
Det är uppenbart att du inte har en aning om "jägares mentalitet" utan har någon uppfattning som bygger på någonting helt annat än erfarenhet, vad det är vet jag inte. Kom inte med sådana påståenden utan att underbygga dem med fakta. Vilka jägare känner du som resonerar så?
Sedan hela den här debatten om att skjuta sina egna hundar etc. det är typiskt för människor som tjatar om att jakt är så omänskligt men har inga problem med att äta hamburgare på MacDonalds. Det är ingenting hemskt eller onaturligt med att skjuta sin hund när den blir för gammal. Jag önskar att när jag blev gammal och sjuk skulle jag kunna få tas ut i skogen ovetandes och bli skjuten direkt och få dö utan att plågas.
Typiskt att det ska vara mer "mänskligt" och "naturligt" om man överlåter det obekväma göromålet till någon annan. Någon annan som med titeln "veterinär" garanterar att man inte behöver känna sig medskyldig till att hunden dör, eller vad är det frågan om? Att folk ska behöva stå bredvid/utanför för att känna att det är ok, det förstår jag bara inte?
Dofilus - jag känner dig naturligtvis inte. Men du får gärna berätta om alla de här fruktansvärda jägarna du har i din familj och din omgivning. Berätta också om dina erfarenheter av att leva i ett björntätt område och dina studier i ekologi och viltvård. Jag väntar ivrigt.
Till er nu på slutet som säg lämna björnarna och vargarna ifred - självklart! Jag blir oerhört upprörd när det rör sig om jakt på rovdjur av rent djävulskap och oförstånd. Men när det rör sig om björn som attackerar människor så är det en helt annan sak och det tror jag egentligen att de flesta av oss kan vara överens om.
Ja, man borde kanske inte låta sig själv dras in i de här diskussionerna när det är så uppenbart att folk inte har någon aning om vad de pratar om. Bara jägare som blir attackerade av björn... vore det så skulle jag inte bry mig så mycket om den här diskussionen. Herregud. Får man bara fakta från Aftonbladet och Expressen är det väl så verkligheten ser ut antar jag.
Sedan att dra in att fler barn etc. blir skadade i trafiken än av rovdjur - det är ett riktigt bra argument tycker jag. Grattis. Nästan så att jag blir övertygad om att du har rätt, Dofilus. För det är ju samma antal bilar och rovdjur vi pratar om, eller hur? Och det är precis samma sak också. Jag är inte rädd eller orolig för rovdjur, däremot skulle jag vara rädd om en björn gick till attack i grannbyn och sedan läts husera i skogarna. Då skulle jag inte släppa ut mina barn, det är ett som är säkert. Här lär man sig att leva med naturen på samma sätt som man lär sig att titta innan man går över gatan.
Det betyder inte att man inte försöker att minimera riskerna: man har respekt för björn, man tittar både en och två gånger innan man korsar en trafikerad väg. Jag förstår allvarligt talat inte liknelsen med bebyggelse och trafik? Men det kanske inte var ett så genomtänkt argument heller?
Men - jag har ALDRIG pratat om varg. Jag är inte ett dugg orolig för varg. Jag pratar om en sak och du svarar med andra. Jag tycker att det är rätt att skjuta en björn som attackerat en människa (jägare, joggare etc.) därför att jag bor i ett björntätt område och jag vill inte ha en ilsk utsvulten björn som attackerar människor runt knuten. Så enkelt är det.
Sedan börjar folk komma dragandes med argument om att jägare får skylla sig själva, folk vill döda alla rovdjur i Sverige och förstår inte att trafiken är farligare än rovdjur. Jag sitter och är helt förvånad just nu. Varför drar du in människor som dödats av varg i det här? Har du någon aning om proportionerna varg/björn i Sverige?
Jag pratar inte om getingar heller. Du pratar säkert inte om pedofiler heller. Men skulle jag dra till med ett argument i din stil skulle jag säga att ja, då tycker du alltså att pedofiler ska man lämna ifred eftersom de så sällan gör någon illa? Var vänlig observera att jag är oerhört ironisk. Man kan inte skydda sina barn eller sig själv från allting, men i fallet attackerande björn låta leva/skjuta är det väl ändå ganska enkelt? Du kan inte dra argumentet till sin spets genom att räkna upp allt som kan vara farligt och antyda att jag tycker att vi måste göra oss av med bilar, getingar... ja, till och med andra människor eftersom de utgör potentiella hot. Det biter inte. Jag står fast vid mitt ursprungliga uttalande (se ovan) och att du inte kan hålla med får stå för dig och det faktum att du saknar relevant information/erfarenhet.
Ok, jag tänker inte argumentera mer, därför att med din sista kommentar blev det alltför tydligt att du vägrar se längre än näsan räcker. Jag ska se till att alla som ger sig ut och joggar här eller går ut med hunden slutar att hetsa alla björnar de ser, som vi ju har för vana annars.
Sedan ska jag döda alla rovdjur jag ser, för det är min målsättning här i livet. Det ska bli så roligt.
Man hoppas ju att någon som för en argumentation såhär är väldigt ung och naiv, annars blir jag nästan lite rädd. Men var inte orolig, jag kan vara rädd utan att behöva döda orsaken till rädslan - jag gör ett undantag i det här fallet.
Ja du, intressant att se hur man kan bli så totalt missförstådd över internet. Jag har aldrig i mitt liv jagat och är inte speciellt intresserad av att börja heller. Däremot jagar min far som även har flertalet kvalifikationer i ekologi (framför allt skogsinriktad) och är en uttalad naturmänniska med mycken respekt för skog och mark och allt som lever däri.
På grund av att jag känner min far och vet hur han resonerar när det gäller jakt och viltvård blir jag väldigt illa berörd när folk som uppenbarligen inte har det minsta intresse av att ta reda på fakta utan bara häver ur sig en rad idiotiska kommentarer om hjärtlösa jägare som skjuter allt som rör sig i skogen. Han tillhör tydligen inte din överväldigande majoritet.
Du verkar enbart ha tagit fasta på den delen av debatten som du kan skjuta i sank, nämligen ditt helt korrekta påstående att de flesta björnattacker händer jägare, jägare med hund närmare bestämt. Det är riktigt. Men vad tycker du att man ska göra med en björn som attackerar en joggare eller någon som går ut på en morgonpromenad för att hämta tidningen? För det är ett sådant fall jag hela tiden har pratat om, men jag kanske inte har varit nog tydlig när jag skrivit att "om någon i grannbyn skulle dödas av en björn skulle inte jag vilja släppa ut mina barn". Jag menade då något av ovanstående händelseförlopp och naturligtvis inte en jägare som skadskjutit en björn.
Sedan är det lite skrattretande att läsa att du är "disputerad ekolog" och har "undervisat jägare i många år" plus ditt tydliga förakt för jägare i allmänhet. Varför är du så arg? Varför hävdar du att jag "med en dåres envishet hävdar motsatsen" när jag _aldrig_ har sagt någonting om att det oftare är icke-jägare som blir attackerade av björn? Det har jag heller aldrig sagt. Lika lite som jag sagt att jag tycker att varg ska skjutas, vilket jag också blev anklagad för.
Det är helt ofattbart hur det här kan dra fram sådana känslor om det inte ligger annat bakom? Jag sammanfattar mina ståndpunkter och bakgrund:
-jag är inte jägare
-jag har personliga erfarenheter av jägare med åtskillig respekt och kunskap om natur och djur
-jag tycker att det finns gott om plats för rovdjur i våra skogar
-jag har inga problem med att det finns björn och varg i skogarna där jag bor
-jag skulle vara orolig om det fanns en björn nära som gått till attack _oprovocerat_ mot människor
Så tack för dit ganska otrevliga påhopp, men jag känner absolut inte igen mig i det du skriver och kan hålla med om att det är ytterst sällan någon blir oprovocerat attackerad av björn. Likaså kan du säkert hålla med mig om att det händer.