Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mussukka

Svårigheter att andas?

Jag är i v.19,snart v.20 och jag har ibland jättesvårt o andas..jag liksom tappar andan bara jag ska plocka upp nånting eller nåt liknande.Jag kan också bli andfådd bara jag LIGGER NER,hur kan det vara möjligt?

Jag har inte så varje dag,men vissa dagar o det känns väldigt jobbigt för inte har jag hört att man har det såhär tidigt?

Jag har varit hos läkaren på rutinkoll,frågade då om detta..hon sa att hon inte hade någon förklaring till det och att jag kanske har jättedålig kondition..men jag går ju långa promenader varje dag och känner mig aldrig andfådd då?

Suckar också ofta för att lättare få djupa andetag..tillräckligt med luft...svårt att förklara.

Finns det fler som har eller har haft det likadant?

• Svar på tråden Svårigheter att andas?
  • Dramaonline

Jag blir anfådd, men det kom inte förrän sent, sent i graviditeten för mig.

Om man ligger på rygg kan i vissa fall tyngden av livmodern pressa på kroppspulsådern. En del blir yra eller illamående av det. Man brukar känna att man vill vända sig.

• mussukka

Mm,men det har jag känt en gång..vet ej om det var exakt det men blev illamående o kändes konstigt i hela kroppen så jag känd emig tvungen o vända mig.Okej så du fick oxå d sent?

Några fler??

• anna3

Likadant för mig! Kommer inte ihåg när det började bli tungt att andas, men andfådd blev jag tidigt i graviditeten.
    Är i v 35 nu och sedan ett bra tag tillbaka har jag fått kippa efter andan en stund när jag lägger mig ner och ibland även om man sitter eller står.
    Känns som nån står på bröstkorgen.

• elhn

Jag är i V 20 och känner precis som dig....har gjort det i flera veckor. Det är jobbigt och man funderar hur det blir framöver. Jag väntar mitt 4:e barn och har inte känt så här förut...förrän mot slutet kanske.

• Dramaonline

Fast nu minns jag!
    Jag hade en läkarkontroll tidigt i graviditeten, ca vecka 14, och då gjorde vi ingen kondis-test för läkaqren sa att "det säger ändå ingenting" för gravida är mer anfådda.

• Legally Blonde

Jag hade det sa en kort period och in bm trodde att det var pga. lagt jarnvarde. Hursomhelst sa gick det over nar jag borjade med storre dos jarntabletter!

• Sweetest Sin

Känner likadant. Är i vecka 19. Drar oxå ofta djupt efter andan och jag blir mkt snabbare trött än förut. Jag har en bra grundkondis, så det är inte det. Har själv funderat på att kontakta BM för att kolla järnvärdet, då jag inte ska dit på mitt första återbesök förrän om tre veckor.

• Foxy1

Hej! :O)

Känner igen mig. Har ibland svårt att få i mig det där sista lilla syret när jag andas in djupt. Det är som att det tar stopp och inte finns mer plats i lungorna för den där sista gnuttan luft som man vill ha. En känsla som lätt skapar smärre panik efter några försök. Är det så du känner?

Tyvärr har jag har egentligen inget riktigt säkert svar på varför det blir såhär ibland, bara teorier och lugnande råd. Har själv relativt god grundkondis (har ett fysiskt arbete) och visste att det inte berodde på dålig kondis när fenomenet dök upp. Enl. BM kan det bl.a bero på mitt låga blodvärde (102 då i v. 20 och 106 nu i v. 25 trots järntabletter!). De röda blodkropparna transporterar ju syre och ju färre man har, tja, desto lättare blir man andfådd t.ex. Sedan vet jag sedan tidigare i livet att jag kan få "svårt att få luft" om jag är spänd rent psykiskt. En sorts grundspänning i kroppen som man inte känner av själv, men som ändå påverkar lungornas möjligheter att arbeta obehindrat då spända muskler omkring dem begränsar kapaciteten. Jag la märke till att ju mer jag tänkte på att jag inte kunde andas in djupt, desto värre blev det och vice versa. Om jag intalade mig själv att det inte var farligt, att jag inte kommer att kvävas och att det går över om jag bara struntar i det så försvann det! Man FÅR tillräckligt med luft alltså. Det bara KÄNNS som att man inte får det.

Är man gravid kan det ju liksom vara en blandning av de båda fenomenen. Lite andnöd pga syrebrist i blodet(järnbrist/blodbrist) som blir värre när man lägger märke till det och blir lite orolig eller rädd. Förstår du hur jag menar?

Att sucka är ett superbra knep för att hålla syrehalten hög i blodet. Ett annat knep är att sticka ut huvudet genom dörren/fönstret och andas lite sval luft lugnt. Gäspa är också bra, även om det är på låtsas.

Vill du vara säker kan du låta en läkare kika på dig, men det är väldigt osannolikt att det skulle vara något farligt. Våra tankar påverkar kroppen mer än vi tror.

MVH-Kicki :O)

• kazzer

Jag känner mig mer andfådd som gravid och jag är bara i vecka 10. Som att jag måste dra fler och djupare andetag för att få ordentilgt med syre. Så du är inte ensam

• Felicitas

Har samma symptom men även sammandragningar...har tydlligen en urinvägsinfektion men även lite vatten i lungorna...de har ingen aning varför jag har det...men det är även stressrelaterat...

• soja

Jag hade oxå svårt att andas tidigt i graviditeten, pratade med min bm som tyckte att det var konstigt så tidigt eftersom barnet inte trycker på då.
    Hon skickade mig till en läkare som lyssnade på mina lungor och hon tyckte att ena lungan verkade lite svullen så hon skickade ner mig till röntgen. Dem hittade inget fel som tur var men det känns skönt att dem har kollat igenom mig och att jag är fullt frisk.
    Vill inte skrämma upp dig, men gravida har ju lättare att få blodproppar därför gjorde dem denna åtgärd på mig bara för att utesluta detta.
    Så tala med din bm igen om det, det behöver ju inte vara något (som för mig). Nu i v.35+3 så är det dubbelt så svårt att andas.
    Lycka till med graviditeten.

• mussukka

Tack så mycke allihopa för svaren...d känns faktist mycket skönare nu när jag vet att andra oxå har/har haft ung likadant!! Jag har tid hos bm på fredag...ska då ta upp allt med henne.

Foxy1:Ja d är precis så jag känner det.

Klart man orolig när jag bara är i vecka 19:(...men får se om det har något med järnvärdet att göra.Orkar inte ens tänka på hur det blir senare i graviditeten om jag har det såhär nu...men det kanske finns nån sorts hjälp mot det!! *hoppas*

Svar på tråden Svårigheter att andas?