• Anonym (Undrar)

Njuroperation?

Jag väntar på att få operera bort min njure med titthålskirurgi, på grund av Hydonefros.
    Någon som vet hur det går till? har inte fått så mkt info om op än ..
    Hur lång tid tar den? å Hur länge måste man vara på sjukhuset?
    Det enda läkaren sagt än så länge är att det ska göras med tiithålskirurgi och att man brukar få ligga kvar 4 dagar till en vecka. Men jag trodde man återhämtade sig snabbare med tiithålskirurgi? eller?

Så någon som gjort en sån op eller vet hur det går till?

• Svar på tråden Njuroperation?
  • kaksmulan

Hur länge du får stanna beror på vad de gör inne i kroppen. Om de "bara" ska titta och inte greja med något så borde du få åka hem på en gång. Du har helt rätt i att man återhämtar sig mycket snabbare med titthålskirurgi i stället för "vanlig" kirurgi.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Anonym (Undrar)

Okej.. alltså jag ska operera bort njuren för den fungerar inte..
    Så det är därför jag undrar...

• kaksmulan

Då får du nog stanna ett tag för att de ska kolla att kroppen i övrigt fungerar bra utan njuren.

Lycka till!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Anonym (Undrar)

Okej tack

• Elin Marie

Min man donerade sin ena njure till mig för två och ett halvt år sedan. De tog ut den med titthålskirurgi. Jag vet inte hur lång tid själva operationen tog eftersom jag också var sövd men han blev utskriven på söndagen eller måndagen och operationen gjorde vi på torsdagen. Sen var han trött och lite påverkad ett par veckor. Men eftersom din njure ändå inte fungerar kommer du antagligen att hämta dig lite fortare. Hans kropp blev ju av med 50% av njurkapaciteten över dagen och det tar ett tag innan den njure som är kvar förstår att den ska ta över och sköta allt ensam.

Titthål är ett mycket mindre ingrepp än vanlig operation. De kommer att göra några hål i din mage där de för in instrumenten och ett större under naveln där de tar ut njuren. Exakt var kommer de att prata med dig om innan operationen.

Lycka till!!

• Anonym (Undrar)

Elin Marie skrev 2007-10-19 10:02:08 följande:

Min man donerade sin ena njure till mig för två och ett halvt år sedan. De tog ut den med titthålskirurgi. Jag vet inte hur lång tid själva operationen tog eftersom jag också var sövd men han blev utskriven på söndagen eller måndagen och operationen gjorde vi på torsdagen. Sen var han trött och lite påverkad ett par veckor. Men eftersom din njure ändå inte fungerar kommer du antagligen att hämta dig lite fortare. Hans kropp blev ju av med 50% av njurkapaciteten över dagen och det tar ett tag innan den njure som är kvar förstår att den ska ta över och sköta allt ensam. Titthål är ett mycket mindre ingrepp än vanlig operation. De kommer att göra några hål i din mage där de för in instrumenten och ett större under naveln där de tar ut njuren. Exakt var kommer de att prata med dig om innan operationen.Lycka till!!
    Okej, Tack! Nu vet jag kanske lite mer
Svar på tråden Njuroperation?