• Viffy

Recept på inbakad fläskfilé?

Ja jag vill gärna ha nåt gott recept på inbakad fläskfilé. Helst UTAN svamp. Gärna med lök

//Lycklig mamma till Cindy och Nelly
  • Svar på tråden Recept på inbakad fläskfilé?
  • MissKnowItAll

JAg brukar bara ta å fylla med vitlöksost, cantadou eller hur 17 det stavas... Mumma
    (steker filén i bitar, klickar på osten sen smördeg)

• eileme84

åh va bra att jag hittade din ts..så slapp jag skriva en egen ;) jag ska bjuda på det imån men har aldrig gjort det själv..
    ska man bryna fläskfilen på utan bara innan man rullar in den i  smördegen o in i ugnen eller ska man göra den helt klar???

• MalinI
    Emlan84 skrev 2007-10-19 12:59:25 följande:
    rättar mitt inlägg.. "ska man bryna fläskfilen på YTAN"
    Jag brukar göra det för att få en fin färg... Om det nu skulle synas i smördegen vet jag inte

Jag brukar ha all möjlig fyllning. Stuvningar, ost osv.
    Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • eileme84
    MalinI skrev 2007-10-19 13:05:05 följande:
    Jag brukar göra det för att få en fin färg... Om det nu skulle synas i smördegen vet jag inte Jag brukar ha all möjlig fyllning. Stuvningar, ost osv.
    men kan man lägga en rå fläskfile i smördegen så blir den klar där i eller?
    står på smördegs paketet att den ska vara inne i 20 minuter..då borde ju fläskfilen oxå bli klar?? eller e jag helt ute o cycklar? jag ska baka in 2 st hela fileer
  • Saaran

det är nog bättre att försteka den lite iaf först.. så den helst ska blir klar..

• MalinI
    Emlan84 skrev 2007-10-19 13:07:36 följande:
    men kan man lägga en rå fläskfile i smördegen så blir den klar där i eller?står på smördegs paketet att den ska vara inne i 20 minuter..då borde ju fläskfilen oxå bli klar?? eller e jag helt ute o cycklar? jag ska baka in 2 st hela fileer
    20 minuter. Jag lagar aldrig efter klocka. Så jag vet inte. Tar inte SÅ lång tid att den blir klar i ugn
    Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • Sannaa

Här kommer ett tips från kocken!

Bryn fläskfilén.
    Kavla ut smördegen så den kommer täcka HELA filén.

Antingen kan man skära en skåra i köttet och fylla med precis vad man vill.
    Jag brukar ta philadelphia vitlök och örter.
    Linda in köttet i smördegen och lägg den i en form med kanten neråt.
    Pensla med ägg så den får fin färg.

In i ugnen i 20-30 min på 175-200 grader eller tills den fått fin färg.

Stellabus mamma älskar dig!
  • eileme84
    Sannaa skrev 2007-10-19 13:16:57 följande:
    Här kommer ett tips från kocken!Bryn fläskfilén.Kavla ut smördegen så den kommer täcka HELA filén.Antingen kan man skära en skåra i köttet och fylla med precis vad man vill.Jag brukar ta philadelphia vitlök och örter.Linda in köttet i smördegen och lägg den i en form med kanten neråt.Pensla med ägg så den får fin färg.In i ugnen i 20-30 min på 175-200 grader eller tills den fått fin färg.
    tack så mkt ;) då vet jag precis hur jag ska göra..men du bryner den bara lite eller? så den e som rå innuti??
  • Sannaa

Ja stek den lite på alla sidor innan, inte genomstek men så den får färg.
    Tänk på att när den sen är inbakad så tar det längre tid för köttet att bli klart då den ligger inbakad.
    Så mer stekt än rå.

Stellabus mamma älskar dig!
  • eileme84
    Sannaa skrev 2007-10-19 13:33:46 följande:
    Ja stek den lite på alla sidor innan, inte genomstek men så den får färg.Tänk på att när den sen är inbakad så tar det längre tid för köttet att bli klart då den ligger inbakad. Så mer stekt än rå.
    tack så jätte mkt :)
Svar på tråden Recept på inbakad fläskfilé?