Oj det här ämnet kan jag skriva en hel bok om.
Men ska försöka svara kort...
Vad fick er att konvertera?
-Den korta versionen: Jag förlovade mig med en muslimsk man när jag var 21. Började läsa om Islam för att förstå honom bättre, jag blev allt mer fascinerad. Jag insåg att jag haft MÅNGA fördomar om Islam och muslimer. Sedan när jag öppnade Koranen första gången började tårarna strömma, utan att jag förstod varför. Nu är jag tacksam att Gud öppnade mitt hjärta.
Mannen jag var förlovad med var inte praktiserande muslim, vi bröt förlovningen, men jag fann Islam.
Är ni nöjda med ert val idag?
-Absolut, det bästa jag gjort i mitt liv
. Tomheten som fanns inombords tidigare är borta och jag oroar mig inte längre för saker på samma sätt som jag gjort innan, jag vet att det finns en mening med allt som händer. Är så tacksam (alhamdulillah).
Vilka reaktioner fick ni?
-Hmm, första reaktionerna från familjen var att "det går nog över", sedan har de accepterat det, även om de kanske inte förstår det. På jobbet var de förvånade och jag fick många frågor, men mest av nyfikenhet. Inte så mycket negativa reaktioner. Grannarna fick stora ögon första gången de såg mig med hijab, men jag har inte hört något negativt.
Många vänner som inte förstod försvann dock
, men de riktiga vännerna finns kvar.
Vad var/är svårast/jobbigast?
-Det svåraste (men ändå mest belönande) var när jag började använda hijab. Innan jag gick ut med slöja första gången var jag nervös över vad folk skulle säga (bor på en liten ort), men när jag väl tog steget kände jag mig oerhört stark inuti och stolt över mig själv.
Ibland kan det vara jobbigt när människor stirrar på en, men jag har lärt mig att inte bry mig. Det är inte mitt problem att de är ouppfostrade
Ni som är gifta, bytte ni namn till er makes efternamn?
-Jag ska snart gifta mig, kommer förmodligen inte ta min blivande makes efternamn.
Hur gick ni till väga och vart vände ni er??
-Först så sa jag trosbekännelsen själv, eftersom jag inte kände så många muslimer. Det viktigaste är att man känner i hjärtat att Islam är rätt, därefter kan man säga trosbekännelsen (shahada) med eller utan vittnen.
Sedan sa jag shahada officiellt i Al-Azhar i Kairo, Egypten förra hösten. Ett råd till den som funderar på att konvertera är att söka sig till närmsta moské och prata med en imam där, för att få svar på frågor osv. Moskén ordnar också ofta kurser, har kvinnogrupper mm.