• fisk

Konvertera??

Några frågor till er som har konverterat till islam.

Vad fick er att konvertera?
    Är ni nöjda med ert val idag?
    Vilka reaktioner fick ni?
    Vad var/är svårast/jobbigast?

Ni som är gifta, bytte ni namn till er makes efternamn?

Hur gick ni till väga och vart vände ni er??

Mycket tacksam för svar!!

• Svar på tråden Konvertera??
  • ani83

Salam alejkum systrar!
    Jag får tårar i ögonen när jag läser era inlägg. Må Allah belöna er med paradiset..

Ska tillägga att jag är född som muslim.

• ennasuS

ville bara tillägga att detta papper som det står att du konverterat är superviktigt när du ska göra id handlingar-om du har sjal, annars får du inte ha den på dig på fotot....

• fatima

Assalem o aleikom systrar, man blir lika glad varje gång man går in på denna tråden

• fenomena83

bara undrar en sak...

ni som har konverterat, var ni praktiserande kristna, kristna bara till namnet eller var ni typ ateister???

• MalinI

Jag har inte konverterat och har inte en tanke på det.. Men jag skriver lite här ändå om jag får Ber om ursäkt till ts om du tycker att jag själ din tråd.

Undrar lite som fenomena83. Var ni troende kristna innan ni konverterade? Eller var ni atetister? Var det något som saknades för er?

Jag är "född" till kristen och även konfirmerad även fast jag egentligen inte ville. Min farmor blev så besviken på mig när jag först sa att jag inte skulle konfimera mig. Så jag gjorde det för hennes skull som inte känns rätt i dag.

Jag känner själv många muslimer som är födda muslimer och är praktiserande men det bär inte slöjan. Vad är det som gör att vissa väljer att ha den och vissa inte? Känns det viktigt för er att ha slöjan? Jag kan inte så mycket om religionen. Är bara nyfiken. Så jag hoppas ni inte tar illa upp. För det är absolut inte min mening. Det hoppas jag att ni förstår. Skriftspråk är svårt och kan leda till konflikter som inte är menat att bli.

Ha det så bra

• Yara

Jag såg mig som kristen, men var inte speciellt praktiserande (om man med det menar gå i kyrkan, läsa Bibeln osv). Hade dock en stark tro på att Jesus funnits och utfört mirakel (med guds hjälp), men fick inte ihop det där med treenigheten och fick inga direkta svar på mina frågor.

Jag började med slöja förra hösten, och nu skulle jag aldrig vilja vara utan den. För mig är det viktigt eftersom det är ett påbud i Islam (Koran och hadith) och att det för mig närmare Gud. Det har också gjort mig starkare eftersom jag lärt mig att stå för min tro utan att bry mig om vad andra människor säger (som svensk med slöja känner man sig ibland rejält utstirrad..).

• MalinI

Tack yara för att du svarade. Menade gå i kyrkan, tro på vad som står och sånt. Har en idé om att det är lättare att hitta en "annan" religion om man tror på något av det som står i bibeln/koranen eller vad det nu är fast man inte tror på allt. Fast det inte känns riktigt. Som det du kände med treenigheten.

Jag visste inte att det var ett påbud med slöjan. Se så okunnig man är. Förstår att du känner dig utstirrad som svensk med slöja. Jag måste medge att jag har lätt att titta lite för mycket på en kompis vars syrra har konverterat. Det känns inte riktigt rätt för mig. Att se henne i slöjan alltså. Jag har ju kännt henne så länge innan hon konverterade.

• fenomena83

jag undrade för jag är troende kristen och gift med en troende muslim, och hans släkt vill att jag ska konvertera...
    han själv bryr sig inte men det är ganska jobbigt för man känner ju sig inte riktigt accepterad så det tär ju på allting nu när vi har en son och allt...
    bara tanken på att konvertera för mig är omöjlig, för jag tror så starkt på det som står och på Jesus och jag fattar treenigheten och allting så jag ser ju liksom ingen anledning till varför jag helt plötsligt bara skulle ge upp, om jag nu fått allting förklarat för mig.
    det var därför jag undrade för jag undrade om nån som va troende kristen kunde konvertera men jag tycker att det borde väl inte gå egentligen för han man väl fattat treenigheten så är man ju kristen och då kan man ju inte bara säga helt plötsligt att man inte fattar den...
    lite luddigt men det är lite svårt att förklara.......
    äh skit samma

• fenomena83

alltså förresten jag menar att om man inte "får ihop det här med treenigheten" så kan man nog inte kalla sig för kristen.

• selin

Jag har alltid trott att bära slöja var ju någonting som man skulle välja själv o inte att det var ett påbud från koranen.Har jättemånga kompisar som är muslimer o dem bär inte slöja.Vad jag har förstått är det ju så som med allting att det är en tolkningsfråga,dem har sagt att det står i koranen "att man ska täcka sig" .Då kan jag tolka det som att man ska dölja könsorganen o så.Att håret är täckt eller inte spelar inte så stor roll enligt mina vänner,men har full respekt för dem som väljer att bära sjal/slöja.menar inget illa med mitt inlägg men det var bara vad jag har fått veta,all gott..

• Yara

fenomena,

Jag är döpt och konfirmerad i Sv Kyrkan. Anledningen till att jag inte förstod treenigheten är att ingen riktigt kunde förklara den för mig på ett logiskt sätt. Jag har aldrig förstått hur Jesus kan vara Guds son och Gud på samma gång, och om Jesus nu är Gud varför skulle han böja sig till marken och be till sig själv? Jag ifrågasatte mycket inom Kristendomen och fick inga, eller väldigt diffusa och oliksägande svar.
    Du har kanske rätt i att jag inte skulle kallat mig kristen, men jag var inte heller ateist. Antagligen var jag redan muslim utan att veta om det

selin,

håller med om att versen i Koranen kan vara svår att tolka. Som muslim följer man även hadither (vad profeten sa och gjorde) och flera av dessa säger att som kvinna ska man även dölja håret. Sedan är det ju upp till var och en. Det är ju inget som säger att jag som bär slöja är bättre muslim än någon som inte gör det. Det viktigaste är vad som finns i hjärtat.

• fenomena83

yara ----->
    min pappa är präst i svenska kyrkan så han har förklarat allting för mig väldigt fint och pedagogiskt. så det är klart att då är det ju lätt för mig men jag kan fatta att det absolut inte kan vara så lätt om man inte får det förklarat för sig så jag förstår ditt beslut till 100%.

• bolbol

Vad fick er att konvertera? jag läste mycket om islam och gick på islamkurs vid moskeen i uppsala i ett år,den är tillför muslimer och icke muslimer att lära sig mer om religionen. den hjälpte mig mycket,det är viktigt att vara i en grupp och se hur islam praktiseras. en sak som drog mig till islam också är hur man ska leva och att man verkligen lever sin religiondet är lite svårt att förklara....
    Är ni nöjda med ert val idag?JA, det är det rätta
    Vilka reaktioner fick ni?min familj och vänner tog det bra. det tackar jag Gud för.
    Vad var/är svårast/jobbigast?
    låt mig tänka...jag tycker att det är jobbigt hur många människor stirrar ibland när man går på stan och att mänga tror att man konverterat och bär slöja pga av min man)han är från egypten).
    Ni som är gifta, bytte ni namn till er makes efternamn?nej men jag skulle vilja lägga till hans namn efter mitt.

Hur gick ni till väga och vart vände ni er??
    jag sa min sahaada i mitt vardagsrum helt själv. för det är något mellan mig och Gud. men jag har även papper från al-Azhar i egypten att jag är muslim, men detta är bara för att jag ska kunna göra saker(som vissa redan nämnt här...)

Svar på tråden Konvertera??