• Grodan Soda

Måla en trappa vit? (lackad björk)

Vi har köpt hus och är just nu i renoveringstagen. Trappan som finns i huset är gammal och rätt ful, den är i lackad björk och själva trappstegen har linoleummatta på sig.

Jag vill måla hela trappan (alltså även linoleum-trappstegen) i vit färg. Går det och blir det bra? Behöver man förbehandla?

Har någon gjort liknande sak och kan berätta?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Måla en trappa vit? (lackad björk)
  • buspolly

jag har sett en sådan renoverad trapp. alltså lackad björk. den blev kanonsnygg efteråt.
    fast jag vet inte hur det är att måla på linoleum...
    rådfråga på en färghandel.
    lycka till med renoveringen

• Tjej 83

vi har 2 trappor. en upp till övervåningen o en ner till källaren.d en ene har nån konstig plastmatta o den andre en heltäckningsmatta.
    jag vill måla bägge vita o haft sånna halkmattor i halvcirkel men stegen är för smala.
    o då såg jag en sida där de målat trappan vit och målat som en ljusgrå matta på den.
    såg jättefint ut.
    tror ja ska göra så.
    men vet inte heller hur, vad o när vi ska börja.
    så ja sparar din tråd.
    ska se om ja hittar bilden..

men kan du itne ta bort mattan? man ska ju slipa först så färgen fäster? eller?

• Vispgrädde

Vi målade vår trappa och fick då rådet att måla allt med vit golvfärg.. Å det håller kanon

• Anacondah

Har också funderat på att måla våran (lackad furu), och måste fråga om ni har putsat den och grundat den innan ni målat?

Ursäkta att jag snor tråden lite=)

• Grodan Soda
    Vispgrädde skrev 2007-10-19 20:54:21 följande:
    Vi målade vår trappa och fick då rådet att måla allt med vit golvfärg.. Å det håller kanon
    Var det en lackad furu-trappa?
  • Grodan Soda
    Anacondah skrev 2007-10-19 21:52:46 följande:
    Har också funderat på att måla våran (lackad furu), och måste fråga om ni har putsat den och grundat den innan ni målat? Ursäkta att jag snor tråden lite=)
    Sno på du! Jag är klart intresserad av svaren på dina frågor jag med.
  • Carr0n
    danstina skrev 2007-10-19 20:31:02 följande:
    Vi har köpt hus och är just nu i renoveringstagen. Trappan som finns i huset är gammal och rätt ful, den är i lackad björk och själva trappstegen har linoleummatta på sig. Jag vill måla hela trappan (alltså även linoleum-trappstegen) i vit färg. Går det och blir det bra? Behöver man förbehandla?Har någon gjort liknande sak och kan berätta?Tacksam för tips!
    Vi har renoverat en sådan trapp! ta en titt i mitt galleri så får du se! :)
  • Anacondah

CarrOn: Skitsnyggt! Har en nästan likadan, hur gjorde ni med putsning och grundmålning?

• Carr0n
    Anacondah skrev 2007-10-20 17:44:56 följande:
    CarrOn: Skitsnyggt! Har en nästan likadan, hur gjorde ni med putsning och grundmålning?
    Vi slipade alla stolpar för hand med fint sandpapper. Räckerna tog vi bort och slipade med maskin. Grundmålade inget utan målade 3 tunna lager med vitfärg (snickerifärg) bara, sedan använde vi lack utanpå. Trappstegen betsade vi bara och lackade sedan. :)
Svar på tråden Måla en trappa vit? (lackad björk)