• BabySun

Söker Personer med blodgrupp O RhD+

Hej jag skulle vara tacksam om personer med blodgrupp
    O RhD+ skulle kunna vända sig hit jag söker mer uppgifter om denna blodgrupp skulle vara tacksam för svar.

• Svar på tråden Söker Personer med blodgrupp O RhD+
  • BabySun

ingen alls som har samma blodgrupp.

• Vela81

jag har 0 RhD+, brukar ibland kalla mig för en "positiv dubbelnolla"..;) vad vill du veta?

• BabySun

jo jag har hört att just för att Det stora D:et efter Rh är ovanligt. och bli då en ovanlig blodgrupp

• Signatur

Jag har också den blodgruppen. Med stort D. Har aldrig hört att det kan vara skillnad på stora och lilla D.

Men är det en ovanlig blodgrupp så är vi tre åtminstone

• Tant Green

Jag har visst också den blodgruppen. Hade aldrig hört talas om D:et, men det stod så i journalen från bm.

Fast i länken till infomedica står det ju bara "De flesta européer är Rh-positiva. Ibland används benämningen D+ respektive D- i stället för Rh+ eller Rh- eftersom D-antigenet är det viktigaste inom Rh-systemet.". Då ser det ju ut som att D+ och Rh+ är samma sak, och Rh+ är ju det vanligaste.

• Tant Green

Förresten såg jag på www.geblod.nu att 32% i Sverige har 0 Rh+, det är den näst vanligaste blodgruppen.

• BabySun

ja men Rh+ e inte samma sak som RhD+

• BabySun

Fast i länken till infomedica står det ju bara "De flesta européer är Rh-positiva. Ibland används benämningen D+ respektive D- i stället för Rh+ eller Rh- eftersom D-antigenet är det viktigaste inom Rh-systemet.". Då ser det ju ut som att D+ och Rh+ är samma sak, och Rh+ är ju det...

varför skulle man använda D+ eller D- om man lika väl kan använda bara Rh i såfall så det kan inte alls vara samma sak

• Alva Isolde

jag förstår inte, skulle det vara svårare att få blodersättning med denna grupp? jag såg i min journal att jag också tillhör 0RhD+

• BabySun

ja men jag får nog ringa en blod central och kolla upp de

• Esterella

Rätt så kul det där, jag är alltså en av 2% eftersom jag har b rh -
    och en av mina tvillingar har ab rh - en av 1%
    Den andra tvillingen har 0 rh - och det har min äldsta också. Sen så har min yngsta ab rh + och det är ju också en ovanlig grupp.

A Rh+ 37 %
    0 Rh+ 32 %
    B Rh+ 10 %
    A Rh- 7 %
    0 Rh- 6 %
    AB Rh+ 5 %
    B Rh- 2 %
    AB Rh- 1 %

• Michanna

Hejsan..
    Har själv denna blodgrupp och fått höra att det är väldigt bra . Vi kan ge blod till nästan alla blodgrupper. Alla som är possitiva..

Men tyvärr är det svårare att hitta blodgivare just till oss. Vi måste få blod från en annan som har samma blodgrupp.

Vet inte om det är sant med det är vad jag fått förklarat för mig när jag ville bli blodgivare. ( nu är jag itne det då jag är allergisk mot visa läkemedel..)

• Katja med skrutt

Ooooh my.... då har jag verkligen prickat in det mest udda som finns.... är en AB Rh-

• Lenafena

Mhm, kul att läsa disskussionen. Fast jag känner mig lite som en besserwisser då jag är labassisten på en blodcentral

Estrella´s lista är helt riktig och och babysun med...

Lite förenklat kan man äga att ABO-systemet är det viktigaste blodsystemet. För det måste man ta hänsyn till vid blodtransfusioner. Nollorna eller O:na som det heter nu för tiden ( Omega ) Kan ge till både A,B och AB medans de bara kan få O-blod själva. Detta för att O har naturliga antikroppar mot A och B. Och precis tvärtom har AB inga antikroppar mot A och B och kan därför få alla olika blodgrupper.

Men se... har vi förståss att ta hänsyn till D, som är den viktigaste bokstaven i det underordnade blodgruppssystemet efter ABO. 85 % har D=RhDpositiva, 15% saknar, dvs är RhD negativa. Om en som är Rh D negariv får RhDpositivt blod finns det 70% risk att personen bildar antikroppar mot D, och det är inga naturliga antikroppar utan förvärvade, och dessa är mycket mindre och kan därför passera placentan och attackera fostret om man är gravid med ett barn som är RhDpositivt...

Nu är det ju väldigt stor koll på gravida kvinnor som är RhDnegativa, och de får en spruta för att få bort eventuella antikroppar så att en kommande graviditet kommer att fungera bra...

Rh står föresten för Rhesus(systemet) och där finns förutom D ( lilla d finns det ingen! ) Antingen en E eller e+ en C eller c.

Jag är förresten en O RhDpos
    Och det finns mer än 100 andra underliggande blodgruppssystem under ABO och rhesus, så jag kan garantera att vi alla är speciella om man fingranskar alla undertyperna.
    Lyckligtvis är det väldigt sällan som en människa bildar antikroppar mot dessa mindre undertyper. men det händer förståss... Tur då att man alltid innan en blodtransfusion testar med ett blodprov att det inte finns några antikroppar som ska ställa till med något , och om man har det så kan man välja ut blod av rätt typ, så att det går bra iaf

Ursäkta mitt långa svar. Hoppas att ni fattade något av mitt pladder *s*

• Snoffsan

Den där statistiken gäller ju sverige. Det ser hetl annorlunda ut i världen!

Hittade en hemsida där man kan räkna ut vad ens barn troligast får för blodgrupp.

Strella, intressant att veta vad din man har och testa då dina tvillingar har olika blodgrupper. Måste ju vara ovanligt att de får så olika!

• Brodsmulan

Snoffsan.. vad var det för sida?

Nu blev jag ju lite nyfiken, vore kul att veta vad killarna har för blodgrupp. Själv är jag positiv 0 Rh+ så jag är rätt vanlig med andra ord. Maken däremot är en av de få AB Rh-, vettja vad för komb det skulle ge på våra barn då, då. Vet inte alls vad pojkarna mina har för blodgrupp.

• Esterella

Snoffsan: Pappan till mina tvillingar har A Rh-, så att våra flickor blev negativa var ju rätt normalt
    Pappan till lillasyster och tvillingarna i magen är +, vet ej om det är a eller b, men det är inte AB iallafall fast hans lillasyster är det.
    Det ska bli kul att få reda på vad dom små i magen har.

Vill också veta vilken sida man kan gå in på.

Svar på tråden Söker Personer med blodgrupp O RhD+