• Gwen Stefani

Bullrecept från Finland?

Jag håller på att leta efter ett bullrecept, men det är svårt då jag inte ens vet vad bullarna kallas. Jag har ätit såna i Finland när jag hälsat på släkt där. Men jag har aldrig sett såna i Sverige. Det är något vitt i mitten på bullarna som smakar som avrunnen naturell yoghurt eller liknade. om jag inte minns fel var det russin i dom också.
    Är det någon som vet vilka bullar jag letar receptet efter?

• Svar på tråden Bullrecept från Finland?
  • estevezz

kvarg-russinbullar?

A & A - mina två favoriter
  • Gwen Stefani

Har du nåt recept?

• Gwen Stefani

Finns det inga finländare här?

• Gwen Stefani

Fann tillslut receptet på denna sida: hem.passagen.se/solovetski/recept.htm

De här bullarna är jättegoda-Prova!!

Rahkapiirakka / Kvarg /kesella paj
    Söt vetedeg:
    2½ dl mjölk, 25 g jäst, ½ dl socker, ½ tsk salt, 75 g smör, 6 dl vetemjöl, kardemumma.
    Fyllning:
    500 g kvarg (Kesella), 2 ägg, 2 dl mjölk(grädde), 1 dl socker, 1 dl russin, 1 msk vanilj, citronskal/saft.

Kavla vetedegen i en långpanna, lägg på fyllningen, grädda ca 20 min i ca 200 gr.
    (Allternativt: gör små runda pajer.)

• Gwen Stefani

Istället för russin kan man ha hallon eller äpplen exempelvis.

• estevezz

det var ju precis såna jag menade Cool

A & A - mina två favoriter
  • Gwen Stefani

Jag förstår att det var såna du menade! Men det gick inte att googla på just kvarg-russinbullar. Det gav noll träffar. Var tvungen att hitta det finska namnet för att hitta receptet.

• Rosana

Rahkapiirakka/ kesellapaj, oj vad gott det låter! Måste testa. En fråga bara, ska inte vetedegen jäsa innan man kavlar ut den i lånpannan? Iså fall, hur länge??? nån som vet??

• Gwen Stefani

Jag väntade inte på att degen skulle jäsa. Det ska ändå smetas på fyllning innan man sätter den i ugnen. Blev kanongott ändå! ;)

• Gwen Stefani

Jag tog kaffegrädde eftersom det stod så kryptiskt med mjölk(grädde). Kaffegrädde har samma fetthalt som kesellan, kanske är lättare att blanda?!. Jag räknade med att saften från en halv citron i receptet skulla vara bra.

Fast jag gjorde en dubbel sats. Det blev ca 3 plåtar med paj.

Svar på tråden Bullrecept från Finland?