• Saniis

Sterilisera tik

Som jag har förstått det ska det vara bra för tikar att steriliseras (eller heter det kastreras?), bland annat för att risken för juvertumörer och livmoderinflammation minskar. Är det så? Och vid vilken ålder bör det göras i så fall?

• Svar på tråden Sterilisera tik
  • BunnyBrown

Kastrera är bra, då tas allt bort. Steriliserar man försvinner inte löpen/hormonerna.
    Min tik var ca 2 år när jag kastrerade henne. Det bästa jag gjort!

• Xgirl83

Japp, det är så. Fast det ska helst göras innan 2:a löpet eller nåt liknande, annars är risken lika stor tror jag. Hör med din veterinär vad de rekommenderar.

• Xgirl83

Och det är kastrera man ska göra, som BunnyBrown sa.

• tinkerbell

vad menar du med att det var det bästa du har gjort?det finns inga vetenskapliga forskningar som säger att det skulle förhindra juvertumörer och livmoderinflammation.riskerna finns där även om man kastrerar de.

BunnyBrown skrev 2007-10-20 12:14:35 följande:
    Kastrera är bra, då tas allt bort. Steriliserar man försvinner inte löpen/hormonerna.Min tik var ca 2 år när jag kastrerade henne. Det bästa jag gjort!
  • SnyggEric

En nackdel med att kastrera tikar är att det kan leda till inkontinens, men det kan medicineras.

Eric är snygg idag.
  • LabLover

Jag har en kastrerad tik (och min syster också). Vi är mkt nöjda med resultaten. Båda tikarna mår mkt bättre. Slipper sina löp med efterföljande skendräktigheter t ex. Den ena kastrerades vid 4 års ålder pga livmoderinflammation och den andra pga av att det tillkom en hanhund i familjen vid 5 års ålder.

När det gäller ålder så vet jag att försäkringsbolaget Folksam sänker premien med 10 % 
     oavsett ålder på tiken om man väljer att kastrera henne. Då måste det finnas vinster med det för dem (och tiken/hundägaren) även om det sker efter 2:a löpet

♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 20 mars 2008 ♥
  • BunnyBrown
    tinkerbell skrev 2007-10-20 17:08:28 följande:
    vad menar du med att det var det bästa du har gjort?det finns inga vetenskapliga forskningar som säger att det skulle förhindra juvertumörer och livmoderinflammation.riskerna finns där även om man kastrerar de.
    Min tik mår betydligt bättre nu. Och livmodersinflammation/canser kan hon ju ej få, den är väl borta?
  • Zingolina

Vad har det kostat för er som har kastrerat eran tik att göra det? Något förslag på en bra veterinär i Göteborgs området?

• BunnyBrown

Jag kastrerade min tik hos Smådjurskliniken när de hade en kampanj, för ca 3500 kr (12 kg tror jag hon vägde då).

• Saniis

Tack för alla svar!

Vår tik är 5 år och vi funderar på att kastrera henne om ett år. Har aldrig hört att det måste ske innan andra löpet... Men får vad veterinären säger.

• BunnyBrown

Var hos min vet idag och jodå, livmodern tas alltid bort på hund så några problem med den kan de ej få efteråt.

• Xgirl83

BunnyBrown skrev 2007-10-30 15:48:47 följande:

Var hos min vet idag och jodå, livmodern tas alltid bort på hund så några problem med den kan de ej få efteråt.
    Förutom att jag hört om en hund där veterinären missat en bit av livmodern, vilken blev inflammerad. Men det hoppas jag verkligen hör till ovanligheterna!
  • Liten Stjärna

jag funderar på att kastrera min tik. vilka fler är fördelarna.? försvinner det lynniga humöret som kommer med löpen och skendräktigheten?

• ja88
    tinkerbell skrev 2007-10-20 17:08:28 följande:
    Vet du vad kastrering innebär? Man plockar bort livmoder och äggstockar - tiken kan således INTE få livmoderinflammation. Risken för juvertumörer däremot kvarstår om tiken inte kastreras mycket tidigt, helst före första löpet.
  • Xgirl83

jimmys bejb skrev 2007-11-04 14:51:39 följande:

jag funderar på att kastrera min tik. vilka fler är fördelarna.? försvinner det lynniga humöret som kommer med löpen och skendräktigheten?
    Ja eftersom löpen upphör så upphör även de problem tiken haft i samband med dessa.
  • Liten Stjärna
    Xgirl83 skrev 2007-11-04 17:47:56 följande:
    jimmys bejb skrev 2007-11-04 14:51:39 följande: Ja eftersom löpen upphör så upphör även de problem tiken haft i samband med dessa.
    okey..låter som det lutar för oss då att göra det.. jobbigt för hela familjen när hon blir speciell i humöret
Svar på tråden Sterilisera tik