• Gila

När försvinner stygnen efter snitt?

Jag blev akutsnittad den 18september och har lite funderingar över ärret. Har för ca 2veckor sedan känna att  "trådändarna" liksom sticker ut...Känner även tråden på vissa ställen längs ärret. På bb blev man ju bara "hemskickad" utan någon som helst information hur det skulle skötas osv. Och inte tänkte jag på att fråga om de när jag hade min lilla Edvin att ta hand om..
    Och när får man tillbaka känseln runt omkring ärret?Känns ju som man är typ bedövad runtom..

• Svar på tråden När försvinner stygnen efter snitt?
  • MeNoLike

mina nitar tog dom bort efter 3 dagar.. jag har inte haft nå stygn va ja vet..

jag är ff svullen.. snart 7 månader senare

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Gila

mig har dom inte tagit bort nånting på...antar att det är sådana stygn som ska försvinna av sig själva..som sagt..ingen info alls på bb

• aktuelle
    Gila skrev 2007-10-20 12:34:15 följande:
    mig har dom inte tagit bort nånting på...antar att det är sådana stygn som ska försvinna av sig själva..som sagt..ingen info alls på bb
    jag blev sydd och de skulle trilla bort av sig självt. de sa att man inte alltid ens märker när de lossnar utan de kan försvinna i små bitar i taget. mina hade försvunnit helt efter ca 3-4veckor. Tråden liksom löses upp och blir bara smulor efter ett tag.
    - du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • aktuelle

noterade inte att det stod efter snitt, sorry. Men kan mycket väl tänkas att det är samma typ av tråd de använder..Den lossnar av sig självt när det är läkt.

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Mumsi

Tråden försvinner gradvis, tar väl ca. 3-4 veckor. Jag fick info om att knuten skulle klippas bort av en sköterska efter en vecka men hon hittade knappt något att klippa bort.
    Känseln tror jag aldrig kommer tillbaka helt men det känns helt klart mindre obehagligt nu efter 12 veckor.

• ploten

Om det är stygn/tråd som inte syns ska man inte göra något åt dem.

Jag blev akutsnittad för 4½ månad sedan. Mitt sår blev lite infekterat i ena änden efter ett par veckor, så jag gick till distriktssköterskan för att få det rengjort. Jag hade haft en knut på tråden som stack ut där, men när hon hade tvättat kunde vi inte hitta knuten. Hon sa att den antingen brukar försvinna in i kroppen och där förintas med resten av tråden eller så kryper den utåt och då kan man klippa av den eller dra ut vad som är kvar om man känner att det sitter löst (OBS - inte dra ut om det känns som att tråden sitter fast).

Jag har ett 15 år (OBS år, inte månader) gammalt ärr på samma ställe efter ett utomkvedshavandeskap, och känseln hade fortfarande inte kommit tillbaka helt efter det. Och nu med ytterligare ett snitt kan man ju knappast räkna med någon förbättring... Men det sägs att det är helt normalt med tanke på hur många nervtrådar de har skurit av.

• liams mammsi

Jag vart bara sydd en cm i kanterna,i mitten limmade dom mig. De lilla jag hade va borta efter en vecka.

• liams mammsi

Jag vart bara sydd en cm i kanterna,i mitten limmade dom mig. De lilla jag hade va borta efter en vecka.

• liams mammsi

• liams mammsi

Svar på tråden När försvinner stygnen efter snitt?