• Jenny Tom

Vad är detta för larv somlever i våran konstgrässmatta?

När vi skulle ta upp våran kostgjorda gräsmatta från balkongen så fanns det en massa larver både under och i mattan. 
    Är det någon som vet vad det är får något och om man kan bli av med dem.
    Eller är det så illa så att man måste slänga mattan.

larv3.JPG

larv2.JPG
    larv.JPG

• Svar på tråden Vad är detta för larv somlever i våran konstgrässmatta?
  • Jii

Fluglarver trivs väl där det är lite varmt o fuktigt tror jag... Usch... Äckliga är de i alla fall!

• Jenny Tom

Vet inte hur vi ska göra funderar på att kanske försöka skölja av den hos svärföräldrar men då måste vi transportera den först då måste vi köpa lite plast först så vi kan plasta in den före transport.

• Jenny Tom

Hm jag tror att det är fluglarver sökte lite och hittade bilder på dem och jag tycker de stämmer riktigt bra me de vi har. 

• isisisis

Är den tjock mattan då?
    Kan det finnas larver gömda i krullet?
    Den är väl rätt äcklig att ta i såklart!

En vanlig trädgårdsslang då?

• HellviHumle

Se'n finns det mååånga sorters flugor.

• Jenny Tom

kommer förvara den ute vi bor i hyreslägenhet så vattenslang funkar inte tänkte att man kanske kunde ta ner den till svärföräldrarna och spola den sen låta den stå ute och blöta den ingen när man vet om att det ska bli minusgrader så mattan är våt när det fryser på så då borde de ju dö.

Mattan är cca 3-5mm tjock så det fins en del larver i mattan och det är det som är det jobbigast. ska även höra med antesimex och höra vad de säger.

• isisisis

Usch.
    Jag ska nog inte köpa sån matta...
    Jag som har funderat på det!

Lycka till!

• Lina S

Öhhhh va äckliga, jag hade slängt mattan direkt. Det är väl inte så jättedyrt att köpa en ny om den bara är till balkongen. Men ni kanske har jättestor balkong.

• Jenny Tom

Har varit jätte nöjd med matta hela sommaren men nu undrar jag om det var så smart. Uch vad jobbigt det är. Mina svärföräldra har en matta de med men de har inte haft några problem med sen och de har hus så den mattan är ju på marklan vi bor ju endå tre våningar upp.

• smurfisar

Sambon hällsar guldbagge.................

Jag 24 Han 46
  • isisisis

Jag hade nog försök att få den ren.
    Är mattan köpt i år och kostat 1000 kr,så tycker jag det är värt ett försök.

• HellviHumle

Vad finns att äta där? Kaksmulor, köttbitar, blomblad?

• Jenny Tom

Ska göra ett försök hoppas ju att de dör av kylan, när solen ligger på våran balkong blir det riktigt varmt där även om det är kalt ut e i dag var det 7grade ute och 22 på balkongen så jag tror att det därför de trivs men jag är inte säker.

Vill ju inte slänga den just på grund av att den kostade så mycket och är så stor. Vill ju ha en matt där nästa sommar också men då utan larver.

• Jenny Tom

Vi har ju damsuget den med jämna mellan rum men nu i höst har det varit lite längre mellan gångerna. Det finns en del hundhår och sen är det förstås en del frön från typ björk men det mesta har vi soppat bort när det kom. Har nog blåat in ett och annat löv och kak smullar kan nog också finnas då våran lilla så har fått mat där ute i sommar tror inte vi har fått upp allt med damsugaren.

• Jenny Tom

Zaaga

Nja tror det är lite förstora, för dessa ser lite mindre ut mera mjölk vitgula.

• zaaga

Jenny Tom skrev 2007-10-20 21:06:30 följande:

ZaagaNja tror det är lite förstora, för dessa ser lite mindre ut mera mjölk vitgula.
    Då är det nog fluglarver. Finns inte så många andra alternativ kvar.

Hoppas ni får ren den. Ett tips annars är att många OKQ8 har "Gör det själv"-hallar - där finns ofta högtryckstvättar man kan låna. Dra på något starkt medel på mattan (som den tål förstås) och spola sen av bara 17. Då vet du att du fått den helt ren. Kan ju vara en trevlig känsla till nästa sommar när du ska trava runt på den barfota!
Svar på tråden Vad är detta för larv somlever i våran konstgrässmatta?