• Hoppetossan 79

kan man elda upp parkettgolv?

Vi håller på och river ut vårat parkettgolv  för att sedan lägga in ett annat. Frågan är; kan vi elda med den gamla parketten (ek)?
    Tänker mest på att den är ju lackad en gång i tiden (för ca 30 år sedan, vad vi kan se är den aldrig slipad eller omlackad). Men å andra sidan sett bränner de väll det om man slänger det på tippen med?

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Svar på tråden kan man elda upp parkettgolv?
  • Snooze

Skulle nog inte elda den i öppen spis/vedkamin inne men ute har vi eldat upp det mesta

• Luddvar

Ja, man kan elda det men man får inte egentligen fast de flesta gör nog det ändå. Det ska skickas till byggtipp eller återvinning.

• Hoppetossan 79

vi har bara kamin att elda i...

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Redgreen

Det är möjligt att det eldas om man slänger det på tippen, men där sker det kontrollerat och luften renas innan den släpps ut. Eldar ni det själva åker ju allt som eventuellt är miljö-/hälsofarligt direkt ut i luften, eldar ni det dessutom hemma i kaminen (det hade ni väl inte tänkt?) får ni in farliga gaser i huset.

Skulle tro att det finns en del farligheter i parkettgolv, inte bara lacken, och att det vara mer farligt eftersom det är 30 år gammalt. Träindustrin förr i tiden var riktigt smutsig med kemikalier och sånt, tror det är liiite bättre i dag i alla fall.

• celine

jag eldar golv i min kamin just nu, blir jätte varmt o skönt.

• Redgreen

Och giftigt...

celine skrev 2007-10-25 22:33:23 följande:
    jag eldar golv i min kamin just nu, blir jätte varmt o skönt.
  • jannej

det är ju bara att testa så ser du om den brinner, har själv gjort ved ganska mycket parkettgolv som revs ur en bostad och det brann utan problem.

Svar på tråden kan man elda upp parkettgolv?