• Eleni86

nyfödd som är vaken hela natten

Hej har en liten tjej på 2 veckor som absolut inte vill sova på nätterna! Problemet är att vi även har en son på 14 månader som vaknar varje morgon kl 6 ungefär samma tid som hon somnar igen.. Pappan jobbar så det är bara jag vad ska jag göra för att få henne att sova? Är som en vandrande zombie som sover 2 timmar om dagen!

• Svar på tråden nyfödd som är vaken hela natten
  • Marinette

Hej. Det later jattejobbigt det dar. Kan du fa hjalp av nagon? Kanske nagon kan ta storebror en stund pa dagen sa att du far sova? / M

• Gates

Bada mina har varit naturliga nattugglor. Jag fick tipset av min barnmorska att vacka dem var tredje timma under dagtid soch mata i dem sa mycket jag kunde. Eftersom mjolken nar man ammar ar fetare under dagen tenderar de att sova langre strackor under dagen och vara vakna pa natterna nar mjolken ar tunnare. Forutsatter att man ammar forstas. Om man vacker dem var tredje timma under dagen och forsoker fa i dem minst sex rejala mal- i borjan ligger de ofta vid brostet i en timme- sa ar de sa uppfyllda av mat att tendensen ar att de sover nagra langre strackor under natterna. Jag var aningen skeptisk, men var tillrackligt trott for att prova med aldsta barnet. Det har fungerat med bagge tva, det tog ett par dygn och de vande pa dygnet och borjade ocksa sova langre strackor pa natterna.

• Bananskal

vår dotter ville inte heller sova på nätterna. från det att hon vart nyfödd sov hon hela dagarna, vaknade vid 23 och somnade sen vid 6-7 på morgonen. på BVC fick vi rådet att försöka hålla henne vaken så mycket som möjligt på dagarna och ge henne mat. så vi väckte henne var tredje timma på dagarna och gav henne mat. märkte ingen skillnad alls på flera veckor. nu är hon 3 månader och för 2 veckor sen började det sakta vända. nu somnar hon vid 02 och sover tills 12.

• Barn o Katt Mamma

Ja, de små liven kan allt busa till det på nätterna

Men gläd dig åt dina två timmar så länge det varar.....mitt babyvyss var från tio till sex på natten........i sju månader....

• Eleni86

Visste inte att mjölken är tunnare på natten, men förstår det nu för hon vill äta mycket oftare på natten.. ska prova att ge lite ersättning på natten kanske för att se om hon blir bättre mätt.. det är svårt att hålla henne vaken på dagen för samtidigt vill jag vila för att jag är så trött men då sover hon dåligt på natten blir som en ond cirkel.. får försöka att inte sova på dagen och hålla ut ett tag..

• Sarah84

Vissa barn är ju sådana. Endel testar & ger ersättning på kvällen, då brukar de sova bättre. Fråga annars på BVC

• Gates

Mina har sovit pa natterna utan att man haller dem vakna under dagarna, jag var bara tvungen att vacka dem for att ata var tredje timme. Sonen sov i sex veckor nar han var nyfodd, han vaknade bara for att ata efter att jag borjat vacka honom dagtid for att ata. Prova att ta av bebisen ner till bara blojan sa att hon blir lite kall, massera hennes ena handflata med din tumme och pekfinger (med den dar extra handen du har ), samt ruska pa ditt brost nar hon dasar till sa hon kommer igang igen. Hoppas att det fungerar for dig ocksa!

• Eleni86

suck.. hur är det möjligt för en baby att vara vaken så många timmar i sträck? hon har nu varit vaken sen kl 17.30.. jag trodde inte det var möjligt för nyfödda att vara vakna så mycket, allt dom gör är ju att äta sova och skita men inte vara vakna så mycket.. vet inte hur jag ska klara av allt på bara några 2-3 timmar sömn per dag? ocvh det är inte i sträck för då kanske det skulle kännts bättre...

• Tiikeri

Somnar hon inte ens när du ammar henne?

Men det är klart du inte ska behöva sova så lite! Det är ju inte männskligt! Kan du inte försöka sova under dagen då, om tjejen somnar till? Om du har någon som kan passa sonen?

• Lequisha

Kan du inte pumpa så pappan kan ta och ge mat under natten så du får sova?

Svar på tråden nyfödd som är vaken hela natten