Inlägg från: glutenfrimatse |Visa alla inlägg
  • glutenfrimatse

mammor till barn med celiaki del 3

Kellogs hoppar vi över här.
    Å andra sidan tillåter vi plockgodis (läser noga på innehållet, använder en ren sked, lär Edvin att ta "högt upp" i lådan, så att kanske inte så många petat på det...)

Jag brukar tänka på den där forskningen (i Bulletinen för något år sen) att man vanligtvis tål upp till 7 smulor (pyttesmulor)utan att skadas. Det tycker jag gör det hela mer hanterligt, att jag inte behöver ha skilda stekpannor (men såklart rengjorda), låter E äta cocosbollar på AXAgryn på barnkalasen. Vi använder bovete ibland, och även om det i sig är glutenfritt så är ju kontamineringsrisken högre med små satser bovete än axas havregryn...

Nånstans måste nog varje familj hitta den balansgång som blir rimlig. Saker som vår familj håller stenhårt på (t.ex. inte använda brödrosten) ses som mindre allvarligt i andra hus. Klurigt. Men så himla svårt är det inte att leva så "rent" som möjligt.

• glutenfrimatse

Förresten, nån som såg kvällens "House" på fyran...

Det var ju en positiv celiakiupplevelse - NOT. Å andra sidan visade det ju på hur svårdiagnosticerat celiaki hos vuxna kan vara, och att det inte är celiaki man söker för i första hand...

Men mest mådde jag nog lite väl illa av det här avsnittet. A bit too close to home med ett barn som man inte hittar felet på. [rys]

• glutenfrimatse

Himla valv: Ingen av mina har haft kolik. Å andra sidan bar jag dom jämt ändå. Men utan skrik. Undrade mer över hur en sån pyttebebis hade hunnit få i sig mjölprodukter, det var det som var "overkligt" för mig.

Hoppsan07: Edvin var 2½ när han fick det, troligtvis utlöst av en "vanlig" maginfluensa. Innan dess fanns inga symptom. Helammade honom i 6 mån, sen delvis till 18 mån pga av att jag har allergier. Ingen tanke på celiaki, visste knappt vad det var. Grannens tös däremot fick celiaki konstaterat vid 7-8 mån, när hon inte växte så bra och hade den typiska bullmagen. Hon var inte jättesjuk, men hade en observant barnläkare som sett flera fall tidigare.

• glutenfrimatse

Hej,
    är det nån som har provat att baka glutenfria munkar? Eller vanliga för den delen? Edvin önskar sig munkar. Jag har tittat på några recept, men jag har inte bakat frityrkakor sen jag var liten! Tips mottages tacksamt!

• glutenfrimatse

Mamma till tre kottar:
    Å va skönt att få en diagnos - men också en sorg att bearbeta. Alla mammor på den här tråden känner nog igen den kluvna känslan. "Ok, det kunde ha varit värre, nötallergi är ju livsfarligt, det här är inget man dör av om man får i sig MEN MITT BARN ÄR DEFEKT - och alla KALAS". Det kommer att gå jättebra. KRAM

Förresten så fick jag ett munkrecept som jag testade och som funkade toppen. Ja, inte blev de vackra (mamma, jag ville ha munkar, det här ser ut som en sjöhäst), men smaken var toppen! Jag la in receptet på www.glutenfrimat.se om nån annan vågar prova!

• glutenfrimatse

Kängu:
    Japps, visst kan celiaki vara dolt på blodprov. Det beror oftast på brist på IgA-antikroppar, vilket är en antikropp som reagerar på celiaki och som det vanligaste provet utförs på. Saknas den antikroppen (vilket den gör på 1 av 600 i befolkningen) ser resultatet negativt ut även om tarmen är skadad. IgA skyddar slemhinnor, och bland de som saknar antikroppen är celiaki vanligare.
    Det kan också vara så (allrahelst bland vuxna) att man pga man tror att man inte tål gluten har ätit för lite gluten och blodet blivit så normaliserat att celiakiblodprov inte ger utslag. Det är ju viktigt för provsvaren att man fortsätter äta glutenhaltiga produkter!

Som du gissat hände det oss... en LÅNG historia finns på www.glutenfrimat.se, klicka på celiakiberättelser och välj Edvin.

• glutenfrimatse

Gottekorven:
    Det kan ju vara "vanlig" matvägran... en del barn fattar inte vitsen med annan mat. Men självklart ska du kontakta vården om du är orolig. Men sådär jätteliten låter hon väl inte som?
    Mer celiakivarning kanske det är med kräkningar och förstoppning. Celiakibarnen brukar ha väldigt typiska "biaframagar", stora (mer än bebismage). Celiaki kan ju i de flesta fall avgöras med ett enkelt blodprov i fingret, så det tycker jag att du ska tjata dig till om du är orolig. Och var beredd på att tjata...celiaki är förvånande lite känt inom vården.
    Lycka till!

• glutenfrimatse

Mamma till tre kottar:
    Ha varsin pastakastrull, pastan är för dyr för att ha glutenfri till alla.
    Såser reder du med maizena, bovete eller mix (jag ha alltid en påse Mixwell ljus basmix för redning, den har minst tillsatser och kan till och med vispas ned i varm vätska).

Testa vilken mix du gillar bäst. Be dietisten (som du bör få träffa så fort som möjligt) skriva ut några paket av varje. De har lite olika egenskaper. Sempers har bakpulver i sig och gör därför lite fluffigare bakverk som inte behöver bearbetas så mycket men som kan ha lite av en bismak om man har "rent" bröd eller kakor utan större smaksättare.
    Mixwell och Finax är ganska lika i smak och egenskaper, dock behövs lite större mångder av mixwell. Mixwell har väldigt bra mixer för olika bröd, bara att tillsätta vatten och jäst.

Själv bakar jag helst på finax mixer, men använder mixwell i matlagning (såser, pannkakor). Fibrer (Ren Havre, PO-fiber, fiberhusk) binder mjölet och gör bakverk mindre "korta" i konsistensen. Ofta funkar dina recept för vanlig mjöl så länge du har i lite mer mix och lite fibrer. För exempel får du gärna titta på min sida www.glutenfrimat.se förstås!

• glutenfrimatse

Sofia1984:
    Oj, vilken utmaning!
    Gluten, laktos och gluten... det låter som du ska använda "blå" mix, lågprotein. Jag skulle satsa på någon mjuk kaka.

Eller varför inte pannkakstårta istället för smörgåstårta, brukar gillas bättre av småttingar. Och pannkakor blir ju minst lika bra på glutenfritt och havremjölk. Då har du både något matigt och tårtigt på en gång...bra tidssparare!

Lycka till med kalaset!

Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 3