Inlägg från: Lyckligast i världen |Visa alla inlägg
  • Lyckligast i världen

mammor till barn med celiaki del 3

Hej...
    Är det ngn som vet var jag kan få info ang gluten i Kelloges? Min son äter de säkert varannan dag och jag har inte märkt att han är dålig i magen/ont i magen.... Kanske är humöret lite sådär, men det har jag trott var åldern. Han är alltid bestämd och intensiv...hahaha...

• Lyckligast i världen

Hittade det själv på följande sida....

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Lyckligast i världen skrev 2007-10-21 22:02:10 följande:

Hej...Är det ngn som vet var jag kan få info ang gluten i Kelloges? Min son äter de säkert varannan dag och jag har inte märkt att han är dålig i magen/ont i magen.... Kanske är humöret lite sådär, men det har jag trott var åldern. Han är alltid bestämd och intensiv...hahaha...
  • Lyckligast i världen

Hallå....
    Pratade med dietisten idag ang plockgodis. Vi har hittills aldrig gett William plockgodis utan köpt färdiga påsar. Pratade med en annan mamma vars dotter o man oxå har celiaki och de äter plockgodis.
    Vår dietist tyckte inte det lät som en bra idé eftersom tarmen kanske utsätts och blir sjuk ganska ofta utan att man vet om det.
    Man kan ha tur och otur menade hon på....

Hur gör ni?

• Lyckligast i världen

Är det någon här som har erfarenhet av Thailand o gluten???

• Lyckligast i världen

Jag hittar inte ngt om sirap???

Jag bakade lussekatter förra veckan och tog ett recept från ngn här, och då var det vit sirap i....hmm... Ska jag kasta bullarna nu eller vad tycker ni???

Får man som glutenallergiker äta vit sirap?

Och så en annan fråga...

Modifierad stärkelse kan innehålla spår av gluten står det i ingredienslexikonet från celiakiförbundet. Och tex i minifraiche och cremefraiche står det att det innehåller modifierad stärkelse...
    Jag har alltid gett min som sånt som innehåller både mod. stärkelse och vetestärkelse. Hur gör ni?
    Han är inte veteallergiker, utan glutenallergiker!

abnocto skrev 2007-12-15 09:42:16 följande:
    Vanlig mörk och ljus sirap kan du använda utan problem. Däremot baksirap ska man akta sig för eller var det vit sirap?Hittade detta i en tidning:www.corren.se/archive/2007/12/12/ji01bm0deoa1...
  • Lyckligast i världen

Tack för ditt svar... då fortsätter vi oxå som förr....

abnocto skrev 2007-12-15 16:36:52 följande:
    Det är brödsirap som innehåller malt och som man ska akta sig för, vit sirap går bra.Vi äter mod. stärkelse, vetestärkelse, glukossirap och har då aldrig märkt något. Vår dietist säger att det går bra.
  • Lyckligast i världen

Hej...

Testade att göra denna Mjuka Pepparkaka.... och oj, oj, oj sååååå god!!!

Var väldigt uppskattad av alla.
    Förra året gjorde jag ngn annan och den var väldigt smulig, men denna var helt perfekt!

Gjorde som föregående, hade den bara inne 40-42 minuter....

Mums!!!!

mammact skrev 2007-12-12 19:31:28 följande:
    Hittade detta, men har ej provat.Mjuk peppakakaIngredienser (15 bitar portioner) 100g smör, 2 ägg, 2 1/4 dl strösocker, 1 1/2 dl gräddfil, 3 dl ljus mjölmix, 2 tsk bakpulver, 1 1/2 tsk mald ingefära, 1 1/2 tsk mald kryddnejlika och 2 tsk kanel. Låt smöret mjukna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt gräddfil, smör och mix blandat med kryddor och bakpulver. Smöra och bröa 1 1/2 l form. Grädda kakan ca 50min i 200c. Själp upp när den svalnat något.
  • Lyckligast i världen

Mjuka pepparkakan ja...

Fan att man e med i vikt väktarna...haha...
    Jag går o fantiserar om denna kaka hela dagarna...haha...helt besatt!

• Lyckligast i världen

Jag blev så upprörd över "köttbulle-snacket" att även jag skickade iväg ett mail till Mc....hmm....

"Med din hjälp blir vi bättre!"...eller inte?
    Har genom web-tråd på intenet fått reda på att era köttbullar inte kan klassas som glutenfria, vilket e beklagligt!
    Jag som förälder kan väl redogöra och vara en frågvis kund, men om min glutenintoleranta son är med mor- eller farföräldrar, dagis eller skola så är det ju inte längre lika lätt.
    Jag tycker det är under all kritik att ni deklarerar tex köttbullarna som glutenfria i er allergiinformation.

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26093818.html

I länken ovan kan Ni läsa om fler upprörda föräldrar...om ni vill förståss?

Överväger att inte längre besöka snabbmatskedjan...

Arg mamma till gluten-pojke...

• Lyckligast i världen

Enligt vår dietist ska man ju helst inte få i sig en endaste liten smula... så det låter vääääligt märkligt att det inte skulle vara ngn fara att äta köttbullar som friterats tillsammans med nuggets...
    Blir så j-la arg! Både på MC o Celiakiförbundet (om det nu är så personen där sagt)

Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 3