Inlägg från: Himla valv |Visa alla inlägg
  • Himla valv

mammor till barn med celiaki del 3

Hänger med...

• Himla valv
    Mamma till tre kottar skrev 2007-10-21 15:03:55 följande:
    På torsdag är det dags för en gastroskopi (under narkos) för sonen. Det är för att bekräfta blodprovet som togs. Än har han inga symptom och käkar vanliga mackor som vanligt.
    Det är bra att han äter de vanliga mackorna fram till undersökningen så att biopsin inte blir missvisande. Hur gammal är sonen?
    Önskar er ALL lycka till!!!
    Skönt när det är gjort sedan.
  • Himla valv

Lugnande eller narkos huvudsaken barnet inte behöver lida. Våran son fick starkt lugnande medel som ger minnesluckor. Han fick en långdragen biopsi då det blev fel på instrumenten...tydligen ytterst sällsynt. Dom fick göra om undersökningen. Efteråt mindes han ingenting utav själva undersökningen bara att han somnade i pappas knä. Så skönt det var att höra.

Mamma till 3 kottar- Suveränt att höra någon med positiv erfarenhet Hoppas det börjar vänder för alla andra med. Jobbigt att behöva kämpa för sina barn.

• Himla valv
    Krusmynta skrev 2007-10-21 20:42:02 följande:
    Var länge sedan jag var inne nu. Oj vad det rasslar på och ni är flitiga på att skriva.Har en liten fråga. På sonens förskola sa de att Euroshoppers corn flakes innehåller gluten. Det hade köksperonalen fått reda på i förra veckan. Dessa flingor har han ätit lääänge där(har Icas hemma). Har nu kollat på celiakiförbundets hemsida mm och hittar ingen info om detta. Är det någon som vet om det är något nytt???? Enl livsmedelsverkets tidigare tester har de ju varit ok och det har bara varit Kellogs man skulle undvika. Någon som vet något om detta???
    Hej svejs...
    Har inte hört något om det. Precis som du skriver så var det senaste jag oxå hörde Kellogs.
  • Himla valv
    Skrutten00 skrev 2007-10-23 16:27:45 följande:
    Lägger till i favoriter jag oxå...Kommer in o läser en annan dag...SKALL SKRIVA PÅ HUSET IDAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Husköp? Låter jättespännande!
  • Himla valv

Ullis 69- Hm...! Minnet är ju inte alltför bra Men jag tror faktiskt att det dröjde bra länge innan vi fick vårt brev från dom.

• Himla valv
    glutenfrimatse skrev 2007-10-23 22:17:07 följande:
    Förresten, nån som såg kvällens "House" på fyran...Det var ju en positiv celiakiupplevelse - NOT. Å andra sidan visade det ju på hur svårdiagnosticerat celiaki hos vuxna kan vara, och att det inte är celiaki man söker för i första hand...Men mest mådde jag nog lite väl illa av det här avsnittet. A bit too close to home med ett barn som man inte hittar felet på. [rys]
    Japp...tittar alltid på House. Ruggigt värre ikväll! Blir brydd angående det som sas om kolik som istället visade sig vara celiaki. Hur tillförlitlig faktan är i serien vet jag ju inte.
    Våran son hade en jättebesvärlig kolik tid. Hur har det varit för er andra?
  • Himla valv

En fundering som inte hör själva tråden till. Hur gör man då man vill lägga in en bild i en tråd...??? Någon som vet.

• Himla valv
    Feline skrev 2007-10-29 15:29:43 följande:
    Julias kontroll-gastroskopi har blivit klar nu. Allt har läkt väl så allt rullar på som det borde.Bara att de hittade något lustigt - hon har tydligen svårt att bryta ner stärkelse (vilket ju förklarar varför hon startat vägra-potatis-kampanjen). Det är tydligen inte någon sjukdom utan bara en 'egenhet'?!Hur som helst skall vi testa naturligt glutenfritt ett tag och se om allt som är baserat på vetestärkelse är för stora mängder stärkelse eller inte.Vet någon av er något om det här? Vart jag kan läsa mer?Har försökt leta lite på nätet men inte hittat något direkt.Jaja... alltid är det nå't... ;)
    Hur kom dom fram till att hon har svårt att bryta ner stärkelse? Det är så att min sambo inte kunnat äta potatis sedan han var liten då han kräks. Många har höjt på ögonbrynen och tyckt att han är lite märklig *fniss* Jag tycker självklart inte att han ska känna sig pressad att äta ngt som han mår illa utav. Han har inga övriga problem med magen & har därför aldrig sökt sjukvård. Tänk om det är något liknande.
  • Himla valv
    Feline skrev 2007-10-30 20:53:27 följande:
     Vet du om det är något mer som din sambo inte mår så bra av även om han kanske inte mår lika illa av det som av potatis? Det är jättesvårt att hitta någon förteckning eller ens exempel över mat som innehåller mycket stärkelse :(
    Nej det är "endast potatis" i alla dess former...kokt, potatismos, strips, potatis gratäng, potatis sallad. Jag tycker det är bedrövligt att ni får "den vetskapen" men ingen ytterligare information. Herregud hur ska man då veta!!! Dietist borde ju kunna hjälpa er tycker man.
    Hoppas verkligen att ni hittar någon som kan hjälpa er! *KRAM*
Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 3