Inlägg från: Skrutten00 |Visa alla inlägg
  • Skrutten00

mammor till barn med celiaki del 3

Lägger till i favoriter jag oxå...
    Kommer in o läser en annan dag...

SKALL SKRIVA PÅ HUSET IDAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Skrutten00

Ang plockgodis så får vi alltid gå in bakom in på lagret för att i lugn o ro gå o plocka ur de oöppnade burkarna som då Emma kan äta, det är ett kanonbra sätt tycker vi då hon har tröttnat rejält på tex bilar, hon äter dem inte idag.. På kalas o sånt så har vi alltid haft med oss till henne som då de ger till henne. Just för att vi skall med säkerhet kunna veta vad det är i.

Hoppsan07
    För Emma tog det 2 mån ca innan hon började visa på symton (som vi inte visste då att det var celiaki) "Biaframage", kräkningar i kaskader, viktnedgång (1,7 kg på 1 mån), håglöshet, orkade inget.

• Skrutten00

Har ni sett att Mc Donald´s har böjat med köttbullar, dessutom är dom köttbullar. Ännu ett alternativ till dottern iom att de inte alltid är så villiga att gå med på att man får en kycklingfilé istället...

• Skrutten00

Feline
    Ja vågar inte säga om de går att läga i Happy Meal men det hoppas jag verkligen att de ör, annars så skall ja gå på dem om det. Ja de är glutenfria, var inne o kollade på deras hemsida o på allergidelen.
    Ett bra alternativ ju tycker jag.

• Skrutten00

abnocto
    Ja jag kan fundera ibland hur det kommer att bli den dagen som hon flyttar hemifrån. Man vill ju inte skämma bort dem totalt genom att göra allt bröd då oxå utan de måste ju få upptäcka hur det är med att baka o den delen oxå. Tack o lov är det ju en bra bit kvar.. Hon är ju bara 4 år..*ler*

• Skrutten00

Myslan me Zac
    Vår dotter kan INTE äta Multi Grain. Hon har fått testa och kräktes efter en stund samt hade ont i magen ett par veckor efter det.
    Det är ju inte alltid att det gör ont i magen heller på alla, men för det förstörs ändå flimmerhåret i tarmen. Får man i sig gluten så tar det 5-6 veckor innan tarmen repar sig. Den delen är inte rolig när man får höra henne gå o säga att hon har ont i magen dag ut o dag in o inte kan hjälpa henne.

Hon fick sin diagnos när hon var 11 månader då biopsin är gjord. Var en jobbig period precis i början när man fick diagnosen, men nu så funkar det kanon, hon är jätteduktig o kontrollerar när hon är borta o vi inte är med, ber dem läsa på förpackningen om hon får äta eller inte, eller ringer hem o frågar. Hon är 4 år.

• Skrutten00

Vi kör egen deg i år oxå... Förra året köpte svärmor den färdiga degen, mkt pga att jag inte orkade göra egen pga hur jag mådde då.. Men i år blir det andra bullar, eller ja pepparkakor..*ler* Jag tycker att det är lättare att baka med den egna degen. Men det är jag.. Skall oxå försöka hinna med att baka i veckan, har ju kvartsamtal med sonen imorgon, skall jobba extra på onsdag och extra visning på huset på torsdag... Dessemellan så kanske man skall jobba lite oxå på det vanliga jobbet....*ler*....

• Skrutten00

Feline
    Jag tackar så mkt för de extra timmarna.. De är välbehövda känner jag.. Men men, det är väl så det är att vara småbarnsföräldrar o jobba samtidigt..

Men jag kan berätta att sonen enbart fick en massa rosor, han är väldigt social, har blir ofta vald av de andra kompisarna, föräldrar till barnen har frågat fröknarna om det verkligen är sant att vi skall flytta... Till slut fick jag sån ågren över att vi tar bort vår sån som passar in så kanon i denna gruppen, tänk om det inte alls kommer att gå vägen i den nya klassen... AHHHHH...*ler*

Ville bara skriva av mig lite.

• Skrutten00

Nu så är årets julbak över... Bakade pepparkakor igår både till Emma o till oss övriga i familjen, Emma tröttnade efter en plåt, men åt desto mer..hehe... Gjorde på receptet som står i 7 sorters kakor, det var kanonsmidigt att baka med, o inte gick de sönder heller om man inte gör som jag gjorde, kavlade ut degen lövtunn som jag gör med våran, ska man inte göra med hennes, då gick de sönder..*ler* Gjort lussekatter oxå till Emma o även till oss övriga... Emma hade en beställning att jag skulle göra en som en katt.. Så det gjorde jag, även Adam hade den beställningen, så just nu ligger det två katter i våran frys..*ler*

Idag blir det att bara ta det lugnt, har sån migrän idag, trist. Men inte så mkt att göra nåt åt direkt...

Trevlig första advent på er.
    Kram

• Skrutten00

Vi har alltid skickat med en liten pepparkaksdeg när det är dax för det baket på dagis, lussekatter har de alltid fixat till henne... Likaså godis när det är dax för tomtebesök på dagis, men ringer om de är det minsta osäkra. Det känns skönt..

Håller på o samlar in pengar till "julblomma" till fröknarna på dagis, fick ett kuvert ifrån en mamma vars son oxå har celiaki där det stod att "Våra fröknar är de bästa" och jag kan inte annat än att instämma med henne. De är verkligen de bästa, men det säger de flesta som har sina barn på olika dagis i landet. Men i samma veva så har en av de andra mammorna gått o köpt en present till alla fröknarna utan att ha samlat in några pengar eller sagt nåt (vi samlade in pengar i somras nämligen). Men jag hade andra planer, kan man säga till henne det eller vad säger ni andra?? Känner mig lite villrådig.

Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 3