• mammalita

sötningsmedel vid amning

Kommer inte ihåg var, men jag har läst att man bör utesluta alla produkter som innehåller sötningsmedel framförallt aspartam eftersom det går rakt över i mjölken och bebisen kan inte bryta ner det utan det ombildas till alkohol. Jag håller på att ta reda på mer om det här så nu undrar jag om någon av er har hört/läst några _vetenskapliga_ belägg för resonemanget och ange gärna källan till dem.

• Svar på tråden sötningsmedel vid amning
  • mammalita

puffar med förhoppning om svar

• Gurgla

Det enda jag vet om aspartam är att det i 37 graders temperatur blir till rena giftet. Mer vet jag inte :-P

• sassy123

Detta står på livsmedelsverkets sida:
    "Aspartam utsöndras inte i modersmjölk (4). Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin (4). Den mängd fenylalanin som kan komma från aspartam är försumbar jämfört med den mängd som intas från livsmedel. Undantag kan vara gravida kvinnor med fenylketonuri och spädbarn som lider av samma sjukdom (se nedan)."

Om det stämmer eller inte vet jag inte, så jag undviker det i alla fall.

• PicaGirl

Jag har helt undvikit sötningsmedel under min graviditet och nu när jag ammar. Men sedan Googlade jag på det och hittade livsmedelsverkets sida. (Det som är citerat ovan).

Om livsmedelsverket vågar skriva ut det så anser jag det vara seriöst och tror på det.

/PicaGirl

• Suskiv

Jag äter inte sötningsmedel, ser ingen anledning till att äta skiten.

• mammalita

Tack för era svar. Det där med aspartam och fenylalanin visste jag dock redan. Det var det där andra som jag skrev om vilket jag då forskar vidare på, om att det ombildas till alkohol hos bebisen.

Sötningsmedel finns nästan i varje tandkräm så det är inte lätt att undvika. Sötningsmedel annars tycker jag smakar rent för räligt.

Svar på tråden sötningsmedel vid amning