• tjejmaffian

hur vanligt att dö under förlossningen?

Ja, som rubriken lyder, är det någon som statistiskt sett vet hur många som dör under sin förlossning..alltså mammans död, inte bebisens...Jag vet att risken är mkt liten, men vill ändå veta...Undrar också VILKA som dör...är det mammor med medfödda hjärtfel, mammor som inte varit inskrivna på bvc och därmed kanske gått omkring ovetandes med svåra graviditetssjukdomar eller vilka är det som dör? Någonstans läste jag tex att somaliska kvinnor var överrepresenterade i dödsstatistiken även på svenska sjukhus/svenska förlossningar...Någon som har fakta?

• Svar på tråden hur vanligt att dö under förlossningen?
  • Teskedsmamman
    I Sverige föder omkring 106 000 kvinnor barn varje år. 5 av dem dör. Mödramortaliteten är alltså 5 på 100 000 graviditeter (=0,005% risk)
    I de fallen är dödsorsaken kopplad till graviditet eller förlossning. Dödsfallet inträffar under graviditeten eller som mest två månader efter förlossningen.
    I Sverige är de vanligaste orsakerna till att kvinnan dör havandeskapsförgiftning eller komplikationer i samband med kejsarsnitt.

Källa: Henrik Högberg, prof i obstetrik vid Sahlgrenska sjukhuset.
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • tjejmaffian

Tack för faktan! Jag visste ju att få dör, men ville ändå ha lite siffror för att lugna ner mitt oroliga sinne..

Så med andra ord så är risken näst intill obefintlig att dö under en vaginal förlossning...

Hmmm havandeskapsförgiftning - visste inte att folk dog i det..Hu så hemskt! Men jag antar att det väl är de som inte söker vår för sina symptom som kan dö...? Nej, usch så förfärligt...!

• Sterna

tjejmaffian
    Havandeskapsförgiftning är att njurar och leverer inte längre orkar med att rensa ut slaggprodukterna ur blodet pga graviditeten.
    Det är därför det är så otroligt viktigt att vara lyhörd på signalerna och värderna som BM kollar upp vid varje besök.

• Tigerwoman

Till mig sa dom på BB att den vanligaste orsaker till att kvinnor dör i samband med förlossningen är att man förblöder därför att moderkakan inte kommer ut (i u-länder alltså). Då måste man ju operera ut den och hinner man inte det så förblöder mamman. Havandeskapsförgiftning kan man absolut dö av om man inte har den under kontroll, men går man till mödravården som man ska så brukar inte det vara något problem.

• tjejmaffian

Tigerwoman: Hu så hemskt, men detta måste väl förlossningspersonalen ha god koll på?! Varför förblöder man om inte moderkakan kommer ut ordentligt?

• Tigerwoman

Först klipper dom av navelsträngen på barnet och sen är det ju meningen att moderkakan ska lossna. Men det gör den inte alltid, ibland drar dom/lirkar lite så lossnar den men inte alltid. Och då tror kroppen att det sitter ett barn kvar i andra änden och därför fortsätter blodflödet. Alltså måste man gå in operativt och få ut allt av moderkakan eller hinnorna som sitter kvar därinne. Det här behöver du inte oroa dig alls för, det ser dom såklart och åtgärdar direkt i samband med förlossningen. Detta hände mig men det enda som var jobbigt var att jag inte fick vara med min bebis på flera timmar pga operationen som i och för sig bara tog någon minut, men sen är det ju uppvaks-tiden och det där som tar tid. I i-länder är detta inget problem men som sagt i u-länder dör mammorna ofta av det.

• LillaMy78

Min svägerska dog i somras, efter förlossning. Livmodern sprack under förlossningen, och med den även stora kroppspulsådern. Anledningen var svag livmoder pga åldern + att hon fått många barn. Detta hände i Finland och var första fallet på 10år. Väldigt ovanligt med andra ord.

son 070328 & dotter 050131
  • tjejmaffian

Lilla My: nej, gud så tråkigt, beklagar verkligen! Är man för okänslig om man frågar, eftersom du anger åldern och mängd barn som orsak, hur gammal hon var och hur många barn hon fött? Hade hon haft problem i övrigt under graviditeten, eller blev det akut/allvarligt först under förlossningen? Än en gång, beklagar verkligen!

Svar på tråden hur vanligt att dö under förlossningen?