Inlägg från: tjejmaffian |Visa alla inlägg
  • tjejmaffian

hur vanligt att dö under förlossningen?

Ja, som rubriken lyder, är det någon som statistiskt sett vet hur många som dör under sin förlossning..alltså mammans död, inte bebisens...Jag vet att risken är mkt liten, men vill ändå veta...Undrar också VILKA som dör...är det mammor med medfödda hjärtfel, mammor som inte varit inskrivna på bvc och därmed kanske gått omkring ovetandes med svåra graviditetssjukdomar eller vilka är det som dör? Någonstans läste jag tex att somaliska kvinnor var överrepresenterade i dödsstatistiken även på svenska sjukhus/svenska förlossningar...Någon som har fakta?

• Svar på tråden hur vanligt att dö under förlossningen?
  • tjejmaffian

Tack för faktan! Jag visste ju att få dör, men ville ändå ha lite siffror för att lugna ner mitt oroliga sinne..

Så med andra ord så är risken näst intill obefintlig att dö under en vaginal förlossning...

Hmmm havandeskapsförgiftning - visste inte att folk dog i det..Hu så hemskt! Men jag antar att det väl är de som inte söker vår för sina symptom som kan dö...? Nej, usch så förfärligt...!

• tjejmaffian

Tigerwoman: Hu så hemskt, men detta måste väl förlossningspersonalen ha god koll på?! Varför förblöder man om inte moderkakan kommer ut ordentligt?

• tjejmaffian

Lilla My: nej, gud så tråkigt, beklagar verkligen! Är man för okänslig om man frågar, eftersom du anger åldern och mängd barn som orsak, hur gammal hon var och hur många barn hon fött? Hade hon haft problem i övrigt under graviditeten, eller blev det akut/allvarligt först under förlossningen? Än en gång, beklagar verkligen!

• tjejmaffian

Katastrof...sånt får ju bara inte hända tycker man! Har aldrig förr hört talas om någon som faktiskt känner någon som dött under förlossningen...nu blir det mer verkligt på något sätt...Hemskt!

• tjejmaffian

Lyckligajag78: nej, jag vet...men på något sjukt sätt känns det ändå som om jag får lite mer kontroll (?) när jag vet mer fakta/statistik... Tror på något konstigt sätt att om jag vet allt som kan gå fel - kan jag förebygga att det händer mig...Svårt att förklara- och ja, jag vet att det är fullkomligt ologiskt...

• tjejmaffian

Lyckligajag78: Alltså..nu är det ju så att jag är inte ens gravid ännu. Försöker peppa upp mig lite och överkomma rädslan och oron innnan jag ens vågar bli gravid...Har stora problem med förlossningsrädsla.

• tjejmaffian

babyassistans: Vart vänder man sig för att prata med en sådan? Jag försöker med allt!

• tjejmaffian

murklansmamma: Dö av ett blodkärl som brister...fan det låter som så lite liksom..en sån liten sak som kan gå fel...och få så katastrofala följder. Nu hoppas jag, eftersom jag kollade din presentation och såg att du var över 30, att förlossningsvården har kommit lite längre under dessa år och att sådant inte inträffar i dag..Jag HOPPAS det alltså...

• tjejmaffian

astalacasta: Inkluderar det kejsarsnitt? Det ska ju vara sååå stora risker med det om man läser alla tidningsrapporter och liknande...

Svar på tråden hur vanligt att dö under förlossningen?