• NeA 84

ge mig tips och recept på vardagsmat för hela familjen

vi har blivit så inrutade på köttfärsås och falukorv, makaroner och ris. ja, de vanliga ni vet.
    nu vill jag förnya lite. funderar på att göra en "matsedel" för en hel vecka åt gången.

så nu behöver jag massor med tips och recept på snabblagad, billig och framförallt god mat! vardagsmat med kanske det lilla extra som piffar upp....

jag är eg utbildad kock. men restaurang maten går liksom inte hem speciellt bra hos barnen. verkar som ju mer lättlagat, desto godare.... nästan iaf(hos barnen).
    fantasin tryter nått fruktansvärt just nuFundersam

så snälla.....överös mig med massor med tips!! allt mottages tacksamtFlört

Adam 020715 Gabriel 051130
  • Svar på tråden ge mig tips och recept på vardagsmat för hela familjen
  • Mamsingen

Tunna ugnspannkakan

Ingredienser
    4 port
    3 dl vetemjöl
    6 dl mjölk
    3 st ägg
    1 tsk salt
    200 g rimmat bogfläsk eller rökt skinka
    3 msk smör & rapsolja
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Vispa ut mjölet i hälften av mjölken till en slät smet. Vispa i resten av mjölken. Vispa i ett ägg i taget och salta. Skär fläsket i tärningar. Ringla smör-&rapsolja i en långpanna, ca 30x40 cm. Lägg i fläsket och rör om. Stek fläsket i mitten av ugnen ca 10 min. Skinkan behöver inte stekas först. Häll pannkakssmeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen 20?25 min. Lingonsylt och rårivna morötter är klassiskt gott till.

• Mamsingen

Kokosfisk

Ingredienser
    4 port
    500 g vit fiskfilé,
    t ex torsk
    1 tsk salt
    2 msk ströbröd
    2 tsk smör-&rapsolja

Sås:
    2 1/2 dl Kelda kokos
    1 msk konc kycklingfond
    1 tsk riven ingefära
    rivet skal och pressad saft av 1/2 lime
    1/2 tsk sambal oelek
    Gör så här