• NeA 84

ge mig tips och recept på vardagsmat för hela familjen

vi har blivit så inrutade på köttfärsås och falukorv, makaroner och ris. ja, de vanliga ni vet.
    nu vill jag förnya lite. funderar på att göra en "matsedel" för en hel vecka åt gången.

så nu behöver jag massor med tips och recept på snabblagad, billig och framförallt god mat! vardagsmat med kanske det lilla extra som piffar upp....

jag är eg utbildad kock. men restaurang maten går liksom inte hem speciellt bra hos barnen. verkar som ju mer lättlagat, desto godare.... nästan iaf(hos barnen).
    fantasin tryter nått fruktansvärt just nuFundersam

så snälla.....överös mig med massor med tips!! allt mottages tacksamtFlört

Adam 020715 Gabriel 051130
  • Svar på tråden ge mig tips och recept på vardagsmat för hela familjen
  • Mamsingen

Tunna ugnspannkakan

Ingredienser
    4 port
    3 dl vetemjöl
    6 dl mjölk
    3 st ägg
    1 tsk salt
    200 g rimmat bogfläsk eller rökt skinka
    3 msk smör & rapsolja
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Vispa ut mjölet i hälften av mjölken till en slät smet. Vispa i resten av mjölken. Vispa i ett ägg i taget och salta. Skär fläsket i tärningar. Ringla smör-&rapsolja i en långpanna, ca 30x40 cm. Lägg i fläsket och rör om. Stek fläsket i mitten av ugnen ca 10 min. Skinkan behöver inte stekas först. Häll pannkakssmeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen 20?25 min. Lingonsylt och rårivna morötter är klassiskt gott till.

• Mamsingen

Kokosfisk

Ingredienser
    4 port
    500 g vit fiskfilé,
    t ex torsk
    1 tsk salt
    2 msk ströbröd
    2 tsk smör-&rapsolja

Sås:
    2 1/2 dl Kelda kokos
    1 msk konc kycklingfond
    1 tsk riven ingefära
    rivet skal och pressad saft av 1/2 lime
    1/2 tsk sambal oelek
    Gör så här
    Dela fisken i portionsbitar. Krydda med salt och vänd i ströbröd. Bryn fisken på båda sidor i smör-&rapsolja i en stekpanna. Blanda ihop ingredienserna till såsen. Häll den i stekpannan runt fisken. Låt fisken sjuda i såsen 3?4 min. Servera med fullkornsris blandat med grönsaker.

• Mamsingen

Kycklingsoppa med risoni

Ingredienser
    4 port
    2 kycklingfiléer ca 250 g
    2 msk smör-&rapsolja
    1 1/2 msk vetemjöl
    2 msk tomatpuré
    pressad saft av 1/2 lime
    1 krm chilipeppar
    1/2 tsk salt
    1 liter vatten
    3 msk konc kycklingfond
    1 dl risoni
    1 dl Kelda mellangrädde
    1/2 dl hackad bladpersilja
    Gör så här
    Skär kycklingen i små bitar. Bryn dem i smör-&rapsolja i en gryta. Rör i mjöl och tomatpuré. Tillsätt pressad lime, chili-peppar, salt, vatten, fond och risoni. Låt soppan koka ca
    10 min. Rör i grädde och persilja.

• Mamsingen

?Ostkyckling?
    2-3 Kycklingfiléer
    2 dl grädde
    2 dl riven ost
    2 vitlöksklyftor
    2 dl creme fraiche
    1 hönsbuljongtärning.
    Värm upp allt utom kycklingen i en kastrull så buljongen löser sig.

Lägg den råa kycklingfilén i en form och häll all såsen över. Låt stå i ugn 30-35 minuter i 225 grader.

Helt underbart med en vitlöksbaguette och dubbel såssats . I orginal ska man ha ris/sallad, men jag tycker den var skitgod som pastasås (då strimlar jag kycklingen och har den inte i ugnen lika länge), tagiatelle tar jag till.

• honyponken

soppa, pannkakor, korv stroganoff, lasagne, köttbullar me mos, hemmagjorda hamburgare med bröd, hamburgare med mos, kyckling med ris, korvsoppa, köttfärssoppa

• tösmamma

MAKARONILÅDA..passar mina 3 barn perfekt..12, 5 och 4 år... lätt att göra och kan göras i ugnspanna och frysas in..två middagar på en gång...

koka makaroner lite kortare tid än vad som anges...
    stek köttfärs med lök och bacon..krydda..lite soya
    blanda ihopa i gratängform
    äggstanning över
    in i ugnen tills äggstanningen stelnat

vi brukar ha rivna morötter till

men du är ju kock så du kan detta ...

Tips
    med veckomatsedel är att det spara även pengar när man handlar..för man handlar bara det man ska använda under vecan och inte lite bra att ha hemma som hamnar längst in i frysen och måste slängas sen (som hos oss då)

när jag jobbade tog jag en dag i veckan och lagade all veckans mat.. bara att stoppa i ugnen (ev koka potatis,ris till) när man kom hem trött och vill ha tid för annat ..barnen ex

• Bonanza

Det här är vår matsedel mån-fre för den här veckan:

Mån: Rotsaker i ugn med halloumi
    Tis: Tacopaj
    Ons: Ruccolapasta
    Tors: Gyros (kyckling i bröd med grönsaker och vitlkökssås)
    Fre: nachotallrik

Underbara älskade...
  • lugnåsbo
    Bonanza skrev 2007-10-24 12:52:44 följande:
    Det här är vår matsedel mån-fre för den här veckan:Mån: Rotsaker i ugn med halloumiTis: TacopajOns: RuccolapastaTors: Gyros (kyckling i bröd med grönsaker och vitlkökssås)Fre: nachotallrik
    bra att få barnen att äta det.. men inte låter det som vardagsmat som ts efterlyser.. men härligt som sagt om man får barnen att äta lite annorlunda!
    BF 080412
  • Bonanza

Fast jag ser inte varför inte barn kan äta sånt? Och framförallt nachotallriken, ruccolapastan och kycklingen är snabblagat. Halloumirätten tar ju lite tid i ugnen, men går rätt fort att fixa till. Ruccolapastan älskas av vår son, som inte äter sallad annars.

lugnåsbo skrev 2007-10-24 12:54:32 följande:
    bra att få barnen att äta det.. men inte låter det som vardagsmat som ts efterlyser.. men härligt som sagt om man får barnen att äta lite annorlunda!
    Underbara älskade...
  • NeA 84
    tack alla!
    nu har jag massor med mat-ideér! ska sätta mig ner nån kväll i veckan och försöka göra matsedel för 4 veckor. ska testa denna månad och se hur det funkar. det blir ju mycket lättare om man har det förbestämt ist för att det blir "jaha....vad ska vi äta idag?...."

jag har ju redan fått massor med tips...men skriv gärna fler!
    (gör inget om det är massor med grönsaker inblandat, barnen ÄLSKAR det)
    Adam 020715 Gabriel 051130
  • snart tre
    lugnåsbo skrev 2007-10-24 12:54:32 följande:
    Varför skulle det Bonanza skriver inte vara vardagsmat? Alla lever inte på falukorv, köttbullar och pannkaka i veckorna. Mat i ugn tycker jag är perfekt, det sköter sig självt, och blandade rotsaker är perfekt basmat att servera. Pasta är väl snabb och bra mat och det kan man variera i evigheter. Vår son gillar också när det smakar mer och äter glatt saker som gazpacho-soppa (tokenkelt att göra) och thaikycklinggryta med mycket smak. Halloumi har han inte smakat än, men det ska han absolut få.
  • Aquavit

Vår veckomeny denna veckan (inga barn i vår familj)
    måndag: rotfruktssoppa med kasslerbitar
    tisdag: pasta med broccoli, kassler och lite kvibille gräddädelost/minifraichesås
    onsdag: Gratinerad spätta med räkor och persillade och kokt potatis
    torsdag: pestofyllda kycklingfileer med ris och örtsås
    fredag: Tacos
    lördag: bortbjudna
    söndag: fläskkotletter med sås och potatis

• Cattapult

* färdig grillad kyckling, bearnaisesas, koka ris o när det är klart blanda med majs 50/50
    jätte gott
    * färdigkokt potatis i form med hollandaisesas ovanpa och bitar av tonfisk (i vatten) gärna dill i sasen ocksa.
    * potatismos i form köttfärs ovanpa
    * potatisgratäng varvad med köttfärs mellan varven
    * falukorv i ugn m äpplen o senap o ketchup potatismos till
    *varma mackor med valfritt palägg, alla far göra sin egen
    gärna med extra mjukost i sa dom blir kläggiga, mums
    * linssoppa med lite stekt svamp pa toppen+ klick cremefraise
    * blomkals soppa
    *köttsoppa
    * couscous sallad m favoritgrönsaker o kyckling till o lite tzatsiki kanske?
    * pastasallad 
    * stekta nudlar med ägg och grönsaker i
    * kycklinfile´marinerad i teryaki typ 6-12 timmar sen bara göra lite sas pa det m ris o sallad
    * höna med ris o currysas

oj nu blev jag hungrig! hoppas det ska smaka!
    Cattie

Svar på tråden ge mig tips och recept på vardagsmat för hela familjen