Nålfobi. Kan man drogas för ett blodprov?
Jag är i 20-års åldern och har en rejäl nålfobi pga att man höll fast mig och tog blodprov när jag var liten under flera tillfället. Jag är så skräckslagen att jag gråter och mår illa när jag sitter hemma och funerar på vilket sätt som skulle vara bäst för att lösa problemet.
Det är precis på gränsen att jag klarar "stick i fingret" om sköterskan "lurar" mig så att jag inte hinner bli för rädd. Jag har tagit en spruta efter den obligatoriska stelkrampssprutan i 4:an och då hade jag varit i en olycka och var tvungen att både sys och få mer selkrampsvaccin, men det gick relativt bra (men jag var lite groggy och det fanns absolut inga alternativ). Det är inte det att jag är rädd för att det ska göra ont att ta blodprov, jag har borrat utan bedövning hos tandläkaren eftersom jag är så rädd, utan det är nålen som är problemet.
Finns det någon som vet om man kan få lustgas eller nåt piller för att det inte ska vara så jobbigt när de sticker? Alla former av bedövningssalvor är ju totalt värdelösa på mig iochmed att det inte är problemet.
MVH
A
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-23 18:37:01:
Jag ska till läkare i början av nästa vecka och undrar vad jag kan ställa för krav initialt? Jag misstänker om att de kommer försöka övertala mig att använda emla kräm, något jag vägrar då det inte är "att det gör ont" som är problemet. Går det att ha en diskution med vården och bli tagen på allvar eller måste jag hoppa ut genom fönstret i provtagningsrummet för att de ska lyssna?