• jeikei

Sjukskriven gravid med bonusbarn

TanjaS skrev 2007-10-22 20:17:03 följande:
    Har ni någon aning vilken § i skollagen det gäller som man kan ta med och visa upp för dagis/skola
    Som jag nu förstått de så är det reglerat i skollagen 2 a kap 6 §, tillsammans med ett prejudikat från Regeringsrätten gällande om sambo får jämställas med vårdnadhavaren eller inte Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2 Referat: RÅ 1998 ref. 22..
    I skollagen står att barnomsorgs upplägg gäller vårdnadhavare/förälder och i regeringsrättens prejudikat står det att sambo ej går att jämställas med vårdnadshavare/förälder...
    Dock gäller tydligen inte detta när det handlar om VAB skulle jag tro, då det t.o.m är tillåtet att t.ex. farmor är hemma med sitt barnbarn.. där får man själv "välja" vem som ska vara hemma...
  • jeikei
    jeikei skrev 2007-10-27 11:38:14 följande:
    Som jag nu förstått de så är det reglerat i skollagen 2 a kap 6 §, tillsammans med ett prejudikat från Regeringsrätten gällande om sambo får jämställas med vårdnadhavaren eller inte Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2 Referat: RÅ 1998 ref. 22..I skollagen står att barnomsorgs upplägg gäller vårdnadhavare/förälder och i regeringsrättens prejudikat står det att sambo ej går att jämställas med vårdnadshavare/förälder... Dock gäller tydligen inte detta när det handlar om VAB skulle jag tro, då det t.o.m är tillåtet att t.ex. farmor är hemma med sitt barnbarn.. där får man själv "välja" vem som ska vara hemma...
    Glömde säga att prejudikatet går att beställa på regeringsratten.se...
Svar på tråden Sjukskriven gravid med bonusbarn