• Kaya

Nån mer som har magkatarr som blir värre under graviditeten?

Min sporadiska magkatarr (?) kommer som "attacker" då jag har ont så jag nästan avlider en hel kväll och natt (sugande smärta i solar plexus) och sedan försvinner smärtan långsamt för att återvända igen en vecka, en månad eller ett halvår senare. Nu när jag är gravid verkar det onda återkomma oftare. Jag går in i vecka 15 imorgon och sedan jag blev gravid har det händ kanske 4-5 gånger. Det är helt invalidiserande, medan jag har ont finns det INGET jag kan göra för att dämpa smärtan eller sova och dagen efter blir ju också helt förstörd eftersom jag inte kunnat sova nästan nånting (t ex idag är jag som en zombie). Nån mer som har problem med magkatarr? Låter det här som magkatarr över huvud taget? Och varför blir det värre när man är gravid?

• Svar på tråden Nån mer som har magkatarr som blir värre under graviditeten?
  • kissemjao

Jag har upplevt mina magkatarrsbesvär som mer besvärliga under graviditet. Både förra och denna. Dock tycker jag att du ska ta reda på vad det är du lider av så det inte är nåt annat som spökar för dig. Under förra graviditeten konstaterades att jag hade bakteriellt magsår (genom ett blodprov). Dock fick jag fint vänta med behandling till efter förlossning och amning var klart. Men efter det så har jag haft mycket mindre besvär.
    Det har faktiskt inte varit några problem alls förrän jag för någon vecka sedan blev magsjuk, därefter har magen inte återhämtat sig och jag behandlas nu med omeprazol arrow (billigare substitut för losec mups). Så jag hoppas det ska bli bättre efter behandlingen.

• Kaya

Tack för svar kissemjao! Problemet är just att läkarna på min vårdcentral inte vill utreda problemet ens så länge som jag är gravid. De säger att graviditeten går före och att vi får vänta med att utreda tills barnet är fött. Men eftersom det är så mycket värre nu än normalt (jag har de här problemen när jag INTE är gravid också, bara inte lika ofta) så vill jag gärna ha hjälp NUUUUU! Det är ju ett halvår kvar tills bäbisen ska födas - om magkatarrs-anfallen kommer med samma frekvens som hittills kan jag alltså räkna med minst 10 såna episoder till innan bäbisen kommer - och det är inte roligt att tänka sig. Suck...

• Geanten

Hej Kaya!

Jag har haft exakt samma problem som dig. Har också sporadisk men jäkligt jobbig magkatarr annars och har märkt av detta ett par gånger under graviditeten, i alla fall tror jag att det är det de är.
    Jag ringde både min MVC och DS akut och frågade för att jag var rädd och det slutade med att jag fick lämna urinprov för urinvägsinfektion men det var inte det. Slutsatsen var att det måste vara min magkatarr som spökar gånger 10!
    Tyvärr kan jag inte äta någon medicin mot detta utan det är bara att härda ut när det händer...
    Bebisen verkar må bra i alla fall!
    //Vanessa

• kissemjao

Man kan äta losec mups eller omeprazol arrow (billigare alternativ) när man är gravid. Jag käkar Lanzo i vanliga fall men det är ett nytt läkemedel som saknar forskningsunderlag på graviditet och därmed avråds man.
    Har Ni provat dessa läkemedel (losec eller omeprazol?)? Finns receptfritt. Om de hjälper er mot smärtan så be läkare skriva ut på recept... det blir ju lite billigare då.

• Kaya

Det enda jag har testat när jag har haft ont är typ Pepcid Duo (hjälpte inte ett skit) och Alvedon (hjälpte kanske pyttelite så jag kunde somna till slut). Läkaren jag pratade med på telefon som sa att man inte utreder under graviditeten sa också att man inte bör ta de "nyare" medlen mot magkatarr när man är gravid, alltså typ Losec, utan man får nöja sig med de gamla beprövade Novalucol & Novalucid... men jag har inte varit till Apoteket än så jag har inte testat och kan inte säga nåt om huruvida de hjälper eller ej.

Problemet är ju att jag inte VET om det är magkatarr. Gjorde gastroskopi för ca 10 år sedan utan att de såg nåt, men då var det mer "diffusa" besvär typ orolig mage nästan alltid, förmodligen colon irritabile. Nu är det lugnt för det mesta men så kommer det ett sånt här "anfall" av förlamande smärta som alltid ser ut på samma sätt. Det börjar under dagen eller eftermiddagen med en stadigt ökande "sugande" smärta i solar plexus. Det blir värre och värre vad jag än gör - har aldrig lyckats stoppa det när det väl är på väg - och den natten blir en sömnlös natt då jag ligger och vrider mig i plågor och har så ont så jag nästan dör, då känns det mer som en kniv rätt in i magen, i solar plexus eller strax till vänster... smärtan kulminerar framåt småtimmarna och om jag har tur får jag sova ett par timmar, vaknar med "öm" mage och helt utmattad men då är "anfallet" över. Jag trodde ett tag att det var gallstensanfall, men då fick jag höra att i så fall ska smärtan sitta på vänster sida. Vid njurstensanfall ska det kännas längre ner och bakåt ryggen (ibland har mina attacker känts bakåt ryggen också men alltid främst i solar plexus och däromkring).

• busliv

Jag har också haft besvär av magkatarr till och från under graviditeten. Läkaren jag träffade angående detta rådde mig att äta Andapsin under graviditet och amning för att sedan utreda det vidare.

• kissemjao

De receptfria läkemedlena har faktiskt inga ogynsamma effekter på fostret och det kan väl vara väl värt att prova, tänker jag... Om det tar bort det onda så är det ju mycket värt dessutom. (Förresten... det kan inte var gallstensbesvär? Vild tippning bara...)
    Mina läkare (både på mvc och min husläkare) menar att det inte är något problem med de läkemedel som jag berättade om ovan.
    Man blir snurrig av alla råd som talar emot varann... Men för mig är valet inte så svårt om jag inte skulle kunna sova på natten.

• Kaya

Nej alltså jag måste bara gå till Apoteket och få tag på nånting som jag kan ta när det kommer. För det psykologiska är nästan värst, typ att känna att NU KOMMER DET och det finns ingenting jag kan göra... bara bita ihop och lida tills imorgon bitti! jag ska fråga nån på Apoteket som har bra koll vad som är mest verksamt mot magkatarr samtidigt som det är OK när man är gravid...

Jag hade själv funderingar på gallbesvär men som sagt, då ska det vara till HÖGER och mitt onda sitter mitt i eller ibland lite till vänster (där magmunnen är?! så kramp i den kanske?).

• kissemjao

Alltså magkatarr... som förövrigt är ett ganska luddigt begrepp, artar ju sig precis som du beskriver det i krampattacker när det är som riktigt jävligast... Så jag tror inte du är helt ute och reser i din egna diagnos. Kan du sätta i samband vad du ätit under dagen och hurvida du har stressat när det satt igång?

• Kaya

Kissemjao, jag har försökt se samband med kost och/eller stress. När det gäller kosten tror jag inte det finns något samband. Till exempel så artar sig magkatarren exakt likadan när jag äter min "normala" nästan kolhydratfria kost med massor av protein, fibrer, grönsaker, frukt, kaffe m.m. och under graviditetens första månader när jag åt "barnmat" eftersom jag mådde så illa: vitt bröd, juice, potatismos, godis, glass...

Vid ett par tillfällen har jag tyckt mig märka att ett "anfall" kommer i samband med någon extra stressig situation på jobbet eller så. Men jag har även fått "anfall" i väldigt lugna perioder... Det är supersvårt att se samband. Eftersom det så tydligt förvätrrats nu när jag är gravid kanske det är hormonellt...??? Eller candida-relaterat, eftersom jag som sagt har ätit mycket onyttigare och mer socker sedan jag blev gravid...

Igår skaffade jag i alla fall Losec Mups, som enligt Apotekets personal och FASS var helt OK vid graviditet, och har hittills tagit 2 st. Jag tror de hjälper litegrann. Just nu har jag i och för sig ont i magen, men jag var smärtfri igår kväll och större delen av dagen idag fram tills eftermiddagen. Känns lite smått dyrt om man måste knapra såna tabletter varje dag bara... en hundralapp för 7 st.

• Ankissen

Om man vet att man har magkatarr så kan man ju be läkaren skriva ut losec på recept. Blir mycket billigare än att köpa losec mups på apoteket. Det tänker jag göra. Är oxå en magkatarrbrud, som tar Pepcid Duo i vanliga fall. Funkar suveränt, men man får ju inte äta dem nu...

• Konvaljen

Om du trycker precis nedanför där revbenen slutar så har du magsäcken där. Om du är väldigt öm där då du trycker är det ett ganska tydligt sympotm på magkatarr.

Jag har magkatarr sedan tre år tillbaka, har provat massa olika mediciner men det enda som funkat hittills är Minifom och Tagamet,
    Kanske är ngt att prova?

Minifom är ju receptfritt så det kan du ju köpa på apoteket och testa några dagar.

• Kaya

Ankissen, Pepcid Duo funkade inte ett DUGG på mig den enda gången jag testade (innan jag blev gravid). Det kanske betyder att det inte är katarr???

Xyra, det du säger stämmer inte riktigt heller... Jag är inte öm där revbenen slutar hela tiden, utan det kommer som "anfall" då jag har så ont där så jag nästan svimmar i upp till ett dygn. Sedan kan det dröja allt från en vecka till ett halvår innan nästa "anfall" kommer...

Miniform fick jag för mig skulle vara mer verksamt mot colon irritabile eftersom det håller koll på gasbildningen... eller? Hur funkar Tagamet?

Är det nån som vet hur gallstensanfall resp. njurstensanfall känns, jag vet ju inte vad det är jag lider av, har bara "gissat" mig fram till att det är magkatarr men kan ju lika gärna vara nåt annat... *mysko*

• Toadette

Jag tycker helt klart att du ska be att få medicin utskrivet! Själv får jag också attacker emellanåt under revbenen, men har även lite småont nästan hela tiden. Jag har fått Losec och enligt läkare och BM är det OK att äta under graviditet. Det hjälper i alla fall mig! Lycka till!

• tintin2

jag åt losec under den senare halvan av graviditeten + blev helt sjukskriven då också. mina besvär blev värre då jag var gravid. men då jag va sjukskriven och hemma gick det rätt så bra. hade inte så ont då. + att medicinen hjälpte ganska bra.

• October

Har också problem med magkatarr. Det kommer och går. För några år sedan var jag hos en homeopat som gav mig olika syraneutraliserande pulver som skulle blandas med vatten mm. Han tipsade även om mat. Vad jag tycker funkar är morötter, råa att äta som de är eller rivna. Päron (mogna) är också bra. När jag är noga med att undvika fett och äta mycket sallad och "snäll" mat utan för mycket krydda så mår jag mycket bättre. Drick mycket vatten och ta hand om er. Försök att komma underfund med vad magkatarren kommer ifrån och försök göra något åt det. (Har själv ett stressigt jobb)
    Lycka till!

• Kaya

Tack alla ni för era råd och tips! Jag tog Losec MUPS under 2 dagar och sedan en gång till ett par dagar senare, sedan dess har magen hållit sig ganska lugn. Det känns lite bättre rent psykologiskt att ha något hemma att "ta till" om jag får ont! Men än så länge har jag ju inte haft möjlighet att testa om Losec MUPS verkligen hjälper när jag får ett sånt där akut "anfall" av magont då hela magmunnen eller vad det är krampar i 12-24 timmar... (usch)

• snart tre

Ett tips - drick inte kaffe, te, cola eller ät citrusfrukter och tomater. Det fräter i magen och gör inte din magkatarr bättre.

Svar på tråden Nån mer som har magkatarr som blir värre under graviditeten?