• Cheera

Jag igen...(royal canin, mängd).

Börjar fundera på om valpen får för lite mat. Han har börjat sno mat från bordet och så.

Dom på zoo sa att han ska ha 4dl valpfoder om dagen (Han får 4.5) men jag tycker det verkar så lite.

Vi ger Medium junior, han kommer att väga runt 25kg som vuxen och väger 8kg nu (5månader). Han "ska" ha ca: 350gr om dagen enligt tabellen och hur jag än räknar så får jag det inte till 4dl
    1dl är ca: 45gr (har jag för mig).

Vad fick hon 4dl ifrån? Allt står ju i gram!

Törs jag ändra eller ska jag gå på hennes ord?
    Enligt mig så ska han ju ha 7-8dl om dagen men så räknar jag som ett arsel, typ
    Eller så har jag missförstått måtten och räknestättet.

• Svar på tråden Jag igen...(royal canin, mängd).
  • Bisquit

vad säger uppfödaren?

Och när man köper mat brukar det medfölja ett mått så slipper du gissa vad hunden ska ha.

• Cheera

Uppfödaren gav dom "skräpmat"

Och jag sitter inte och gissar!!! Han ska ha 350gr enligt tabellen men jag vart osäker när hon på zoo säger 4dl!!!

• Lorelei

Du har ingen lite hushållsvåg så du kan kolla på ett ungefär. Eller som sagt, kolla med zoo om de inte har ett mått till fodret, det brukar de kunna ha.

• Bisquit

hon på zoo har väl ingen aning om vad hunden väger oxh ser ut.

Du ser ju själv. Har han lite hull eller mycket hull? Ser han mager ut = lite mer mat, ser han tjock ut = mindra mat.

Att hunden äter mat från bordet kommer den alltid att göra, det spelar ingen roll hur mycket mat han får. För det är nämligen en uppfostringsfråga...

• Cheera

Lorelei:
    Jo, vi har en våg...men den är inge bra alls, det är ingen digital och den diffar lite...har för mig att pilen inte ens rör sig om det är under 500gr.

Bisquit:
    Han ser normal ut.

Han har aldrig fått något ifrån bordet, han får inga rester eller nånting sådant heller så därför som jag började fundera när han har börjat stjäla.

• Lorelei

Nej, det är ju inte alla vågar som är så bra. Mitt tips... investera i en ny Är ju jättebra till annat också menar jag.

Och det där med att ta från bordet. Ni behöver inte ha gjort någonting som får honom att tro att det är ok att ta från bordet. "stjälandet" kommer de på själva om man har otur. Och det måste inte betyda att han är hungrig, bara att han tror att det är ok eller att det är hans sätt att visa att han bestämmer...

• Bisquit

cheera, då så. Är han i normalt hull behöver du ju inte öka dosen...

Jag trodde han stal mat när ni satt där..

Jo dom brukar vara duktiga på att komma på vart maten är, nosen vet du.

• Cheera

Nää, inte när vi sitter där.
    Han försöker ju mot dottern. Han har börjat sno av henne det hon äter så fort han får tillfälle...men så delar ju hon gärna med sig också. Man får passa hela tiden. Säga nej åt henne och nej åt han och så håller man på hela dagarna

• Cheera

Har en "måttkopp" nu iaf och mer än 4dl ska han ju definitivt ha. Förstår inte hur hon kom fram till 4dl??
    Förutom själandet av mat och att han "tigger" 1½timme före matdags så verkar han ju klara sig på 4dl. Men jag ökar på och ser om "tiggandet" slutar. (Alltså han sitter neranför mig om jag står vid diskbänken och glor med sina söta små valpögon..antar att han tigger men han har aldrig fått något).

Svar på tråden Jag igen...(royal canin, mängd).