• Trisses2

Säljaren vill ha kopia på besiktningsprotokollet

Vi har precis haft besiktning på ett hus som vi ska köpa. (Och det är såklart vi som står för besiktningskostnaden). Nu vill säljaren ha en kopia på besiktningsprotokollet - är det vanligt att de begär det?

När vi köpte vårt nuvarande hus så kom det aldrig på tal att säljaren skulle ha en kopia.

Vad tycker ni? Är det en vanlig begäran från säljares sida?

• Svar på tråden Säljaren vill ha kopia på besiktningsprotokollet
  • zaaga

Säljaren kan ju be snällt om en kopia. Det hade jag också dragit till med! Klart man vill veta hur ens hus mår om man får chansen.

Men, det är ju ni som beställt och betalat för besiktningen så ni har ingen som helst skyldighet att ge dem en kopia om ni inte vill.

• HOCHM

Ni har ju ingen skyldighet till det. Det är ju smart av dom att försöka få en gratis av er, då slipper dom betala. Om ni inte skulle köpa huset, då har dom besiktningspapper på att visa nya köpare. Blev det någon anmärkning på besiktningen? Men om ni nu ska köpa huset och det finns ingen anmärkning så förstår jag inte själva grejen varför dom skulle vilja ha den, men om det är en anmärkning då kan jag förstå det.

• Trinity78

Jag tycker också att det låter som att de försöker komma billigt undan. Vi tog en säljarförsäkring när vi sålde vårt hus vilket innebar att vi stod för besiktningskostnaden. Det gjorde i sin tur att priset gick upp eftersom folk visste exakt vilket skick huset var i.

Gravity always wins
  • MrM

Innan köpet är fullbordat kan de väl få läsa besiktningsprotokollet. Efter köpet är fullbordat så kan de väl få en kopia på det. Ni skall inte finansiera en besiktning åt säljaren om det skulle vara så att köpet inte blir av av någon anledning. Nu brukar det lösa sig så att besiktningsmannen enbart ansvarar för besiktningen inför den som betalt för den så om säljaren vill utnyttja besiktningen på något sätt så får han antagligen köpa in sig hos på besiktningen hos besiktningsmannen.

Mvh

• Trisses2

Jag blev också lite fundersam först. Har faktiskt inte varit med om att säljaren vill ha en kopia på besiktningen.
    Nu blev det i och för sig ingen anmärkning på något annat än vad vi redan visste - och priset är satt därefter. Men ändå...

Vi ska skriva på kontraktet imorgon o efter det kan de få en kopia. Men inte förr.

Tack för råden!

Svar på tråden Säljaren vill ha kopia på besiktningsprotokollet