• miniGrynet

    Hur gör ni som är lite mörkrädda/orolig för inbrott och bor i hus? :-)

    Nu håller jag och sambon på att leta hus/radhus.
    Vi bor nu i en lägenhet som ligger på 5:e våningen, men vill gärna ha en liten tomt och lite större ytor.

    Men jag är så mörkrädd och lite harig av mig, är lite orolig för att jag skulle ångra mig om vi köper ett hus om jag inte vågar vara ensam hemma om sambon ska resa bort några dagar eller så.

    Finns det ingen som bor i hus som känner som jag, hur gör ni?

    Ska absolut ha larm, skallarm, på nedervåningen om vi köper nåt hus.
    Och ordnar så vi har allrum även på övervåningen så kan jag vara där när dottern somnat och om sambon är borta.
    Då jag inte gärna är på markplan ensam på kvällen.
    Kan även tycka att detta känns lite oroligt på dagtid, då jag är mycket ensam hemma eftersom jag är mammaledig nu ett år till.
    Men man kan ju inte vara orolig jämt!

    Låter som ett jättelöjligt problem det inser jag också, ett så kallat i-landsproblem!
    Men det kanske finns nån mer som känner som jag och som har lite tips?

    Enklast är ju såklart att vi bor kvar i lägenhet, men vi vill ändå flytta...


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Hur gör ni som är lite mörkrädda/orolig för inbrott och bor i hus? :-)
  • Freiya

    sen tycker jag att man vänjer sej också! iaf gjorde jag det. tyckte att det va lite småläskigt i början. vi bor ute på landet och här blir det MÖRKT!! men man vänjer sej :)


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • miniGrynet
    Joona skrev 2007-10-22 14:06:01 följande:
    Sätt upp rörelse känsliga ljus utanför huset så tänds de ifall nån rör sig utanför, fast man lär väl dö av skräck om de tänds! Kan ju va katt o rådjur som tänder dem med!Skaffa larm som sitter på alla fönster och dörrar, som larmar ifall de öppnas.googla på huslarm så får du massa tipsDet kommer bli bättre med tiden
    Ja, jag har tänkt på det också! Med rörelse-lampor.
    Men som du säger, skulle väl kissa på mig om det skulle tändas utanför!! Haha!
    Men jag tror ändå att det är en bra grej.

    Larm vill jag ha, så även lås på alla fönster och altandörrar.
    Finns förutom ytterdörren också 4 altandörrar på undervåningen, och två på balkongen på övervåningen.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • presens konjunktiv

    Jag är mörkrädd och vi bor på landet utan gatubelysning. Vi har dock grannar, och har lärt känna flera av dem tillräckligt väl för att jag skulle kunna ringa/gå dit om jag är rädd när jag är ensam. (Men inte så väl att jag inte hade tyckt att det var lite pinsamt )

    Jag är tacksam för hundarna, eftersom jag vet att de varnar om det kommer någon. Tyvärr varnar de också för igelkottar, cyklister, förbipasserande människor med hund...

    Det är skönt att ha ett eller flera rum där man vet att man inte syns utifrån vägen. Det är läskigt att sitta och jobba i ett upplyst rum, och vet att jag inte ser ett smack där ute, men alla som går förbi ser mig i minsta detalj.


    Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • miniGrynet
    Freiya skrev 2007-10-22 14:07:51 följande:
    sen tycker jag att man vänjer sej också! iaf gjorde jag det. tyckte att det va lite småläskigt i början. vi bor ute på landet och här blir det MÖRKT!! men man vänjer sej :)
    Skönt att höra!
    Ja, vi bor ju egentligen i stan, så här skulle det väl lysa gatlampor och annat utanför hela tiden.
    Bor en hel del barnfamiljer i längan också, så några kanske är hemma på dagtid men även mycket kvällstid också kan jag tänka.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Janssonkatten

    åh va härligt, jag är inte ensam!! =)

    Vi funderar oxå på hus och det är samma sak här, hur ska man klara av alla ljud och alla möjlöiga ingångsvägar för tjuvar!? Vi kan inte ha larm eftersom våra hundar säkert skulle dra igång det ständigt och bara göra mig mer orolig. Däremot har jag ju två hundar, en liten som skäller gärnet åt alla ljud och en stor och farlig *huh*

  • miniGrynet
    Janssonkatten skrev 2007-10-22 14:09:33 följande:
    åh va härligt, jag är inte ensam!! =)Vi funderar oxå på hus och det är samma sak här, hur ska man klara av alla ljud och alla möjlöiga ingångsvägar för tjuvar!? Vi kan inte ha larm eftersom våra hundar säkert skulle dra igång det ständigt och bara göra mig mer orolig. Däremot har jag ju två hundar, en liten som skäller gärnet åt alla ljud och en stor och farlig *huh*
    Nej då, du är inte ensam, jag var lite orolig för att tråden skulle uppfattas som oerhört töntig och att ingen kände som jag..

    Skönt att kunna stötta och få tips ifrån andra som tycker likadant!

    Men du kan ha skallarm, som inte har rörelsedetektorer inomhus, utan bara larmar om nån öppnar en dörr eller fönster.
    Vi ska ha det på undervåningen (om det blir nåt köp för oss vill säga)!
    Och det kommer jag vilja ha på om jag är ensam hemma, och varje natt!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Janssonkatten

    jag tror bara jag skulle bli mer nojig med larm som tänder lampor. Om sambon rasar in på kvällen och tänder, så är jag bombsäker på att det är inbrott. nej fy!

  • Maddeliix

    skaffade larm som man även kan ha igång även när man är hemma.. sen kan man ha ett annat larm när man e borta.. suveränt :D

  • Maddeliix
    Freiya skrev 2007-10-22 14:02:14 följande:
    skaffa hund :)näe, men larm är ju jättebra. min svärmor har ett securitaslarm som är jättebra. dessutom kan man ställa in det så att det plingar när nån kommer in genom dörren om den är olåst, som i en butik.Annars är väl att ha lampor tända, gärna med timer så attd e tänds och släcks lite då och då, så det ser ut som att man rör sej runt i huset. Lampor utanför huset är ju bra också, då syns ju inkräktare mer.men jag tror inte att det händer så mycket inbrott just i radhus väl? det bor ju folk så nära inpå.dörrlås är ju bra annars. en sådär kedja som man har på insidan dörren. med risk för att du låser ute sambon :)vi hade inrott i våran källare som satt ihop med lägenheten när jag bodde hemma. dom trodde nog att det va ett vanligt källarfärråd. det enda som hindrade att de kom in var ett spna dörrlås med spärr. hela dörrkarmen var uppbruten, men in kom dom inte :)
    sånt larm är det vi har åxå :)
  • miniGrynet

    Smart med ett sånt "pling-larm" som talar om när nån går igenom dörren...

    Kanske ändå är bättre med lampor som lyser hela tiden utanför, istället för såna som går på rörelse.

    Ja, det finns ju en del att fundera på!


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • mymlan77

    Åh.. fler än jag som är mörkrädda!

    Jag bodde i lägenhet tidigare.. på 3:e våningen.. och var helrädd varje kväll då jag var själv.. Trodde allt möjligt hemskt skulle hända... Sjukligt I know.. Men så var det...

    Bor nu sen 2 månader i HUS, och innan jag flyttade hit, så tänkte jag PRECIS som du Men konstigt nog så är jag LUGN här.. Aldrig rädd, fastän jag är själv vissa kvällar osv... Knepigt som attan, men så är det

    Så jag hoppas det går lika bra för dig!

  • miniGrynet
    mymlan77 skrev 2007-10-22 20:36:57 följande:
    Åh.. fler än jag som är mörkrädda! Jag bodde i lägenhet tidigare.. på 3:e våningen.. och var helrädd varje kväll då jag var själv.. Trodde allt möjligt hemskt skulle hända... Sjukligt I know.. Men så var det... Bor nu sen 2 månader i HUS, och innan jag flyttade hit, så tänkte jag PRECIS som du Men konstigt nog så är jag LUGN här.. Aldrig rädd, fastän jag är själv vissa kvällar osv... Knepigt som attan, men så är det Så jag hoppas det går lika bra för dig!
    Jasså, det låter som jag i ett nötskal!

    Tack, får väl hoppas på det också!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Thursday

    Jag menar absolut inte att förringa problemet, jag förstår verkligen att det är jobbigt och har en del fobier själv, dock inte detta.

    Men. Är det verkligen det bästa sättet att "underhålla" sina nojor på det här sättet? Larm och lampor och hundar och sensorer och gud vet allt. Självklart ska man ha ett vettigt och riktigt skydd för sitt hus och sig själv, men helt ärligt, att inte ens kunna vara på markplan när det mörkt...? Kanske är det rätta att försöka jobba med sig själv Menar som sagt inget illa, men tänkt på det?

    Och sen vänjer man sig, vi bor på landet där det är kolsvart, inga lampor om vi inte tänder själva och det är så SKÖNT! Imorse krasade jag ut till postlådan i stjärnornas sken och skrämde iväg en hare på vägen. Underbart!

  • flixflax

    Man vänjer ju sig rätt mkt med. Jag har dessutom vakthund som jag inte velat bo utan. Dock bor jag mitt i skogen utan grannar.

  • Fonzan

    ¨åh vad skönt att höra någon med samma problem!
    Min pojkvän retar mig och undrar vad jag är rädd för, om det är trollen eller...

    Vi har oxå larm nu, en sk kamphund har vi oxå, hon är jätterädd för allt men det behöver ju ingen veta =)

    Ser alltid till att ha telefonen i närheten då pojkvännen jobbar natt =)

  • vindruvan

    Här är en tråd för mig, väcker liv i den igen då jag ser att det är väldigt länge sen den skrevs.

    Undrar hur det gick för ts?

    Någon mer som känner såhär?

Svar på tråden Hur gör ni som är lite mörkrädda/orolig för inbrott och bor i hus? :-)