• Maria Seg

Jobba som dagmamma/dagbarnvårdare?

För det första är det samma yrke?
    Räcker det med barnskötarutbildning?
    Vad ställs för krav på hemmet, mat och pedagoisk utrustning, får man bidrag för detta?
    Hur blir man det?
    Är det jobbigt att ha jobbet hemma och aldrig komma "bort" eller bara fördelar?
    Kan man ansöka om att ha bara 2-språkiga barn och därmed bli en tillgång för dessa föräldrar om man som skötare och alla barn talar samma språk + svenska?

• Svar på tråden Jobba som dagmamma/dagbarnvårdare?
  • jmmm

Ja de e sammayrke, bara olika fina benämningar
    Barnskötarutbildningen borde räcka, ofta ställer de inte några utbildningskrav utan mer erfarenhet/vana av barn.
    Man får en mat peng o en lek peng eller vad man nu ska kalla det men de einga stora summor tyvärr
    Hemmet ska ju så klart vara barnsäkrat o det beslutar rektor i det område där du vill jobba tror jag bestämt.
    Angående att alltid vara 0alltid vara hemma, så är det inte utan olika kommuner ställer säkert olika krav , men i vår kommun har de olika dagar olika aktiviteter som de ska gå iväg på med sina dagbarn. de e sagosstund, gympa o gemensam samlig/lek/pedagogik i en stor lokal med ett par fler dagmammaor. Man jobbar ihop i grupp o vikarierar för avarandra vid andras sjukdom/ledighet
    de andra frågorna kan jag tyvärrr inte svara dig på

• Evilina

Det krävs ingen speciell utbildning alls, men de flesta är barnskötare. Sedan brukar kommunen ordna nån dagbarnvårdarutbildning av nåt slag där de går igenom vad det innebär. Man ska vara ute med barnen minst 1g/dag.
    Jag har själv varit i kontakt med rektorn där jag bor och han sa att just nu behövs det inga fler dagbarnvårdare här, så det är lite upp till behov också. Prata med rektorn där du bor.

Svar på tråden Jobba som dagmamma/dagbarnvårdare?