• FruMansour

Vad anser DU vara en oseriös hunduppfödare?

Hör ofta talas om oseriösa uppfödare, men vad anser du kännetecknar begreppet?

• Svar på tråden Vad anser DU vara en oseriös hunduppfödare?
  • Nyfiken gul

*för mycket inavel
    *avlar på sjuka hundar
    *avlar inte renrasigt - dvs man kanske parar en boxer med en chihauha - alltså korsningar som är livsfarliga ur alla synvinklar
    *dålig ordning på papper till kennelklubbar, stamtavlor o annat..
    *dålig koll på veterinärintyg och vaccinationer

• Jacqueline

en person som parar hundar av olika ras eller en som inte har någon som hellst koll på föräldrardjurens hälsa och mentalitet.
    Det för mig är en oseriös uppfödare.
    Äver inom rasaveln förekommer det ju att folk parar sina hundar utan att exempelvis ha kollat höfter/armbågar/ögon (mm) eller andra ärftliga sjukdomar utan parar enbart för att tjäna pengar.
    Finns egentligen massor ,kanske enklare att säga vad man kräver av en seriös uppfödare.
    Full koll på alla hundar i stamtavlan (hälso mässigt dvs) ,valparna ska vara reggade i skk ,chip märkta ,vet bes +vaccinerade och avmaskade vid leverans.....det är ett krav jag skulle ställa som valpköpare ,utan tvekan!!

• LillaLulla

En uppfödare ska ha kunskap om sin ras och medvetet föra rasen framåt. Det ska finnas ett mål och en mening med aveln. Uppfödaren ska noga välja valpköpare, en uppfödare som inte vet något alls om mig men genast går med på att sälja en valp till mig ger jag inte mycket för.

Uppfödaren ska naturligtvis också ha alla papper, id-märkningar och vaccinationer i skick. I Finland vaccineras dock inte valpar förrän 12 veckor, och behöver inte id-märkas. Fick jag lära mig.

Hundarna ska självklart också vara stamboksförda, registrerade... Hm, kommer inte på så mycket mera just nu.

• timberhochmandie

Folk som försöker avla fram kamphundar kanske...

• FruMansour

Ingen blandrashund kommer alltså från en seriös uppfödare?

• Jacqueline
    timberhochmandie skrev 2007-10-22 16:15:31 följande:
    Folk som försöker avla fram kamphundar kanske...
    en kamphund i dina ögon ,en gullegris i någon annans ögon....
  • FruMansour
    Jacqueline skrev 2007-10-22 16:20:11 följande:
    en kamphund i dina ögon ,en gullegris i någon annans ögon....
    Mm så är det!
  • Jacqueline
    FruMansour skrev 2007-10-22 16:19:04 följande:
    Ingen blandrashund kommer alltså från en seriös uppfödare?
    kan den säkert göra men risken att man hittar en uppfödare som fött upp blandis valpar och som följer alla dom regler som man måste följa i skk är inte så stor.
    Och hur vanligt är det att en blandras uppfödare har koll på hundens genetik och förfäders hälsa/mentalitet i ca 4-6led bakåt?
  • FruMansour

Betyder oseriös uppfödare = dåliga hundar?

• Jacqueline
    FruMansour skrev 2007-10-22 16:25:56 följande:
    Betyder oseriös uppfödare = dåliga hundar?
    för mig är det så...finns säkert undantag men med tanke på vad man betalar för en hund idag så vill man vara ganska säker på vad man tar med sig hem.
Svar på tråden Vad anser DU vara en oseriös hunduppfödare?