• Anonym (undrande)

muslimsk begravning, vill ha lite svar!

Jag var på en muslimsk begravning i helgen där det hände lite speciella saker som inte jag förstod vad det innebar.

När kistan bars fram till gravplatsen bar alla män kistan på en kristen begravning finns det sex bärare. Varför bar alla män kistran?

Pappan och en man till hoppade ner i graven till kistan och donade såg aldrig vad som hände, de la bla dit plankor och var alldeles jordiga när de kom upp efter ett brá tag, vad hände?

De grävdesjälva igen graven under cermonin. varför i kristen tro görs det ju bara ett kors och graven grävs igen efteråt. Varför detta jobb under cermonin?

När vi var framme och lade ner våra handblommor så var det en muslimsk kvinna som hällde vatten ner i graven och lade sedan pet flaskan bland blommorna.Det vara bara vi kristna som hade blommor. muslimerna häldde som sagt vatten varför?

tack på förhand!

• Svar på tråden muslimsk begravning, vill ha lite svar!
  • Anonym (Fru o Mor)

Muslimer sveps o sedan läggs dom ner i graven.
    dom har inga kistor, som kristna har...

• Anonym (undrande)

e jo kista var det...men har också hört att muslimer sveps men det är mycket möjligt att familjen har blivit lite "försvenskade"...

• Anonym (Fru o Mor)

jag var på en muslinsk begravning o då tvättade dom henne i mosken o svepte henne.
    sen lade dom henne i en kista o in i begr.bilen.
    vi gick i kortege efter den till kyrkogården några km bort.
    där tog dom ut kistan o satte den på marken.
    dom hade ett skynke som gick runt graven på 3 håll så man såg ej hålet.
    dom tog ut kroppen ut kistan o lade ner henne i hålet o täckte över men brädor o sen jord.
    efter skakade vi hand med familje medlemmarna o om vi ville lade man en blomma vid graven...

• Anonym (undrande)

hm då kanske de tog ur henne ur kistan då...fast kistan kom aldrig upp....så jag vet inte...vi stod så långt bort..vi och de muslimska kvinnorna (som var 5st mamman till flickan och några som stöttade henne) eftersom de muslimska männen stod precis intill graven..kvinnor och barn ska egentligen inte vara med på begravningar men det var undantag på denna men som sagt kvinnorna var inte med i själva cermonin utan var "åskådare"

• Anonym (Fru o Mor)

Det är männen som sköter hela ceremonin.
    Medan kvinnorna får se på...
    Har aldrig hört att kvinnor inte får vara med...

• Ex ungue leonem

Kan du inte be att få prata med någon av dem som varmed? Och få veta om deras seder och bruk vid just begravningar tex?

Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Anonym (undrande)

Den muslimska männen idetta fallet pappan till flickan berättade för oss innan att barn och kvinnor ej brukar vara med på begravningar men att mamman skulle få vara det och även äldsta dottern om hon insisterade...
    Hann tyvärr inte lära känna föräldrarna så bra och har ju ingen kontakt med dem nu....skulle oxå bli lite språksvårigherter och så vill jag inte dra upp det heller....
    Tänkte att här är det ju så mycket människor så att det kanske var någon muslim som vet hur det går till....spe´lar ingen större roll hade bara varit roligt att få veta....

• blivande mamma 24

har aldrig hört att kvinnor inte ska vara me på begravning , kommer själv från muslimskt land o där är alla me på begravning

• Gummiz

Vad jag sett så har alla muslimer begravts iaf här i sverige med kista dock har tvagningen gjorts innan av imamen.
    men kista hade dem, däremot så det här med vattnet har jag ingen aning om, det behöver inte betyda att det är ngt muslimskt, kanske hade de valt att läggaplankorna senare elr ngt....
    men de e sant att kvinnor helst inte skall vara med på begravningar.det är många som anser det och vissa gör inte så....beror på familjen

• mika73

Jag har lärt mig att de gör hål i kistan och fyller den med jord är för att man som ska död ska komma tillbaka till jorden så snabbt som möjligt. "Av jord är du kommen, av jord ska du åter...". Sedan är det viktigt att den döda ligger med huvudet vänt mot Mekka. Varför de hällde vatten vet jag inte.

Svar på tråden muslimsk begravning, vill ha lite svar!