• Northwoman

svimningskänsla i vecka 30

Är gravid i vecka 30 och idag på tunnelbanan när jag skulle åka till jobbet höll jag på att svimma, trots att jag satt ner hela vägen. Var tvungen att hoppa av och vänta ett par tåg innan jag kunde åka vidare. Är nu orolig att jag ska känna så här varje morgon och tänkte höra om ngn vet vad det kan bero på, lågt blodtryck? Tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden svimningskänsla i vecka 30
  • Neliejo

jag är i v 31 och fick oxå svimningskänsla idag, blev tvungen att gå och lägga mig o vila och dricka massa vatten. Har haft huvudvärk sedan dess... om någon vet så skriv gärna i min gästbok!

• CanelaCaliente

Jag är i v.33 imorgon och igår fick jag rejäl svimningskänsla i bilen. Allt gungade o jag kände mej helt full. Det har väl med blodtrycket att göra. Man har ju så massa extra i kroppen nu.

BF 17:e december
  • ALisaE

Jag är i v 31 och känner också av svimningskänslor (inte lika starka som ni verkar ha), men dessutom så får jag yrselattacker direkt jag blir lite stressad. Jag tror att mina svimningskänslor är en blandning av lågt blodtryck och stress (eftersom det är mest då jag reagerar över dom). Jag klarar inte av nästan någon stress just nu.

• susidus75

Gå till BM och kolla järnvärde och blodtryck. Lågt tryck ger svimningskänsla.

• Eirin

Känner mig ofta yr och lite svimningsbenägen, men mitt blodtryck och järnvärde är bra enligt BM. För mig tror jag att det har att göra med stress, ofta när jag är jäktad på morgonen så blir jag sådär... Verkar rätt vanligt..

• FrökenAndersson

Jag svimmade för två veckor sedan sittandes i baksätet på en bil. Fick åka med amulans till sjukhuset och bli undersökt på förlossningen. Allt såg bra ut och läkaren förklarade det hela med blodtrycksfall. (hade 90/65 när jag kom in)

Tydligen är det så att 1% av alla gravida kvinnor får detta fenomen under sin graviditet och särsklit under den senare delen av graviditeten då blodet tar längre tid på sig att transporteras uppåt. Det är endast gravida som kan sitta ner och svimma.

Det man ska göra när man känner detta är att lägga benen högt och ta det lugnt så att blodet får komma upp. Hjälper inte med sötsaker eftersom det inte har att göra med sockret.

(allt detta enligt läkaren)

Själv är jag nu i vecka 33 och läkaren sa till mig att jag inte får köra bil förrän efter lillplutten tittat ut.. risk för krock och trafikolycka om jag skulle svimma vid ratten. hua!

Hoppas du fick svar på din fråga.
    /Ann-Sofie

• Tossan74

Hade samma symtom innan med svimmningskänsla,yrsel huvudvärk och då hjälpte det att öka på järntabletterna

• hubbabubba

jag har hatf så typ 4 gånger denna månad.. svettas kopiöst o skakar o har yrsel.. min barnmorska gav mej järntabletter o sa att jag ska vila..

• Miamaria8181

Har hänt mig ett par gånger. Dels kan det som ni har skrivit vara blodtrycket som faller. En annan förklaring som min bm gav mig var att det kan vara bebisen som trycker åt stora blodkärl som sitter på höger sida av magen. Hennes tips var att buffa till magen på höger sida för att eventuellt lätta på trycket så att blodet kommer fram som det ska.

• lillebus

Har oxå varit med om samma sak och fått tips om att försöka röra på mig då känslan kommer. Hellre ställa sig upp så att blodet får lite fart och det har hjälpt för mig. Har förträffligt bra blodvärden enligt bm tydligen. Hon har bett mig att "glömma" nån järntablett då och då..!?

//lillebus

• LitetL

Jag är i v 30 och blir så yr ibland att jag känner mig jättefull, allting gungar även om jag sitter ner...

Få räven vita prickar och yrsel och svettas som en galning ibland. Ofta om jag stått och spänt mig, stressat på jobbet eller rest mig för fort...

Svar på tråden svimningskänsla i vecka 30