• 3tjejer

Nyss flyttat utomlands - hur mycket dagis?

Vi har nyligen flyttat till Skottland och vår äldsta dotter (fyller 4 i december) har börjat dagis här. Än så länge går hon bara två förmiddagar i veckan men vi skulle vilja öka tiden. Det är visserligen jättedyrt med dagis här men hon måste få en chans att lära sig engelska och komma in i barngruppen.

Nu funderar vi på vad som är bäst för henne; att gå 2-3 heldagar eller att gå varje förmiddag.

Är det någon som varit med om liknande situation? Kom gärna med tips och berätta hur ni upplevt språkutvecklingen vid utlandsflytt!

• Svar på tråden Nyss flyttat utomlands - hur mycket dagis?
  • Sech

Jag tycker varje förmiddag låter bättre. Så blir det inte så långa stunder. När vår dotter var 2 år gick hon ett år i katalanskt dagis. Språket kommer ganska fort. Och fast de inte kan prata så bra så tror jag de förstår väldigt mycket.

• ullis01

Får man inte gratis "pre-school" i Skottland som i England då efter de fyllt 3?
    Mina barn är visserligen födda här så vi har inte samma problem, men min son hade en kompis i pre-school, som kom från Thailand och kunde knappt ett ord Engelska innan han började där, (i ungefär samma ålder som din dotter). Det tog honom inte mycket mer än 6 månader så var han flytande. Det helt utan hjälp hemma, eftersom de ville hålla på Thailändskan hemma. Efter ungefär ett år ville han inte alls prata Thailändska med sina föräldrar heller, bara Engelska.
    Jag tror nog på förmiddagar också, eftersom det då blir lättare att träffa andra barn efter dagis, vilket jag tror är jätteviktigt för snabb språkutveckling. Då har barnen mer tid och tålamod att låta henne försöka själv och det bästa sättet att komma in i gruppen.
    Börjar hon skolan nästa år också?

• amnai

Jag har aldrig haft mina barn heldagar på förskola, inte förrän de börjat obligatoriska skolan. Här i USA är det vanligt att barnen går 3-4 timmar per dag i förskola när de är 3 och 4 år, sen börjar ju obligatoriska skolan med kindergarten när de är 5 år.

Precis som någon annan skrev tycker jag att för barnets skull är det bra med förskola varje dag några timmar, barn har svårt att förstå det där med varannan dag.

Språket kommer ganska fort, fr allt förstår de snabbt.

• 3tjejer

Tack för era svar. Nu har vi pratat med dagis och de hade möjlighet att ha henne fler förmiddagar så då blir det nog 4 förmiddagar i veckan. Kan vara kul att ha henne hemma en dag också när vi kan hitta på något.

Hon har inga problem med att förstå varannan dag eller vissa dagar eftersom hon varit på dagis på deltid sen lillasyster kom när hon var 2 år. Det hjälper henne nog snarare att lära sig veckdagarna.

• bebbe2005

Hej!

Ja, kom just pa det, aven i Skottland ar det ju gratis for barn over 2 ar 10 manader pa Nurseries... Och det ar ju varje formiddag... Det maste ju finnas nagot sadant hos dig ocksa, eller? Gar hon nu pa ett privat dagis? Hmm, har ju inte kommit in i denna tankegang annu, men nu nar Ullis01 skrev sa sa ringde det en klocka...!

• 3tjejer

I Skottland får man 2,5h/dag förmiddag eller eftermiddag beroende på dagis. Så därför "lönar" det sig ju också för oss att ha henne varje förmiddag istället för heldagar.

• City

Min son (som är 2 år) går 4 timmar/dag 5 dagar/vecka. Det är bäst att få in en rutin , både för barnet och föräldrarna.
    Sonen går en engelsktalande förskola i Phuket, det går jättebra med språket, redan efter 2 veckor kan han några fraser.

Svar på tråden Nyss flyttat utomlands - hur mycket dagis?