• Anonym (orolig fru)

Smal och orkeslös sambo...

Min sambo är så smal. Han väger 63 kil. Han är ganska kort. Han har alltid varit smal men jag tycker nästan han blivit smalare. Vet inte om det är ren inbillning eller vad! Dessutom är han ständigt trött. Det spelar ingen roll hur mycket han sover. Nu sover vi inte så mycket någon utav oss. Har två barn den minsta på 3 månader så hanväcker oss ibland på nätterna och så. Men hur ska jag göra för att hjälpamin sambo att få lite energi, ork och gå upp lite i vikt. Jag blir allvarligt orolig för honom. Han äter inte dåligt och han äter mycket... Hoppas någon har nå bra tips !

• Svar på tråden Smal och orkeslös sambo...
  • Hannah76

Se till att han bokar en tid hos er läkare, så att denne kan göra en undersökning och ta lite prover. Kanske kan ni sova åtskillt några nätter, så att han inte vaknar när barnet vaknar?

• Anonym (Samma här)

Jag ska inte säga att det är precis samma här, min sambo väger runt 62-64 och är 182 cm lång... riktigt smal... vissa skulle säga mager, men han är inte trött. Han har en oro för att bli 30 år...(om 2 år) ror att han ska bli jättetjock över en natt. Men jag försöker få honom att förstå att han MÅSTE äta mer långsamma kolhydrater, äta 5 mål varje dag, jätteviktigt att äta frukost. Han börjar förstå varför jag försöker få honom att gå upp i vikt, men det är inte alltid så lätt. HAN anser inte att han är så smal utan vill se ut sån.

Har du diskuterat det hela med honom? Hur ser han på det hela?

• Anonym (orolig fru)

Ja vi har diskuterat det. Han bryr sig inte så mycket. Han säger ju att han alltid varit smal osv. Visst det stämmer ju han kanske är sån helt enkelt. Men han skulle jukunna börja äta lite bättre kost så han blir piggare och kanske går upp något kilo det skadar inte. Men han slarvar med maten. Jobbar heltid inom vården hinner knappt få rast stressar på jobbet trött när han kommer hem. Här har vi två barn som vill olika. Jag vill att han blir piggare så jag också kan få ite avlastning här hemma...

Men långsamma kolhydrater vad är det för nåt då?! Ska kanske satsa lite på det då!

• Pöörnis
    Anonym (orolig fru) skrev 2007-10-23 09:22:23 följande:
    Ja vi har diskuterat det. Han bryr sig inte så mycket. Han säger ju att han alltid varit smal osv. Visst det stämmer ju han kanske är sån helt enkelt. Men han skulle jukunna börja äta lite bättre kost så han blir piggare och kanske går upp något kilo det skadar inte. Men han slarvar med maten. Jobbar heltid inom vården hinner knappt få rast stressar på jobbet trött när han kommer hem. Här har vi två barn som vill olika. Jag vill att han blir piggare så jag också kan få ite avlastning här hemma... Men långsamma kolhydrater vad är det för nåt då?! Ska kanske satsa lite på det då!
    Långsamma kolhydrater är tex fullkornspasta, råris, fullkornsris (sånt går att ändra utan att han är direkt medveten om det), fullkornsbröd, bönor och linser är oxå bra för hälsan. Godis, kakor och liknande är tomma kolhydrater och är inte rätt sätt att öka i vikt, testa att lägga upp maten och lägg på mycket kolhudrater så kanske han får lite mer ork och kan gå upp lite i vikt.

Min sambo säger oxå att han alltid varit smal och hans mamma är inte dålig på att förklara hans smala kroppsbyggnad med att HON var väldigt smal tills hon var drygt 30, tack för hjälpen svärmor!!!

Jag försöker få min sambo att gå och ta ett ämnesomsättningsprov, det visar ju om han har hög ämnesomsättning och då behöver han äta mer av allt. Man ska äta lika mycket som man förbränner.
  • fru fogeby

åh, gud vad jag känner igen min man id et du skriver ts.

min man är 175 lång och väger 58 kg!!!!

för 2 år sedan var han överviktig och tog ett starkt tag i detta och gick ner 30 kg på 6 månader..vilket inte blev så bra i slutändan om jag ser tillbaka på det nu.

nu är han så nojjig över allt han stoppar i sig, han är manisk i sitt tränande. han joggar 30 min varje dag och gör runt 850 sit up VARJE DAG!

sen lyfter han vikter och gör armhävningar.

det han äter på vardagarna är 6 bananer(på jobbet) inget annat tills han kommer hem, då äter han 3 portioner fulkornsgröt med en burk lingonsylt, sen kanske runt 5 fibermackor med kalkon på. sen inget mer! på hela dagen är detta det ända han äter.. dricker gör han ju..nästan för mycket kanske runt 10 l vatten om dagen..sen häller han i sig linfrön för att han tror det hjälper att rensa ut det han har ätit..

men på helgerna är det anorlunda.. då är det godis,skräpmat å linande, men gisses vad dåligt han mår av det!han har extrema tvångstankar och måste fråga mig efter allt han stoppar i sig om han går upp i vikt  och jag MÅSTE svara nej, annars fortsätter han å tjatar..i snitt kan det vara runt 30-40 ggr per dag som han frågar om han kommer gå upp i vikt.. och sen har han en grej med om att han måste spänna magmusklerna å räkna till 10 å då måste jag säga sluta.. och nej, det är inte mer fett på magen! det är oxå runt 30-40 ggr per dag!

han är inte tjock men ser nästan undernärd ut, typ som ett gambiabarn som inte får mat.. ändå äter han ju som en häst på helgerna! han kan alltså få i sig 18 pankakor med 3 dl grädde och en burk sylt! jag kan max få i mig 2 pankakor...

• Pöörnis

Fru fogeby... Det du berättar om låter inte friskt alls. Kanske det blev lite för mycket för honom när han gick ner i vikt. Får jag fråga varför han skulle gå ner så många kg när han faktiskt ändå inte var fet!? Om jag förstår det hela rätt så gick han ner 30kg o väger idag 58, hade han en startvikt på ca 88kg då? Låter kanske lite mycket, men inte som att han hade behövt gå ner 30 kg på sina 175 cm.

FInns det någon annan du kan prata med om det hela? Någon som kan hjälpa dej prata med honom om det här. Problemet är ju tyvärr inte bara hans, du och hela familjen blir ju indragna i det hela.  

• piixelslyna
    fru fogeby skrev 2007-10-23 09:49:07 följande:
    åh, gud vad jag känner igen min man id et du skriver ts.min man är 175 lång och väger 58 kg!!!!för 2 år sedan var han överviktig och tog ett starkt tag i detta och gick ner 30 kg på 6 månader..vilket inte blev så bra i slutändan om jag ser tillbaka på det nu.nu är han så nojjig över allt han stoppar i sig, han är manisk i sitt tränande. han joggar 30 min varje dag och gör runt 850 sit up VARJE DAG!sen lyfter han vikter och gör armhävningar.det han äter på vardagarna är 6 bananer(på jobbet) inget annat tills han kommer hem, då äter han 3 portioner fulkornsgröt med en burk lingonsylt, sen kanske runt 5 fibermackor med kalkon på. sen inget mer! på hela dagen är detta det ända han äter.. dricker gör han ju..nästan för mycket kanske runt 10 l vatten om dagen..sen häller han i sig linfrön för att han tror det hjälper att rensa ut det han har ätit..men på helgerna är det anorlunda.. då är det godis,skräpmat å linande, men gisses vad dåligt han mår av det!han har extrema tvångstankar och måste fråga mig efter allt han stoppar i sig om han går upp i vikt  och jag MÅSTE svara nej, annars fortsätter han å tjatar..i snitt kan det vara runt 30-40 ggr per dag som han frågar om han kommer gå upp i vikt.. och sen har han en grej med om att han måste spänna magmusklerna å räkna till 10 å då måste jag säga sluta.. och nej, det är inte mer fett på magen! det är oxå runt 30-40 ggr per dag!han är inte tjock men ser nästan undernärd ut, typ som ett gambiabarn som inte får mat.. ändå äter han ju som en häst på helgerna! han kan alltså få i sig 18 pankakor med 3 dl grädde och en burk sylt! jag kan max få i mig 2 pankakor...
    Sådant som du beskriver gör mig rädd. Jag har många kilon att gå ner och min rädsla är att jag ska bli sådär. Det blir liksom allting all over again, fast åt andra hållet.
  • Anonym (Sjuksköt.)

Mitt tips är att gå till en läkare och kolla upp följande (blodprov):

*Hyperthyreos
    *Järnbrist
    *Hb (blodvärde)

Sedan undrar jag, hur sover han på natten, snarkar han?
    Fynderar på t.ex sömnapné.

*Sen att han ändrar på kosten om han inte äter nyttigt och bra med proteiner, långsamma kolhydrater, grönsaker & frukt.

(Information om hyperthyreos:

Hypertyreos kallas det tillstånd då sköldkörteln producerar för mycket av sköldkörtelhormonet tyroxin. Det gör att man får för hög ämnesomsättning. Tidigare kallades hypertyreos för tyreotoxikos.

SYMTOM:
    svettningar

värmekänsla

menstruationsrubbningar

hjärtklappning och ökad puls

viktnedgång, på grund av ökad energiförbrukning

darrningar, vilket beror på att känsligheten för vissa ämnen i nervsystemet ökar

lös mage, beroende på att maten passerar snabbare genom tarmen

nervositet, dålig sömn, trötthet och oro

muskelsvaghet, som beror på ökad energiförbrukning och att musklerna bryts ner

hudproblem, bland annat kan naglar släppa från nagelbädden och man kan få håravfall.)

Information om snarkning - Sömnapne:

Om luftflödet stängs av vid upprepade tillfällen vid snarkning (sömnapne) medför detta allvarligare problem; ökad dagtrötthet, koncentrationssvårigheter, viktnedgång och ökad olycksfallsrisk. På längre sikt också ökad risk för hjärt-kärl- sjukdomar och stroke.

• Anonym (Sjuksköt.)

Symtomet menstruationsrubbningar endast för kvinnor såklart

• Anonym

det beror ju inte på att man äter MYCKET utan VAD man äter

• fru fogeby
    piixelslyna skrev 2007-10-23 17:19:00 följande:
    Sådant som du beskriver gör mig rädd. Jag har många kilon att gå ner och min rädsla är att jag ska bli sådär. Det blir liksom allting all over again, fast åt andra hållet.
    jag förstår dig.. tyvärr så såg jag inte sambons tecken i början så nu är det för sent att ändra hans "vanor" känns det som..
  • fru fogeby
    Pöörnis skrev 2007-10-23 17:12:50 följande:
    Fru fogeby... Det du berättar om låter inte friskt alls. Kanske det blev lite för mycket för honom när han gick ner i vikt. Får jag fråga varför han skulle gå ner så många kg när han faktiskt ändå inte var fet!? Om jag förstår det hela rätt så gick han ner 30kg o väger idag 58, hade han en startvikt på ca 88kg då? Låter kanske lite mycket, men inte som att han hade behövt gå ner 30 kg på sina 175 cm. FInns det någon annan du kan prata med om det hela? Någon som kan hjälpa dej prata med honom om det här. Problemet är ju tyvärr inte bara hans, du och hela familjen blir ju indragna i det hela.  
    han vägde 92 kg när han började så han  har gått ner mer än 30 kg.. är så van att säga det, men senaste tiden har han ju faktiskt gått ner mer..
    jag har försökt med allt och alla.. hans mormor t.ex ringde i ren förskräckelse efter jag berättat hur han är å grät t.om i telefon, men det hjälpte inte..samma med hans mamma å min mamma..
Svar på tråden Smal och orkeslös sambo...