• Maroschka

Rödspätta recept

Kom igen. Bomba mig med era goda recept.
    Jag har aldrig tillagat något med rödspätta och hade tänkt överraska sambon med middag..

Jakob 060415 Han kommer aldrig få något syskon verkar det som
  • Svar på tråden Rödspätta recept
  • annca

Filéer hoppas jag?

Enkelt och klassiskt är att panera och steka, och servera stuvad spenat, remouladsås, citron och kokt potatis till.

Vill man lyxa till det lite kan man göra en skaldjursstuvning och lägga mellan två filéer, fästa ihop med tandpetarre, och mycket försiktigt panera och steka.

Jag gör gärna en lyxig fiskgratäng på spätta.
    Smöra en pajform eller gratängform, lägg i filéerna, häll över en skaldjursstuvning, lite champinjoner i skivor och lite sparris. Täck med ost, spritsa ett fast potatismos längs kanterna och gatinera.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca

Du kan också göra en förenklad variant av Sjötunga Walewska:

Ingredienser 2 port.:
    # 6 filéer av sjötunga (eller rödtunga)
    # 2 dl vatten
    # 2 dl torrt vitt vin
    # ca 2 msk fiskfond (från flaska)
    # 2 krm salt
    # Hummersås:
    # 2 dl vitt vin
    # 2 dl vatten
    # 2 1/2 dl vispgrädde
    # 1-2 msk hummerfond (från flaska)
    # fiskkokspad
    # 1-2 msk konjak
    # Garnityr:
    # 1 kokt färsk (eller djupfryst) hummer, 250-300 g
    # några skivor tryffel eller skivade, lätt stekta färska champinjoner
    # Pommes duchesse (potatismos):
    # 4-5 medelstora potatisar av mjölig sort, t.ex. King Edward
    # 1 äggula
    # 1-2 msk smör eller margarin
    # ca 1/2 tsk salt
    # nymalen vitpeppar
            Så här gör du:
    Skala, koka och mosa (med elvisp eller potatisstöt) eller pressa potatisen. Rör i äggulan och smöret. Smaka av med salt och peppar.
    Skölj fiskfiléerna helt kort och låt dem rinna av.
    Koka upp vatten, vin, fond och salt i en låg vid kastrull. Rulla ihop filéerna och lägg dem i det varma spadet med skarven ner. Sjud rullarna sakta på svag värme cirka 8 minuter, eller tills de precis bara vitnat rakt igenom.
    Ta upp fiskrullarna och låt dem rinna av. Spara kokspadet och koka ihop det till hälften.
    Lägg rullarna på ett ugnssäkert fat eller två ugnståliga tallrikar. Spritsa eller klicka potatismoset runt om, eller vid sidan av fisken.
    Såsen: Koka upp vin, vatten, 2 dl av grädden, hummerfond och det sparade fiskkokspadet. Låt det hela koka ihop till ungefär hälften. Smaka av med konjak. Vispa 1/2 dl kvarvarande grädde och blanda i såsen.
    Häll såsen över fisken på fatet eller tallrikarna. Gratinera snabbt i 275 grader, i mitten av ugnen, så att potatismoset blir lite brunt överst.
    Klyv hummern, knäck klorna

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Rödspätta recept