• Piffi

Ångest - man får inte äta tonfisk

Såg just på Livsmedelsverkets sida att gravida inte ska äta färsk tonfisk. Det kan innehålla miljögifter.

Varför står inte det på informationen jag fått från bvc?

Jag har bara ätit det en gång, men det känns så himla onödigt.

• Svar på tråden Ångest - man får inte äta tonfisk
  • ÄngelBängel

Det jag inte förstår är varför man inte får äta färsk tonfisk pga. miljögifter men det är helt ok att äta burktonfisk? Det borde ju vara lika mycket (eller lite) gifter i den!

• LillaMilou

Jag åt svärdfisk strax innan jag testade pos. och blev väldigt orolig när jag sedan läste att inte ens de kvinnor som planerar att bli gravida ska äta det... Nu har vi varit på UL och allt såg bra ut, så det behöver inte vara så farligt även fast man av misstag äter något förbjudet.

• Piffi

Håller med dig ÄngelBängel!!!
    Inte försvinner gifterna bara för att man stoppar ner fisken i en burk!

• snowflake

tonfisk i allmänhet är inte bra för gravida kvinnor i har jag hört, man ska inte äta det mer än en gång i veckan, helst bara en gång i månaden! Så jag tänker låta bli det. Men har man ätit lite ska man inte få ångest, en eller några gånger är ingen fara.

• Gravid o Lycklig

Tycker inte att man ska gräma sig när man har ätit något "förbjudet". Jag har ätit massor av tonfisk under graviditeten och allt verkar ju vara bra..

Har tydligen gjort massa förbjudna saker: råkat druckalightsaft (som innehåller aspartam ist för socker), planerat blommor (ska tydligen vara lika illa som att "byta" åt katterna), ätit tonfisk som sagt... etc.

• Bebben

Oj då..Haha..Jag har gjort många "förbjudna" saker jag med..Hmm..Lever på lightprodukter eftersom jag har graviditetsdiabetes, planterat om alla växter hemma, ätit tonfisk, sill, lax, färgat håret osv...

Bebben ska enligt beräkning komma om en vecka sååå vi får väl se då.

• eze4me

På Livsmedelsverkets lista på saker man får äta hur mycket man vill av står Konserverad tonfisk med. Så tonfisk i allmänhet lär nog inte vara farligt. Har också ätit en hel del i början då jag inte klarade av att äta varm mat.

• Katja med skrutt

Tror att det handlar om att den konserverade tonfisken oftast kommer från utlandet, där det inte finns så många miljögifter.....

Svar på tråden Ångest - man får inte äta tonfisk